مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر:

مشگین‌شهر به راحتی می‌تواند از سرعین جلو بزند

ما درخواست‌های زیادی را برای بهسازی آبگرم درمانی وله‌زیر، ملک‌سویی، فاز دو قینرجه و موئیل شاهد بودیم که قطعا با این سرمایه‌گذاری‌ها مشگین‌شهر به راحتی می‌تواند از شهرت و نام‌آوری سرعین جلو بزند.
کد خبر: ۸۶۱۹۸۱۲
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرعین، ارسلان فرجی، مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر در پاسخ به سئوالات خبرنگاران در نشست مطبوعاتی در مشگین‌شهر اظهار کرد: در شهرستان مشگین‌شهر 9 دهنه چشمه آبگرم وجود دارد که همه آنها شناسنامه‌دار هستند، به طوری که مردم با آگاهی از خواص این آب‌های گرم از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه در مجموع بیش از 40 دهنه آبگرم در این شهرستان وجود دارد که بخشی از آنها هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است، گفت: اسیدی‌ترین و گرم‌ترین آب معدنی دنیا در مشگین‌شهر است به طوری که قینرجه با 86 درجه گرم‌ترین و قوتور‌سویی به عنوان اسیدی‌ترین آبگرم شهرت جهانی دارد.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر با یادآؤری اینکه تاکنون با استفاده از منابع شرکت آب منطقه‌ای در دو دهنه آبگرم مشگین‌شهر سرمایه‌گذاری شده است، افزود: این مجتمع‌های آب‌درمانی شامل شابیل و قینرجه است.

فرجی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بهسازی و مناسب‌سازی سه دهنه آبگرم جدید خبر داد و بیان کرد: ما در این زمینه از تمام سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم تا در مشگین‌شهر سرمایه‌گذاری کنند.

این مسئول ادامه داد: ما درخواست‌های زیادی را برای بهسازی آبگرم درمانی وله‌زیر، ملک‌سویی، فاز دو قینرجه و موئیل شاهد بودیم که قطعا با این سرمایه‌گذاری‌ها مشگین‌شهر به راحتی می‌تواند از شهرت و نام‌آوری سرعین جلو بزند.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر یادآور شد: ما با توجه به شرایط خاصی که در آبگرم قوتورسویی وجود دارد نمی‌توانیم نسبت به مدرن‌سازی آن اقدام کنیم چراکه شرایط اسیدی بودن این آبگرم مانع از احداث مجموعه سرپوشیده در این حوزه می‌شود.

فرجی تصریح کرد: ما همچنان در قوتورسویی شاهد بهره‌برداری سنتی هستیم و همین آبگرم سنتی مشتریان خاص خود را دارد و به دلیل آنکه استخر در بستر رودخانه قرار دارد ما به راحتی نمی‌توانیم سرمایه‌گذار را در این آبگرم مجاب به بهره‌برداری کنیم.

وی از تدوین و تهیه طرح جامع گردشگری قوتورسویی به همت میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این طرح با نام سلطان آب‌های گرم دنیا حتی با مشارکت سرمایه‌گذار پیشرفت 40 درصدی دارد ولی در خود آبگرم نمی‌توانیم با توجه به اسیدی بودن آن فضایی به مانند آبگرم‌های مدرن‌سازی شده به وجود آوریم.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر خواص این آبگرم را برای مداوای برخی بیماری‌های پوستی مناسب اعلام کرد و افزود: حفظ همین شرایط با رعایت موازین بهداشتی در آبگرم معدنی قوتورسویی مدنظر است.

سد بیگ‌باغلو توجیه اقتصادی ندارد

فرجی با بیان اینکه سد بیگ‌باغلو شرایط مناسب اجرایی نداشته و از دبی پایدار مطلوبی نیز برخوردار نیست، بیان کرد: احداث این سد هیچ توجیه اقتصادی ندارد و رغبتی برای احداث این سد در منطقه وجود نداشته و قطعا به انجام نمی‌رسد.

این مسئول از پایان دوران سدسازی در مشگین‌شهر با تشکیل کمیته‌های در حال ساخت خبر داد و یادآور شد: ما نیز بر این باوریم که رژیم طبیعی رودخانه‌ها را احداث سدها به هم می‌زند و در یک سیاست ملی جز مناطق مرزی با هدف مهار آب‌های مرزی عملیات سدسازی در اولویت قرار ندارد.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر تصریح کرد: به غیر از سدهای احداث شده و چند سد بزرگ و کوچکی که در مشگین‌شهر در حال احداث است ما هیچ پروژه سدسازی دیگری را در اولویت نداریم و قطعا این پروژه‌ها نیز با رعایت الزامات زیست‌محیطی و حفظ حریم بستر رودخانه به انجام می‌رسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار