دانشیار دانشکده داروسازی شهید بهشتی گفت: آمپول دگزامتازون یک کورتن است که زیادی روی در مصرف آن بدون تجویز پزشک سرکوب هورمون‌های فوق کلیوی را به دنبال دارد و تنظیم هورمون‌های بدن را بر هم می‌زند.
کد خبر: ۸۶۲۰۷۲۳
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر محمد حسن هوشدار تهرانی، درباره مصرف آمپول دگزامتازون، فواید و مضرات آن گفت: این دارو یک کورتن است که اثر ضد التهابی دارد و برای درمان انواع آلرژی‌ها به کار گرفته می‌شود که ممکن است برای کاهش علائم تورم، سرخی پوست و التهاب نیز به بیمار تجویز شود، همچنین در برخی عفونت‌هایی که ناشی از میکروارگانیسم‌ها هستند و سبب تورم غدد لنفاوی می‌شوند، به منظور کاهش تورم کاربرد دارند.

وی با اشاره به اینکه تجویز آمپول دگزامتازون باید به تشخیص پزشک باشد و فروش هر آمپولی در داروخانه‌ها بدون نسخه مجاز نیست، افزود: دگزامتازون، کورتن بسیار قوی است و اگر با تجویز پزشک نباشد ممکن است منجر به سرکوب ایمنی بدن شود و در آینده دچار مشکلات فراوانی خواهد شد.

دانشیار دانشکده داروسازی شهید بهشتی ادامه داد: با مصرف دگزامتازون و سپس قطع کردن آن هورمون‌های بدن نمی‌توانند سریع خود را بازیافت و به شکل طبیعی ترشح شوند، در نتیجه بسیاری از مشکلات از جمله دیابت برای فرد ایجاد خواهد شد.

هوشدار، درباره تاثیر کورتن‌ها بر بدن بیان کرد: اگر کورتن‌های طبیعی در بدن ترشح نشوند مشکلات رشد استخوانی و فشار خون را ایجاد می‌کنند و عملکرد هورمون‌های بدن دچار اختلال خواهند شد، به این دلیل که بر قند خون، کنترل پروتئین و چربی‌ها تاثیر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه بیشتر کورتن بدن از غده فوق کلیوی ترشح می‌شود، تصریح کرد: ممکن است با مصرف دگزامتازون این هورمون به شکل طبیعی در بدن ترشح نشود و به این شکل کورتن‌هایی که بر روی تعادل روحی- روانی، تنظیم قند و چربی خون تاثیر می‌گذارند به هم بخورد.

دانشیار دانشکده داروسازی شهید بهشتی با اشاره به اینکه به دلیل عواقب مصرف دگزامتازون به آن قاتل خاموش گفته می‌شود، خاطرنشان کرد: به این دلیل که فرد گمان می‌کند به دلیل کاهش تورم پس از استفاده از این دارو بیماری وی بهتر شده و یا برطرف شده است، به آن قاتل خاموش گفته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بیماری فرد به دلیل ورود عفونت به بدن باشد این عفونت در بدن فرد رشد می‌کند، در حالی که علائمی از عفونت دیده نمی‌شود و بدن به شکل خودکار علائم بیماری را نشان نمی‌دهد در این حالت فرد زمانی متوجه علائم حاد بیماری می‌شود که ممکن است جانش با تهدید مواجه باشد.

هوشدار، در پایان اظهار کرد: زیادی روی در مصرف کورتن بدون تجویز پزشک سرکوب هورمون‌های فوق کلیوی را به دنبال دارد و تنظیم هورمون‌های بدن را به هم می‌زند.
ارسال نظرات