سرمایه گذاران امیدوارند پس از پایان نه چندان رضایت بخش کار بورس آمریکا در سال ۲۰۱۵، سال ۲۰۱۶ شروعی دوباره باشد، اما وضعیت بازار در سال جاری نیز چنگی به دل نزده است.
کد خبر: ۸۶۱۹۶۹۶
|
۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، اکثر شاخص های بورس آمریکا سال جدید را با بدترین عملکرد هفتگی در بیش از 4 سال گذشته آغاز کردند و این موجب فرار سرمایه گذاران از بازار شد.  نوسانات در دومین اقتصاد بزرگ جهان، این روزها نگرانی اصلی سرمایه گذاران است. وابستگی آمریکا به چین از نظر تولید ناخالص داخلی ناچیز است و به حدود 0.7 درصد می رسد، اما تاثیرات جانبی دیگر بازارهای نوظهور بر اقتصاد آمریکا را نمی توان کتمان کرد. به علاوه، به اعتقاد تحلیلگران سیتی گروپ،  شرکت هایی که بیش از 20 درصد آنها از چین ناشی می شود، از جمله شرکت های اپل، دوپونت، تگزاس اینسترومنتس و 30 شرکت دیگر از اواسط سال 2015 تاکنون عملکردی بدتر از کلیت بازار داشته اند.

تضعیف تقاضا از سوی چین هزینه کالاهای مصرفی و نفت را کاهش می دهد و آمارهای مربوط به رانندگی نشان می دهد که مصرف کنندگان آمریکایی با رانندگی بیشتر و هزینه کردن در زمینه سرگرمی، در حال خرج کردن پس اندازهای خود هستند.

صندوق های سرمایه گذاری در بورس آمریکا بدترین هفته خود از ماه سپتامبر را پشت سر گذاشته اند، زیرا سرمایه گذاران بیش از 12 میلیارد دلار سرمایه از این صندوق ها بیرون کشیده اند.
به علاوه، بخش هایی که انتظار می رفت مثلا از افت قیمت نفت منتفع شوند، مثل شاخص  متوسط حمل و نقل داو جونز نیز در ماه ژانویه شاهد افت 7.5 درصدی بوده اند.
هرچند که به گواه آمارهای اخیر در زمینه فروش خودرو و رشد فرصت های شغلی، اقتصاد آمریکا ولو با روندی کند در حال رشد است، اما درآمدهای شرکت های دولتی در حالت رکود قرار دارد. برآوردها در روزهای اخیر به شدت افت کرده به نحوی که انتظار می رود آمارهای سه ماهه پایانی 2015 نشان از کاهش 4.2 درصدی نسبت به یک سال قبل داشته باشد.
 قصد فدرال رزرو آمریکا برای ادامه افزایش نرخ بهره، و در مقابل برنامه های بانک مرکزی اروپا برای ادامه سیاسست پولی انبساطی همچنان موجب بروز نوسان در بازارها خواهد شد.
ارسال نظرات