یادداشت/ماجراجویی های حکام سعودی تمام شدنی نیست
رژیم آل سعود که خود را ناکام تغییر حاکمیت در سوریه و عراق دید با حرکت شتابزده که حاکی از تصمیمات خام و ناپخته محمد بن سلمان و جوانان تازه به قدرت رسیده آل سعود بود به کشور یمن حمله کرد.
کد خبر: ۸۶۱۹۴۲۴
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوذر باقری، کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با محوریت جنجال های این روزهای آل سعود نوشت: رژیم آل سعود در سالیان اخیر دچار مشکلات و معضلات فراوانی چه درونی چه بیرونی شده است، در عرصه داخلی شاهزادگان و درباریان به شدت دنبال کسب قدرت و تغییر عوامل سیاسی اجرائی هستند و در عین حال فساد هم بی داد میکند، پول بادآورده از فروش نفت و انجام مناسک حج باعث شده است که شاهزادگان سعودی احساس کنند که مالکیت همه منطقه را باید داشته باشند، مردم عربستان چندان دلخوشی از حاکمیت خاندان آل سعود ندارند، خاندانی که اسم خود را بر روی کشور پهناور عربستان حک کرده و تمام مردم و عوامل اجرائی در عربستان نیز به نوعی کارمند دربار سعودی قلمداد می شوند و این نارضایتی مردم و احساس حقارتی که از سوی حکام سعودی بر مردم تحمیل شده از سوی کارشناسان به عنوان آتش زیر خاکستری یاد می شود که در آینده ای نه چندان دور دودمان آل سعود را به باد خواهد داد.

در عرصه خارجی، ماجراجویی و اقدامات نابخردانه رژیم آل سعود باعث برهم زدن نظم دیپلماتیک منطقه شده است، معظلی که رژیم سعودی آن را تولید و اکنون در آن غرق شده بحث ایجاد و تقویت و پشتیبانی از گروه های تکفیری در منطقه است، گروه هایی که با حمایت مستقیم عربستان و آمریکا و برخی کشورهای منطقه از جمله قطر و ترکیه ثبات منطقه را هدف قرار دادند و به کشورهای سوریه و عراق حمله کرده و مردم بی گناه را با خشونت بی سابقه و به اسم اسلام قتل عام کردند. رژیم آل سعود که خود را ناکام تغییر حاکمیت در سوریه و عراق دید با حرکت شتابزده که حاکی از تصمیمات خام و ناپخته  محمد بن سلمان و  جوانان تازه به قدرت رسیده آل سعود بود به کشور یمن حمله کرد و اکنون 10ماه است که مردم مظلوم و بی دفاع این کشور را آماج حملات بمباران هواپیماها و ارتش اجاره ای خود قرار داده است.نارضایتی برخی مسئولان سعودی از این اقدام و ایجاد تنش و اختلافات علنی در بین شاهزادگان سعودی به دلیل فشارهای بین المللی و موج محکومیت جهانی بابت حمله عربستان به یمن از دیگر معضلاتی است که رژیم سعودی با آن دست و پنجه نرم میکند.

حاکمان کشوری که خود را با عنوان خادمین حرمین شریفین به جامعه جهانی معرفی می کنند با چه منطق و اصولی به خود اجازه می دهند در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنند از یک سو ارتش مجهز و خون آشام را روانه کشورهای دموکراتیک و برآمده از رای مردم می کنند و از سوی دیگر حاکم مستبد و غیر قانونی دیگری مثل بحرین را حمایت می کنند تا مردم خود را سرکوب کند و اجازه ندهد که انتخابات سالم و قانونی برای تعیین دولت و حاکمیت در بحرین ایجاد شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آزار و شکنجه مردم بحرین توسط نظامیان سعودی و تخریب مساجد و خانه‌های آنان و همچنین بیش از 10 ماه بمباران مردم یمن را نمونه‌های دیگری از جنایات رژیم سعودی خواندند و تأکید کردند: کسانی که صادقانه به سرنوشت بشریت و سرنوشت حقوق بشر و عدالت علاقه‌مند هستند، باید این قضایا را دنبال کنند و نباید نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت باشند.

آل سعود مصداق بارز منافقین دوران هستند منافقین شاید بهترین تعبیر درباره رژیم آل سعود باشد که به دروغ خود را مسلمان و رهبر جهان اسلام و خادم حرمین شریفین می‌خوانند اما در عمل مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی و مجری سیاست‌های ویرانگر و تفرقه‌افکنانه استکبار و صهیونیسم جهانی در جهان اسلام و عامل دودستگی و تنش میان مسلمانان و آتش بیار فتنه است و قرآن هم به زیبایی درباره منافقین فرموده است :"إِنَّ الْمُنَافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِیرًا = آرى منافقان در فروترین و پست‌ترین درجات دوزخند و هرگز براى آنان یاورى نخواهى یافت. آیه 145 سوره نساء

رژیم سعودی در قضیه مناسک حج و روز عید قربان با بی درایتی و عدم تصمیم گیری صحیح و به موقع باعث کشته شدن بیش از 7000حاجی در منا شد، فاجعه ای که دل مسلمانان را شکست و عید قربان را به عزا تبدیل کرد، از تصاویر پخش شده و گفته شاهدان عینی به یقین میرسیم که تنها چیزی که برای رژیم و عوامل سعودی اهمیت ندارد جان مردم است، اگر واقعا تدبیری در کار بود شاید این حادثه و اتفاق به گونه ای مدیریت می شد که کمترین تلفات را داشته باشد و اینجور جامعه اسلامی را داغدار نمی کرد.

آل سعود در آخرین اقدام ماجراجویانه خود دست به اعدام روحانی شیعه آیت الله نمر زد، علی رغم اینکه در ماههای اخیر که ایشان اسیر زندان سعودی بود و جامعه اسلامی و جهانی در مورد حکم اعدام این روحانی شیعه اعتراضات گسترده داشتند و امید بود که دولت سعودی ایشان را آزاد خواهد کرد اما در کمال ناباوری و تاسف خبر اعدام النمر توسط وزارت کشور عربستان رسانه ای شد.

خبری که بلافاصله بعد از انتشالر آن امت اسلامی اعم از شیعخ و سنی موضع گیری تند و خصمانه ای را در قبال رژیم آل سعود اتخاذ کردند، عمق فاجعه و اقدام دیوانه وار رژیم آل سعود به گونه ای بود که جامعه جهانی و روئسای سازمان های بین المللی و حقوق بشیری نیز این اعدام را محکوم کردند.رئیس سازمان ملل در بیانیه ای این اقدام را محکوم کرد،در بیانیه دبیر کل سازمان ملل با اشاره به این که وی پیش از این نیز درخصوص نادرست بودن حکم دادگاه های این کشور در مورد شیخ نمر با مسئولان ریاض گفت و گو کرده بود، از دولت سعودی خواسته شده است تا حکم اعدام همه محکومین را لغو کنند. اما دفتر نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل روز دوشنبه ضمن دفاع از اعدام 47 تن، از جمله آیت الله نمر روحانی سرشناس شیعه ، آزادیخواه و فعال سیاسی، نسبت به بیانیه بان کی مون علیه اعدام دسته جمعی در ریاض، واکنش نشان داد.

این اقدام عربستان سعودی باعث خشم و اعتراض مردم مومن و انقلابی ایران شد، مردم در تجمعات خود این حرکت خصمانه سعودی را محکوم کردند.علمای اهل سنت نیز همپای شیعیان از اقدام عربستان سعودی اعلام انزجار کردند.

اما برخی تجمعات در اطراف سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در مشهد رنگ و بوی خشونت گرفت، تجمعات مردمی که از عصر همان روز شروع شده بود در ساعات ابتدایی شب تمام شد اما در ساعات بامدادی اتفاقاتی در مقابل سفارات خانه عربستان افتاد که به گواه مسئولان امنیتی مشکوک و از پیش برنامه ریزی شده بود، آتش گرفت سفارت و حضور تعدادی افراد که صورت خود را پوشانده بودند و در حال حمله به سفارتخانه بودند توسط نیروهای امنیتی در دست پیگیری است و به گفته معاون اول قوه قضاییه حدود 40 نفر نیز در این خصوص بازداشت شده اند.

اعتراض و خشم مردم به محکومیت اعدام شیخ نمر و گستاخی عربستان طبیعی بود اما اینکه عده ای از احساسات مردم سو استفاده کنند و در راستای اهداف سعودی حرکت کنند محکوم است و باید  قاطعانه رسیدگی شود.

پس از این اقدام عربستان سعودی در حرکتی پیش دستانه دیپلماتهای خود را که از قبل آماده بودند و چمدانهای خود را بسته بودند را از کشور خارج می کند. تعدادی از کشورهای جیره خوار که همه چیز خود را از آل سعود دارند در حرکتی شتابزده با عربستان همراهی می کنند و سفرای خود را به کشور مبدا فرا می خوانند و یا سطح روابط دیپلماتیک را  به پایین ترین سطح کاهش می دهند.

این اقدامات در رسانه های عربی که از دلارهای آل سعود ارتزاق می کنند باعث شده که جنگ روانی و رسانه ای بر علیه کشور ایران شکل بگیرد و روز به روز فشارهای بین المللی را به کشورمان تحمیل کنند.بحث لغو بازی های باشگاههای فوتبال ایران و عربستان و قطع روابط اقتصادی در رسانه ها بیشترین مانور را به خود اختصاص داده اند.حال کیست که نداند ایران و عربستان کمترین مراودات اقتصادی را با هم داشته اند رقمی که کمتر از900 میلیون دلار است.

اما اینکه عربستان با خصومت دنبال به انزوا کشاندن ایران و ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران است شکی نیست و تا کنون نیز حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با سعه صدور و صبر و حوصله اوضاع را رصد کرده و اقدام شتابزده ای علیه عربستان سعودی انجام نداده اما ادامه دادن این اقدامات توسط عربستان و سکوت دولت مردان و دستگاه دیپلماسی بیش از این جایز نیست.

عربستان اکنون سگ هار منطقه شده و بی محابا به همه حمله می کند و نیاز است که دولت تدبیر خاصی بی اندیشد و با اقتدار در مقابل یکه تازی آن بایستد. اگر دولت موضع مقتدرانه می گرفت و برخورد قانونی می کرد شاید مردم اینگونه خشمگین نمی شدند، البته دولت تدبیر و امید در حوادث قبلی هم موضع مناسب نگرفت و متاسفانه این خشم مقدس مردم از اینکه غرور ملی در حال شکسته شدن است نشات گرفته و توقع اینکه دستگاه دیپلماسی از موضع انفعال خارج شود را همه ایرانیان سرافراز دارند.


ارسال نظرات