روستای آتشگاه سرعین:

120سال پیش

روستای آتشگاه از توابع بخش سبلان در 7 کیلو متری شمال سرعین در مسیر روستای ارجستان واقع شده است این روستا از باستانی ترین مکان های شهر سرعین و استان است.
کد خبر: ۸۶۱۹۸۱۰
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرعین، روستای آتشگاه از توابع بخش سبلان در 7 کیلو متری شمال سرعین در مسیر روستای ارجستان واقع شده است این روستا از باستانی ترین مکان های شهر سرعین و استان است که نشان از رونق این منطقه در دورانهای تاریخی گذشته ایران و منقطه آذربایجان میباشد که بر اساس اسناد تاریخی این مکان از مراکز مهم و مقدس آیین زرتشتی در دوران ساسانی بوده است .

آتشكده « آذر فريق » بر فراز تپه اي باستاني در اين روستا قرار گرفته است كه هم اكنون ويرانه هاي آن پابرجاست كه نمايان گر فرهنگ و تاريخ غني اين منطقه ، آذربايجان و ايران زمين است .

اين تپه باستاني هرچند براثر عوامل طبيعي و ساخت و سازهاي اطراف آتشكده بتدريج در حال از بين رفتن است اما بصورت تپه اي مرتفع در داخل روستا به وضوح نمايان است . اين آتشكده بر اساس اسناد تاريخي از مراكز مهم و مذهبي زرتشتيان بخصوص در دوران ساسانيان بوده است .

معبدي هم ظاهراً در جوار آن آتشكده وجود داشته كه به مرور زمان از ميان رفته است . بعد از وقوع زلزله سال ۱۳۷۵ با اهتمام سازمان ميراث فرهنگي استان اردبيل اجازه ساخت و ساز بر روي تپه مذكور و خرابه هاي آتشكده ملغي گرديد.

در این روستا مقبره ی امامزاده ای بر روی تپه ای واقع است که به علت سفید رنگ بودن این مقبره این روستا به آغ مام (امامزاده ای سفید)نیز مشهور گشته است.آبمعدنی گوزسویی :در محوطه ی مسجدی که در پایین امامزاده عبدالله واقع گشته قرار دارد.

ارسال نظرات