روزنامه آرمان امروز در نقد دولت نوشت: منتقدان دولت قبل اقدامات دولت را پوپولیستی میخواندند در حالی که خودشان این روزها به شدت اقداماتشان با نگاههای پوپولیستی هم پوشانی میکند
کد خبر: ۸۶۲۰۸۳۴
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه آرمان که از حامیان رسانه ای دولت روحانی به شمار میرود در انتقاد به توزیع سبد غذایی توسط دولت نوشته است: این‌طور که روز گذشته وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده است توزیع سبد غذایی خانوارهای کم درآمد از این هفته آغاز می‌شود. علی ربیعی در حالی به تازگی وعده داده است 10 میلیون نفر مشمول طرح توزیع سبد غذایی خانوار می‌شوند که توزیع سبد‌های غذایی و بسته‌های حمایتی در سال‌های اخیر همواره جنجال آفرین و چالش برانگیز بوده است. این مساله زمانی بیش از همیشه جنجال برانگیز شد که دولت قبل برخی اقدامات حمایتی از این دست را افزایش داد، تا جایی که برخی کارشناسان و منتقدان دولت این اقدامات را پوپولیستی خواندند و به‌شدت از آن انتقاد کردند. به ویژه زمانی که بحث هدفمندی یارانه‌ها و ارائه بسته حمایتی در قالب پرداخت یارانه نقدی مطرح شد، انتقادات افزایش یافت. استفاده از تعبیر «صدقه دولت به شهروندان» بار‌ها در سال‌های اخیر از جانب منتقدان سیاست‌های دولت احمدی نژاد عنوان شده است. با روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار می‌رفت تغییرات زیادی در ارائه خدمات حمایتی به ویژه یارانه نقدی و بسته‌های حمایتی دیگر اتفاق بیفتد. مسئولان دولت یازدهم از جمله منتقدان پرداخت یارانه نقدی و همچنین ارائه بسته‌های حمایتی غیر هدفمند بودند. در این دولت تصمیم بر آن شد تا تعداد افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند کاهش پیدا کنند. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود سه میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی محروم شده‌اند و در ماه‌های آینده سه میلیون نفر دیگر نیز حذف می‌شوند.

زمانی که مسئولان دولتی بر آن شدند تا وضعیت یارانه‌های نقدی را که هزینه هنگفتی روی دست دولت می‌گذاشت سر و سامان بدهند، بدیل‌هایی برای این اقدام حمایتی مطرح شد. مهم‌ترین انتقاد مخالفان دولت قبل این بود که یارانه‌ها به درستی هدفمند نشده است. عمده ایرادی که به این طرح بزرگ که اقتصاد ایران را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده وارد می‌شود این است که همه اقشار چه کم درآمد و چه با درآمد بالا مشمول دریافت یارانه نقدی هستند و این با اهداف طرح که کاهش فاصله طبقاتی است در تضاد است. به همین منظور دولتمردان بر آن شدند تا در کنار کاستن از تعداد افرادی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند، به خانواده‌های کم در آمد سبد کالا بدهند. این طرح بلافاصله بعد از اجرا انتقاداتی را متوجه دولتمردان کرد. برخی از افراد عنوان کردند دولت یازدهم با وجود انتقاد از سیاست‌های پوپولیستی دولت قبل به اجرای چنین سیاست‌هایی روی آورده است.

ارسال نظرات