سه جوان تحصیل کرده یزدی با یک کار گروهی و شراکتی به امر تولید پرداخته و توانسته‌اند در این راه موفق ظاهر شوند. این سه جوان فعال و خوش فکر برای کسب رزق و روزی حلال کمر همت بسته و با تکیه بر داشته‌های خود به پرورش قارچ پرداخته‌اند.
کد خبر: ۸۶۲۰۹۸۹
|
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیکاری جوانان بویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از مهمترین مشکلات روز و دیرینه اقتصاد ایران است.با توجه به اشباع بازار کار و نبود فرصت های شغلی از بهرتین راه‌ حل‌ها برای مقابله با پدیده بیکاری هدایت و تشویق بیکاران به کارآفرینی و خلق کسب و کار است. متاسفانه یکی از آفت‌های بازار کار در ایران فرهنگ و توقع پشت میز نشینی است که در بین جوانان بوجود آمده است.

از موارد مهم در تشویق و رغبت افراد به کارآفرینی مقوله حمایت است. به عبارتی به دلیل نوپا بودن و آسیب‌پذیری این نوع مشاغل لازم است حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها صورت گیرد.

طرح‌های اشتغال‌زایی که در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح است از ظرفیت های بسیار خوبی برای کاهش بیکاری جوانان محسوب می‌شود که با حمایت‌های بسیج سازندگی در حال اجرا است.

وقتی سه دوست با هم همراه، همکار و شریک می‌شوند

در استان کویری یزد نیز استقبال بسیار خوبی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی شده است و این طرح ها توانسته‌اند زمینه اشتغال جوانان زیادی را فراهم کند.

حجت الله دهستانی، ابوالفضل حیدری و محمد جواد حداد سه جوان تحصیل کرده یزدی هستند که با یک کار گروهی و شراکتی به امر تولید پرداخته و توانسته‌اند در این راه موفق ظاهر شوند.

این سه جوان فعال و خوش فکر برای کسب رزق و روزی حلال کمر همت بسته و با تکیه بر داشته‌های خود به پرورش قارچ پرداخته‌اند.

ابوالفضل که از آن به اسم کاتالیزور گروه یاد می‌شود و انجام امور را تسریع می‌کند از سوی دیگر حجت امور فنی را بر عهده دارد و توانسته با خوش فکری‌ها و نبوغ خود بسیاری از وسایل مورد نیاز را خود بسازد و از این طرق در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و محمد جواد نیز مباحث علمی و اصول و روش انجام کار را پیگیری می‌کند. ناگفته نماد هر سه با همکاری به یکدیگر کمک می‌کنند.


محمد جوادی حداد در خصوص شروع کار گروه گفت: مدت طولانی بود که فکر و ایده یک کار تولیدی را در ذهن داشتیم، طرح‌های تولیدی متعددی را بررسی کردیم و نهایتا با توجه به زود بازده بودن و مزیت‌های پرورش قارچ، این طرح را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به حمایت‌های بسیج اظهار داشت: یک وام اقتصاد مقاومتی با درصد و بهره پایین از بسیج دریافت کردیم و با این وام بود که توانستیم سالن پرورش قارچ مهیا و آن را تجهیز کنیم. اگر حمایت‌های بسیج نبود به هیچ وجه نمی‌توانستیم این کار را شروع کنیم.


حداد در مورد میزان هزینه‌های این کار گفت: پس از ساخت و آماده‌ سازی سالن در هر دوره بسته به میزان تناژ کمپوستی که خریداری می‌شود هزینه‌ها متغیر خواهد بود. به طور متوسط در هر دوره 5 الی 6 میلیون هزینه می‌شود که اگر مشکلی بوجود نیاید و کار به طور صحیح انجام شود تا سه برابر این مبلغ باز می‌گردد.

وی با بیان این که دوره پرورش قارچ یک دوره 50 روزه است افزود: پرورش قارچ که کار زود بازده است و بسیته به حجم کار درآمد آن متفاوت است. به طور میانگین درآمد هر دوره ما از این کار 2/5 میلیون تومان است که خدا روشکر راضی‌کننده است.


این کارآفرین موفق مهمترین قسمت کارشان را پذیرش ریسک و شروع کار دانست و ادامه داد: مدتی بود که در پی راه‌اندازی یک کار تولیدی بودیم اما از قدم اول و شروع آن می‌ترسیدیم؛ اما با توکل بر خدا کار را شروع کردیم. بعد از شروع کار ما نیز تعدادی دیگر از دوستان و آشنایان نیز کارهای متعددی را شروع کردند.

حداد با اشاره به اهمیت مدیرت هزینه در امر تولید گفت: با نبوغ و خلاقیت دوستان دستگاهی که باید برای خرید آن بیش از دو میلیون تومان هزینه می‌شد را توانستیم با مبلغی ناچیز بسازیم. در واقع وقتی افراد در مضیقه باشند؛ ذهن و فکرشان بهتر کار می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بازاریابی اظهار داشت:آن چه پس از تولید حائز اهمیت است بازاریابی و بازار فروش محصولات است. توانایی فروش محصولات یکی از ملزومات موفقیت در کار است. در بحث بازاریابی و فروش قارچ نزدیک به دو ماه تحقیق کردیم و اکنون در مراکز متعددی محصول خود را عرضه می کنیم.

جوانان با توکل کار را شروع کنند

حداد ترس و عدم ریسک‌پذیری را مهمترین علت عدم حضور فعال جوانان در امر تولید دانست و ادامه داد: در جوانان پتانسیل های بالقوه ای وجود دارد اما اغلب آنان از عدم موفقیت و ضرر در کار میترسند و ریسک کارهای تولیدی را نمی‌پذیرند. این درحالی است که افراد نباید به دنبال کار دولتی و پشت میز نشینی باشند و منتظر بمانند تا برایشان کار ایجاد شود بلکه باید با کارآفرینی علاوه بر اشتغال خود زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کنند. جوانان اگر توکل کنند و قدم بردارند یقینا به نتیجه می‌رسند.


آوای اقتصاد

ارسال نظرات