زمانی که تصمیم گرفتم پرورش بلدرچین را آغاز کنم سرمایه کافی و مکان مناسب در اختیار نداشتم از بسیج سازندگی وام گرفتم و کار پرورش بلدرچین را در منزل شروع کردم و خوشبختانه در این مدت توانستم کار را گسترش بدهم.
کد خبر: ۸۶۱۹۹۳۳
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج مساجد و محلات : در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه شد و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفت.

 این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی نمودند و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را برشمردند.

 

عرصه های فعال اقتصاد مقاومتی چند سالی است پیغام امید و تلاش را در بین مردم به ارمغان آورده تا با تمام وجود فریاد "ما می توانیم" سردهند.

 

مسلماً نقش سپاه و بسیج و ورود به موقع به این عرصه توانست نقشه ای سودمند را در دوران سخت خشکسالی و تحریم های اقتصادی برای کشور و به خصوص شهرستان باوی باشد تا جوانه های ایجاد شغل سودمند را در شهرستانی که بیشتر مردمان آن از نبود شغل و بیکاری رنج می برند به وجود آورد و بخشی از زندگی سخت مردمان زحمت کش باوی را در پوشش خود قرار دهد.

 

اقتصاد مقاومتی با در نظر گرفتن داشته ها و غلبه بر تحریم های خارجی پا به زمینه تولید گذاشت و تامین امنیت غذایی مردم از اهداف متعالی در این رابطه عنوان شد.

 

با توجه به اقدامات انجام شده در این زمینه به جرأت می توان گفت، بسیج جزء با تجربه ترین دستگاهها در بحث اجرای اقتصاد مقاومتی است و در این مورد سازمان بسیج سازندگی مروج و تحرک بخش در تحقق اقتصاد مقاومتی می باشد و در تلاش است زمینه و بستری را فراهم کند تا حرکت اساسی و زیر بنایی در این خصوص شکل بگیرد و چتر حمایتی خود را  در این عرصه بگستراند چرا که حمایت از تولید داخلی مهمترین راهکار در اقتصاد مقاومتی است.

 

توجه به تولیدات داخلی، استفاده از نیروی کار و سرمایه داخلی، اتکا بر اقتصاد مولد، توجه خاص به تولید کالا‌های اساسی و محصولات زیر‌بنایی از شاخصه های اقتصادی است که از آن می توان به عنوان اقتصاد مقاومتی یا تحقق عملی شعار "ما می توانیم"، نام برد.

پرورش بلدرچین یکی از صدها طرحی است که در عرصه اقتصاد مقاومتی مورد استقبال قرار گرفته است و در شهرستان باوی استان خوزستان نیز واحدهای پرورش بلدرچین راه اندازی شده است.

بلدرچین از جمله منابع پروتئینی است که آرام آرام جای خود را در سفره های ایرانی باز می کند و تولید آن در کشور روز به روز افزایش می یابد. ویژگی های استثنایی بلدرچین و سودآوری تولید آن موجب جلب توجه پرورش دهندگان طیور شده است.

 

بر همین اساس و با توجه به تاکیدات مجدد رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی بر آن شدیم تا به دامن روستا برویم و از نزدیک با فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی آشنا و پای درد و دل آنها بنشینیم.

 

 در همین زمینه با یکی از پرورش دهندگان موفق بلدرچین گفت و گویی ترتیب داده ایم.

این فعال اقتصادی درباره علت انتخاب عرصه پرورش بلدرچین، می گوید :بلدرچین پرنده بسیار کم توقعی است، این پرنده مقاومت بسیار بالایی در برابر بیماری های طیور دارد و در طول دوره پرورش نیازمند هیچ واکسنی نیست، گوشت بلدرچین بسیار لذیذ و خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است، بلدرچین فضای زیادی برای پرورش و رشد نیاز ندارد. بلدرچین بلوغ جنسی زودرس دارد و در 35 روزگی بالغ می شود و تخم می گذارد، این در حالی است که هیچ کدام از طیور به این سرعت به بلوغ نمی رسند. طول دوره جوجه کشی بلدرچین هم فقط 17 روز است. مجموع این عوامل باعث می شود که پرورش بلدرچین از هر نظر توجیه اقتصادی و سودآوری بالا داشته باشد.

 

وی افزود: زمانی که تصمیم گرفتم پرورش بلدرچین را آغاز کنم سرمایه کافی و مکان مناسب در اختیار نداشتم از بسیج سازندگی وام گرفتم و کار پرورش بلدرچین را در منزل شروع کردم و خوشبختانه در این مدت توانستم کار را گسترش بدهم.

 

این تولید کننده عنوان کرد: بلدرچین هم مولد بوده و هم گوشتی و به همین واسطه فضایی را که در اختیار داشتیم، به چند قسمت تقسیم کرده بخشی را برای پرورش بلدرچین های تخم گذار بخشی را برای بلدرچین های گوشتی و قسمتی هم برای جوجه ها اختصاص دادیم. 

 

وی در خصوص نحوه تولید طرح خودکفایی خود در حوزه اقتصاد مقاومتی می گوید : در این طرح در یک بازه زمانی 45 روزه گوشتی ها را کشتار کرده و بعد بسته بندی برای فروش به بازار ارسال می کنیم، و بلدرچین های تخمگذار پس از شروع به تخمگذاری بصورت مفید تا یکسال تخمگذاری آنان ادامه دارد که تخم ها پس از جمع آوری و بسته بندی برای فروش روانه بازار مصرف می کنیم.    

 این تولیدکننده به مقاومت بلدرچین ها در مقابل بیماری اشاره کرد و افزود :از آنجایی‌ که بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از هیچ‌گونه دارو انجام می‌شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولاتی که هیچگونه ذخیره دارویی مضر برای مصرف‌کننده در بافت خود ندارند.  

 

وی در توصیه به افرادی که بخواهند به این کار روی آورند عنوان کرد: علاقه مهم ترین بخش کار است و سپس آشنایی با کار، اگر علاقه باشد در حین کار با برخورد به کوچکترین مشکل کار را رها نخواهد کرد.  

 

این کارآفرین بیان کرد: ماهیت اقتصاد مقاومتی به این معناست که از حداقل امکانات و ظرفیت ها در جهت کمک به تقویت اقتصاد کشور استفاده کنیم و در انجام این کار سعی کردیم تا با کمترین هزینه، بیشترین بهره را ببریم.   

 وی از عدم حمایت و همکاری نهادهای دولتی با طرح های خانگی و اقتصاد مقاومتی گلایه کرد و تاکید کرد: بهتر است دولت هم وارد عرصه های اقتصاد مقاومتی شود یا حداقل از آنها حمایت کند چرا که بسیاری از همین فعالان با همین طرح های کوچک و زودبازده خود علاوه بر فراهم کردن زمینه اشتغال برای خود و دیگران توانستند بر اقتصاد و تولید کشور کمک کنند.   

 این فعال اقتصادی در شهرستان باوی نمونه ای کوچک از کسانی که با عمل به فرمایش مقام معظم رهبری و حمایت سپاه و بسیج توانست در مسیر اشتغال گام بردارد تا بتواند دستی در بازار خودکفایی داخلی داشته باشد.

انتهای پیام/ت

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
۱۷:۳۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
با سلام میخواستم ببینم 1000تاجوجه بلدرچین چقدر سود میده؟
ممنون