معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: : قاچاق ميوه، کشور زيان‌هايی را به بخش باغبانی وارد کرده که از جمله آن از بين رفتن باغات ليموترش به علت ورود ميوه‌های آلوده به آفت جاروک جادوگر بوده است.
کد خبر: ۸۶۲۰۸۵۰
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدعلی طهماسبي معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به ميزان واردات محصولات و فرآورده‌هاي باغي در هفت ماه سال گذشته که ۶۴۸ هزار تن به ارزش ۸۱۲ ميليون دلار بوده است، افزود: براساس آمارهاي موجود در ۷ ماه نخست امسال ۶۸۷ هزار تن انواع محصولات و فرآورده‌هاي باغي به ارزش ۷۴۰ ميليون دلار وارد شده که از لحاظ وزني ۶ درصد افزايش يافته و از لحاظ ارزشي ۹ درصد کاهش داشته است.

وي، نبود کنترل مبادي ورودي مرزها براي جلوگيري از قاچاق ميوه را يکي از دلايل افزايش ۶ درصدي واردات ميوه دانست و گفت: محموله‌هاي ميوه وارداتي به کشور عمدتا موز و علت آن نيز پايين بودن تعرفه گمرکي اين محصول است.

طهماسبي افزود: بيش از ۵۰ درصد حجم واردات امسال مربوط به موز است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش ۶۰ درصدي برخوردار بوده است.

معاون امور باغباني وزارت جهادکشاورزي گفت: واردات ميوه ممنوع است اما از مسير قاچاق انجام مي‌شود.

وی با اشاره به اينکه اگر نيازي به واردات باشد بايد از کانال‌هاي رسمي و پس از گذراندن قوانين قرنطينه‌اي انجام شود، افزود: هر محصولي پس از تاييد سازمان حفظ نباتات و در صورت نياز، مجوز واردات دريافت مي‌کند.

طهماسبی با اشاره به عرضه نارنگي‌هاي پاکستاني در بازار داخلي، گفت: قاچاق ميوه به کشور ضرر و زيان‌هايي را به بخش باغباني وارد کرده که از جمله آن از بين رفتن باغات ليموترش کشور به علت قاچاق ميوه هاي آلوده به آفت جاروک جادوگر بوده است.

معاون امور باغباني وزير جهادکشاورزي افزود: واردات ميوه به صورت قاچاق سبب تعطيلي توليد داخل و افزايش بيکاران در کشور مي‌شود.

طهماسبي گفت: ميوه هاي خارجي قاچاق است و ما آنها را در بازار مي بينيم.
ارسال نظرات