هشدار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

یزدی ها شیر فله ای نخرند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: شهروندان از مصرف شیر و لبنیات سنتی دامی به صورت فله ای خودداری کنند.
کد خبر: ۸۶۲۰۰۱۲
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمد حسن لطفی در این خصوص گفت: طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت، مصرف فراورده های خام دامی و محصولات تهیه شده از این فرآورده ها در سطح جامعه به صورت سنتی و به دور از فرایندهای پاستوریزه، غیر بهداشتی است.

وی اظهار کرد: مصرف این فرآورده ها برای مردم مجاز نیست زیرا بسیاری از بیماریها چون تب مالت، سالک و هپاتیت از طریق این فرآورده ها انتقال پیدا می کند.
لطفی اضافه کرد: بهترین شیر، شیرپاستوریزه؛ بسته بندی و تحت نظارت است زیرا اطمینان به سلامت این شیر، بیشتر از شیری است که به صورت سنتی و فله عرضه می شود.
وی خاطرنشان کرد: شیرهای پاستوریزه از نظر تهیه و ارائه قابل اطمینان هستند و نگران ورود میکروب و مخاطرات محیطی در آنها نیستیم اما شیرهای فله ای چون در مغازه ارائه می شود این امکان هست که آلودگی حتی در حین توزیع و ارائه نیز به مشتری منتقل شود زیرا در یک فضای باز انجام می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: مغازه هایی که مجوز آنها برای سوپری و فرآورده های مشابه ان است نباید شیر توزیع کنند زیرا شیر یک فرآورده حساس است و زودآلوده می شود.
وی اظهار کرد: البته برخی مراکز عرضه شیرهای فله ای رعایت یکسری نکات بهداشتی را می کنند اما توصیه ما این است که شهروندان شیر و محصولات لبنی دامی پاستوریزه بخرند.
وی با بیان اینکه شیرها در داخل کارخانه ها به پرچرب، کم چرب و متوسط طبقه بندی می شوند افزود: اگر افرادی علاقه مند به مصرف شیرهای فله ای و محصولات لبنی سنتی هستند باید نهایت احتیاط را داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: شهروندان باید شیرهای فله ای را 15 تا نیم ساعت در دمای 130 درجه بجوشانند تا میکروب آن از بین برود.
لطفی اضافه کرد: همچنین اگر شیر برای ماست استفاده می کنند سعی کنند چربی آن را بگیرند زیرا به سیستم قلبی و عروقی صدمه وارد می کند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین مردم باید خودشان در مصرف محصولات لبنی دقت کنند و از محصولات پاستوریزه که نظارت بر آن حاکم است استفاده کنند.
تب مالت شایع ترین بیماری مشترک انسان و دام است که مصرف شیرهای خام، لبنیات تایید نشده وغیربهداشتی شایع ترین راه انتقال این بیماری به انسان خواهد بود.
800 بیماری از طریق دام به انسان منتقل می شود که 40 نوع بیماری از طریق مصرف شیر غیر بهداشتی قابل انتقال است.
میزان تولید سالانه شیر خام در این استان 190 هزار تن است و بطور متوسط روزانه 520 تن شیر در این خطه تولید می شود.
از مجموع شیر تولیدی استان روزانه 193 تن آن به سایر استانها صادر و باقیمانده آن در داخل استان استفاده می شود.
بر اساس نتایج این تحقیقات میزان آلودگی در شیر خام در ایران تا 7/16 درصد بوده این درحالی است که این میزان در محصولات پاستوریزه صفر درصد است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار