معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

25 درصد مردم یزد به یکی از بیماری‌های پرخطر مبتلا هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه دیابت، چربی خون و فشار خون از بیماری‌های خطرناک اما خاموش به شمار می‌روند، گفت: 25 درصد مردم یزد به یکی از این بیماری‌ها گرفتارند.
کد خبر: ۸۶۲۰۵۳۹
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمدحسین لطفی، عصر دیروز در نشستی خبری اظهار داشت: اکنون کشور ما در حال گذار از مرحله سنتی به مرحله صنعتی است و این خطرناک‌ترین دوره سلامت مردم است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مردم فرهنگ‌سازی شود تا سلامت را برای آنها به ارمغان آوریم، عنوان کرد: متاسفانه امروز به دلیل تغییر سبک زندگی، تغییر نوع تغذیه و بسیاری از تغییرات دیگر، 25 درصد مردم یزد به یکی از بیماری‌های دیابت، چربی خون و فشار خون مبتلا هستند.

رئیس مرکز بهداشت یزد خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان یزد جمعیت را تقسیم‌بندی کرده‌ایم تا بتوانیم در حوزه بهداشت به آنها خدمات بهداشتی مناسبی توسط کارشناسان و پزشکان تغذیه ارائه دهیم.

وی بیان کرد: اکنون برای هر 2 هزار و 500 نفر یک کارشناس تعیین شده که این کارشناسان تغذیه، بسته‌های 11گانه سلامت را به مردم ارائه می‌دهند که امیدواریم با این فرهنگ‌سازی و مراقبت‌ و پیشگیری، بتوانیم از شیوع بیماری‌های خاموش نظیر فشارخون جلوگیری کنیم و شاهد ارتقاء سلامت مردم باشیم.

لطفی با اشاره به اینکه شاخص‌های سلامت در کشور و به تبع آن در استان یزد مختل شده است، عنوان کرد: بخش قابل توجهی از شاخص‌های سلامت مرتبط با تغذیه است و این اختلال زمانی که 90 درصد مردم یزد، حداقل پنج واحد میوه و سبزی را در روز مصرف نمی‌کنند،‌ استعمال دخانیات دارند و مصرف گوشت آنها بیشتر گوشت قرمز است و آبزیان جایی در سبد غذایی آنها ندارند، قطعی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد همچنین تصریح کرد: بیماری نظیر پوکی استخوان یک تهدید جدی بیخ گوش زنان به ویژه بعد از دوران یائسگی است زیرا اغلب زنان تحرک لازم و تغذیه مناسب ندارند و بعد از دوران یائسگی دچار مشکلات عدیده استخوانی می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از دیگر از شاخص‌های سلامت در استان یزد که نیازمند اصلاح است، مرگ‌های زودرس است به نحوی که اکنون مرگ‌های بین سنین 30 تا 70 سالگی را بسیار می‌بینیم و باید با ارتقا سطح خدمات بهداشتی و پیشگیری، مرگ‌ها را به سنین بالای 70 سال سوق دهیم.

لطفی تصریح کرد: برای ارتقا و اصلاح شاخص‌های سلامت، نیاز به ریزفاکتورهایی نظیر تغذیه، تحرک و حتی آسیب‌های اجتماعی است زیرا بسیاری از موارد در شاخص افزایش طول عمر و زندگی سلامت موثر است.

وی، رسانه‌ها را حلقه مفقوده در این راستا دانست و افزود: رسانه‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی در بسیاری از موارد، به ویژه در زمینه تغذیه، مردم را نسبت به مصرف مواد خوراکی مختلف، خواص و تبعات منفی آن مطلع کنند.

رئیس مرکز بهداشت یزد خاطر نشان کرد: به طور قطع آموزش می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و شاخص‌ سلامت را در میان مردم ارتقا دهد همانگونه که امروز در مدارس، با اجرای طرح «مدارس حامی دیابت» به گفته والدین، شیوه تغذیه بسیاری از دانش‌آموزان ابتدایی تغییر کرده و به الگوهای استاندارد نزدیک‌تر شده است.

لطفی یکی از مواردی که به شدت نیازمند اطلاع‌رسانی است را عدم استفاده از لبنیات تهیه شده به شیوه سنتی دانست و افزود: باور بسیاری از مردم این است که لبنیات سنتی خواص بیشتری دارند در حالی که لبنیات سنتی اغلب نه تنها عامل انتقال بیماری‌های خطرناک نظیر تب مالت و ... هستند بلکه به دلیل جوشیدن زیاد شیر برای از بین بردن میکروب تب مالت، خواص شیر از بین می‌رود در حالی‌ که در روش‌های فرآوری صنعتی، خواص مواد لبنی حفظ می‌شود.

 

ارسال نظرات