۸۰ درصد شرکت‌های نفتی در ۲۰۰ روز نخست امسال زیان کردند + جدول

همه شرکتهای نفتی حاضر در بازار سرمایه شش ماه اول امسال را با کاهش فروش گذرانده اند که در طول تاریخ کم سابقه بوده است.
کد خبر: ۸۶۲۰۴۷۰
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  شاید بدبین ترین تحلیلگر اقتصادی هم بعد از معرفی بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت نفت دولت یازدهم، فکر نمی کرد که زنگنه این وزارتخانه را به یکی از پر حاشیه ترین وزارتخانه های دولت تدبیر و امید تبدیل کند. اما زنگنه زودتر از آنچه که انتظار می رفت از وزارت نفت یک وزارتخانه پرحاشیه ساخت تا اخبار آن هر روز در صدر رسانه ها باشد.

وزیر کهنه کار دولت تدبیر و امید در شرایطی برای وزارتخانه مهم نفت از مجلس نهم رای اعتماد گرفت که همواره حملات گسترده ای را به عملکرد این وزارتخانه در دولت محمود احمدی نژاد انجام می داد و مدعی بود که قصد دارد ژنرالهای نفتی را به این وزارتخانه بازگرداند و عرصه را برای گروهبانهای نفتی دولتهای نهم و دهم تنگ کند.

اما با گذشت زمان اوضاع وزارت نفت نه تنها سر و سامان نگرفت بلکه این وزارتخانه تبدیل به یکی از پرحاشیه ترین وزارتخانه های دولت روحانی در دو سال و نیم گذشته شد. جنجالهای زنگنه و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بر سر بنزین های تولید داخل که در نهایت به واردات گسترده بنزین منجر شد، نخستین جنجال وزارت نفت در دولت روحانی بود. تاکید بیش از حد زنگنه روی ماجرای بابک زنجانی برای مغفول ماندن فساد بزرگ نفتی در پرونده کرسنت، دیپلماسی ضعیف وزیر پرمدعای روحانی در اوپک، تعطیل شدن ساخت پالایشگاهها جدید و پافشاری روی انعقاد قراردادهای مشکوک IPC تنها بخشی از حواشی وزارت نفت در دو سال اخیر بود.

زنگنه در دولت گذشته انتقادات بی شماری نسبت به عملکرد شرکتهای نفتی مطرح می کرد و مدیریت وزرای دولت احمدی نژاد بر این شرکتها را فاجعه بار می دانست اما بررسی عملکرد این شرکتها در دوران حضور وی در وزارت نفت نشان می دهد که آنها بدترین دوران خود را چند سال اخیر می گذرانند.

در شش ماه اول سال 94 وضعیت شرکتهای نفتی در بازار سرمایه به قدری بغرنج بوده که نمونه آن را در دهه های گذشته کمتر می توان پیدا کرد. بررسی عملکرد این شرکتها در نیمه اول امسال نشان می دهد که همه آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش فروش مواجه بوده و از میان 5 شرکت گروه فرآورده های نفتی در بازار سرمایه چهار شرکت با کاهش سود خالص و یا شناسایی زیان رو به رو بوده اند.

در بین این 5 شرکت نفتی  2 شرکت همزمان با ارایه گزارش 6 ماهه، با اعلام تعدیل منفی ، پیش بینی سود خود را کاهش داده اند و هیچ شرکتی تعدیل مثبت اعلام نکرده است.

به گزارش نسیم‌ آنلاین، همچنین پوشش سود 6 ماهه اغلب شرکتها نیز کمتر از میزان 50 درصد بوده است.

همچنین تاخیر بیش از حد دولتمردان تدبیر و امید در مشخص کردن نرخ خوراک پتروشیمی ها هم برای شرکتهای نفتی بسیار گران تمام شده زیرا شرکتهای پالایشگاهی نفت تهران، بندرعباس، لاوان، اصفهان، شیراز و تبریز به دلیل نامشخص بودن نرخ خوراک از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تا کنون اطلاعات میاندوره ای و صورتهای مالی خود را ارایه نمی کنند که این رویه به ابهامات مالی فراوان در مورد این شرکتها منجر شده است.

این بحران عجیب در صنعت نفت کشور در حالی تشدید شده که بیژن زنگنه همچنان در سخنان خود مشغول نقد دولت قبل است و افتتاح بسیاری از پالایشگاههای مهم کشور مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را هم به تاخیر انداخته است.

در این میان نباید از نقش اوضاع نابه سامان بازار سرمایه هم در بحران شرکتهای نفتی حاضر در بورس به راحتی عبور کرد. محمد فطانت فرد و مدیرانش در سازمان بورس و اوراق بهادر طی یک سال مدیریت خود سیاه ترین دوران بورس را در تاریخ فعالیت بازار سرمایه در ایران رقم زده اند و زیان شرکتهای نفتی تنها بخشی از عملکرد ناامید کننده و ضعیف آنها در بازار سرمایه است.

با این حال و با وجود این که هر روز بخشی از کارنامه ضعیف سازمان بورس در دولت تدبیر و امید افشا می شود باز هم شاهد سکوت فطانت فرد و مدیرانش هستیم و آنها حاضر به هیچ گونه پاسخگویی در خصوص زیان گسترده بورس طی دو سال اخیر نیستند. باید دید مدیران پر مدعای دولت تدبیر و امید که با وجود گذشت دو سال و نیم از پایان دولت احمدی نژاد مشغول انتقاد از دولت قبل هستند، چه زمانی درباره عملکرد ضعیف خود در محضر مردم پاسخگو خواهند بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار