كشف تعداد 38 قلم شي تاريخي مربوط به هزاره اول قبل از ميلاد در شهرستان بيجار

مسئول ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان بيجار از كشف تعداد 38 قلم اشياء تاريخي مکشوفه از قاچاقچيان و حفاران غير مجاز در اين شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۸۶۲۰۶۴۹
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، مسئول ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری شهرستان بيجار از كشف تعداد 38 قلم اشياء تاريخي مکشوفه از قاچاقچيان و حفاران غير مجاز در اين شهرستان خبر داد.

الياسوند گفت: قدمت تاريخي اين اشياء مربوط به دوران هزاره اول ق.م بوده و دارای ارزش فرهنگی- تاريخی است ودر صورت انجام امور مرمتی و حفاظتی بر روی اين آثار جزو اشيا موزه ای و دارای ارزش می باشند.

وي خاطرنشان كرد: تعداد سه مورد از اشياء كه توسط كارشناسان باستان شناسي مورد بررسي قرار گرفته به دليل نامشخص بودن وضعيت اشيا و عدم قدمت فاقد هر گونه ارزش تاريخی می باشند.

وي در ادامه تصريح كرد: با توجه به مطالعات و بررسي هاي باستان شناسي بيشتر اين آثار اشياءي هستند كه دارای ارزش فرهنگی، تاريخی و موزه ای می باشند. لذا بر اساس قوانين و مقررات ميراث فرهنگی قابل ضبط و ثبت به نفع دولت(ميراث فرهنگی) هستند.

وي در ادامه بيان داشت: در ضمن با توجه به تعلق اين آثار به ادوار مختلف، باحتمال قريب به يقين اين اشيا از اماکن و محوطه های مختلف باستانی و از طريق کاوشها و حفاريهای غير مجاز بدست آمده اند که بطور قطع انجام اين امور صدمات جبران ناپذيری به مکانهای باستانی و موضوعات پژوهشی و تحقيقاتی مرتبط با حوزه ميراث فرهنگی وارد نموده، لذا پيگيري هاي لازم نسبت به هماهنگی با مقامات محترم قضايی پرونده، در خصوص ضبط اشيا به نفع دولت(ميراث فرهنگی) و مجازاتهای مقرره بر اساس قوانين راجع به حفظ آثار ملی کشور در دست اقدام است.

ارسال نظرات