" آموزش‌های فنی و حرفه ای گره گشای نظام آموزش کشور"
مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: بیش از یک‌هزار نفر از زندانیان استان مرکزی در 8 ماهه نخست امسال آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند که در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش سازنده‌ای را داشته است.
کد خبر: ۸۶۱۹۵۶۴
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از اراک، رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 21 دی‌ماه 1387 در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت، سیاست‌های کلی برنامه‌ پنجم توسعه را ابلاغ کردند.

این سیاست‌ها که در چارچوب سند چشم‌انداز بیست ساله و با رویکرد پیشرفت و عدالت ابلاغ شد، در 5 سرفصل «فرهنگی»، «علمی و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی» و «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و در 45 بند تنظیم شده بود.

این روزها و در آستانه‌ تهیه و بررسی محتوای «برنامه‌ ششم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، بازخوانی سیاست‌های کلی برنامه‌ پنجم توسعه و میزان تحقق اهداف مطرح شده در آن می‌تواند راهگشای ترسیم افق پیش رو باشد.

یکی از سرفصل‌های برنامه توسعه پنجم امور علم و فناوری است که در آن به آموزش‌های مهارتی تاکید شده و این مهم در برنامه ششم توسعه نیز مورد تامید قرار گرفته است چراکه تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می‌شود.

اما در این میان از معایب مهم دوره های آموزش عالی کشور این است که در طول تحصیل دانش آموخته گان عالی بر اساس آموزه های خود متوقع مشاغل دفتری، مدیریتی و سرپرستی هستند که این خود عاملی برای افزایش نرخ بیکاری شده و از سوی دیگر آموزش‌های فراگفته شده در دانشگاه‌ها نیز مهارتی نبوده که بتوانند با تکیه بر آن وارد بازار کسب و کار شوند.

در این میان آموزش‌های فنی و حرفه ای که مبتنی بر تخصص و با تکیه بر آموزش های عملی و تمرین و ممارست پیگیر است، علاج کار و گره گشای نظام آموزش کشور می تواند باشد.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بعنوان متولی و مجری آموزشهای فنی و حرفه ای کوتاه مدت در بخشهای کشاورزی، صنعت، خدمات و فرهنگ و هنر است.

فعالیتهای آموزشی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان مرکزی در راستای تحقق برنامه توسعه گام‌های بلندی را تاکنون برداشته و تلاش دارد تا در برنامه ششم نیز سهم خود را ایفا کند.

سیدبهرام نجفی‌زاده مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج با اشره به اقدامات این سازمان در سطح استان مرکزی اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد زمینه‌های استفاده جوانان از فرصت‌های شغلی در سطح استان از اهداف این سازمان است.

وی افزود: هم اکنون بخش عمده‌ای از جوانان فعال و پویای کشور اعم از فارغ‌التحصیلان مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه‌های کشور بر این باور هستند که ضرورت داشتن خداقل یک مهارت برای همه انسان‌ها ضروری است و با ارائه اموزش‌های مهارتی به جوانان استان توانسته‌ایم در کاهش نرخ بیکاری به نسبت سایر استان‌ها گام بلندی را بردارد.

رتبه دوم نرخ رشد بیکاری در تصاحب استان مرکزی

  • مدیرکل سازمان فنی‌و حرفه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: هم اکنون استان مرکزی رتبه دوم نرخ رشد بیکاری کشور را به خود اختصاص داده که نشان از تاثیرگذاری آموزش‌های مهارتی در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال دارد.

نجفی‌زاده با اشاره به تامین امنیت اجتماعی و حمایت از زندانیان در راستای کاهش اسیب‌های اجتماعی گفت: سعی شده تا با آموزش رشته‌هایی که سبب ایجاد اشتغال برای جوانان می‌شود به ویژه افرادی که دارای سوء سابقه هستند و این امکان را ندارند که در هر مرکزی به کارگیری شوند مهارت لازم را به جامعه هدف ارائه کنیم.

وی افزود: در 9 ماهه نخست امسال یک‌هزار و 913 نفر از زندانیان استان مرکزی اموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند و براساس اعلام آمار اداره کل زندان‌های استان، نرخ بازگشت مجدد زندانیانی که دوره محکومیت خود را سپری می‌کنند 25 درصد است اما آمار بازگشت زندانیانی که در مراکز آموزشی یا اردوگاه‌های کار آموزش‌های مهارتی را فرار گرفته‌اند 3.2 درصد است.

تربیت و افزایش كارآیی و اثر بخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخشهای مختلف صنعت، خدمات، كشاورزی، فرهنگ و هنر براساس نیاز بازار و ارتقای فرهنگ مهارت آموزی و نهادینه كردن فرهنگ كسب و كار مبتنی بر استعداد،دانش، ذوق، مهارت، فناوری و تخصص و توانایی با رویكرد ارزش های ایرانی - اسلامی سر لوحه کار این سازمان قرار گرفته است.

این اداره کل در تلاش است تا خروجی آموزش مهارت محور و شرایط احراز اشتغال را فراهم نماید تا نیروی انسانی متخصص و مهارت دیده بتوانند هماهنگ با ويژگی‌های جامعه فرا مدرن امروز گام بردارد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات