شورای عالی شهرسازی و معماری زوایای مختلف بلندمرتبه‌سازی در تهران اعم از مبانی نظری و قانونی و همچنین وضعیت موجود بناهای بلند پایتخت را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۶۲۰۴۹۷
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، شورای عالی شهرسازی و معماری در گزارشی با عنوان «پیرامون بلندمرتبه‌سازی در تهران» به توضیح درباره مجوزها و ممنوعیت‌های قانونی بلندمرتبه‌سازی و همچنین وضع موجود و فعلی تهران از نظر ساخت و ساز بناهای بلند پرداخت.

بر اساس این گزارش، در بخش توضیح مجوزها و یا ممنوعیت‌های قانونی بلندمرتبه‌سازی که منبع اصلی آن طرح جامع تهران مصوب ۱۳۸۶ شورای عالی شهرسازی و معماری به خصوص دو ماده «۱-۵-۶» و «۲-۵-۶» است، اولا برای بلندمرتبه‌سازی پهنه‌های خاصی در نظر گرفته شده و ثانیا به طور کلی بلندمرتبه‌سازی ممنوع است. همچنین در طرح جامع تهران، تراکم مجاز بلندمرتبه‌سازی مسکونی ۶۰۰ درصد و تراکم مجاز بلندمرتبه‌سازی در پهنه‌ها و محدوده‌های مشخص شده، ۷۵۰ درصد تعیین شده است.

همچنین در این گزارش بلندمرتبه‌سازی اولا به سازه‌های ۱۲ طبقه به بالا تعیین شده و ثانیا تنها در پهنه‌های خاصی امکان ساخت‌وساز برج وجود دارد؛ در غیر از این پهنه‌ها، هر گونه بلندمرتبه‌سازی ممنوع است.

بر اساس آنچه کارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری اعلام کرده‌اند، بلندمرتبه‌سازی در تهران علاوه بر آنکه ۲۱ هزار و ۲۰۰ هکتار به مساحت تهران افزوده، یک میلیون و ۶۰۱ هزار نفر معادل ۱۷ درصد نیز به جمعیت پایتخت اضافه کرده است.

گفتنی است در گزارش شورای عالی شهرسازی و معماری پیرامون بلندمرتبه‌سازی تعداد برج‌های بالاتر و پایین‌تر از ۱۲ طبقه به تفکیک هر منطقه ذکر شده که نشان می‌دهد مناطق ۱ تا ۶ و ۲۲ تهران مورد علاقه برج‌سازان است و سایر مناطق پایتخت نیز یا برج‌های بالای ۱۲ طبقه ندارند یا تنها ۱ فقره بلندمرتبه دارند.
منبع: اتحادیه طلا
ارسال نظرات