معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 متخلف حفاری غیر مجاز، سه متخلف خرید و فروش اشیای تاریخی، پنج مورد خرید و فروش اموال فرهنگی، میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری شناسایی و دستگیر شدند.
کد خبر: ۸۶۲۰۲۷۶
|
۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
مسعود شفیعی افزود: امسال 15 متخلف حفاری غیر مجاز، 9 مورد استفاده از فلزیاب، سه متخلف خرید و فروش اشیای تاریخی، پنج مورد خرید و فروش اموال فرهنگی، یک مورد تجاوز به عرصه و حریم میراث فرهنگی و 12 متخلف سایر بخش های میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری شناسایی و دستگیر شدند.
وی اظهار کرد: متعرضان به میراث تاریخی وفرهنگی پس از تشکیل پرونده برای صدور و اجرای رای به مراجع قضایی معرفی شدند که پرونده آنها در دست پیگیری و انجام مراحل قانونی است.
شفیعی گفت: متهمان متناسب با جرم خود به شش ماه تا سه سال حبس جریمه خواهند شد.
شفیعی ابراز داشت: دلیل تجاوز به میراث فرهنگی ناآگاهی عده زیادی از مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان شاخص هویت ملی و یادگار نیاکان کهن ماست.
وی بیان کرد: آثار باستانی و اشیای تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام افراد است و جلوگیری از خروج یا تخریب اشیای تاریخی و فرهنگی از کشور رسالت همگانی است.
وی ابراز داشت: این اداره متولی به طور شبانه روزی آماده دریافت و پیگیری سریع گزارش های دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی ساکن روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اقدام افراد سودجو برای کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و تخریب و یا دخل و تصرف در آثار باستانی است.
وی تصریح کرد: به استناد قوانین و مقررات حاکم بر میراث فرهنگی با افراد سودجویی که قصد تجاوز به میراث فرهنگی را دارند برخورد جدی می شود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:دو هزار اثر تاریخی در این استان وجود دارد که 726 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شفیعی افزود: این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه، زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
ارسال نظرات