فرماندار نیر خبر داد:

برخورد با بهره‌برداران چاه‌های غیر مجاز تشدید می شود

برداشت های غیر مجاز آب و الگوی کشت نامناسب در سال های گذشته سبب افت شدید سفره های زیرزمینی شهرستان شده و علاوه بر صدمه رساندن به سفره های زیر زمینی، بحران کم آبی را در منطقه را شدیدتر کرده است.
کد خبر: ۸۶۲۱۰۶۰
|
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر، اکبر صمدی، فرماندار نیر با بیان این که الگوی کشت نامناسب در سال های گذشته سبب افت شدید سفره های زیرزمینی شهرستان شده است، اظهار کرد: تنها راهکار ما برای جلوگیری از بحران آب صرفه جوی در بخش کشاورزی است که در این راستا اولویت باید پر کردن چاه های غیرمجاز باشد.

فرماندار نیر افزود: برای پیشگیری از تهدیدهای بیشتر کاهش منابع آبی دردشت های این شهرستان، به همکاری همه مردم و کشاورزان نیاز است.

وی انسداد چاههای غیرمجاز را از راهکارهای اساسی برای جلوگیری از هدر رفت بی رویه آب های زیرزمینی دانست و گفت: 311 حلقه چاه در شهرستان نیر وجود دارد که از این تعداد 217 حلقه چاه کشاورزی ، 51 حلقه چاه صنعتی و 21 حلقه چاه آب شرب است.

فرماندار نیر با اشاره به اینکه در دنیا مصرف آب های زیرزمین در بخش کشاورزی 70 درصد، صنعت 22 درصد و مصرف شهری و شرب هشت درصد است، عنوان کرد: در ایران 91 درصد از آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و شهری و سه درصد در بخش صنعت استفاده می شود.

صمدی در ادامه از ثبت 307 رشته چشمه در این شهرستان خبر داد و گفت: از این تعداد 160 رشته چشمه برای کشاورزی، 133 رشته جهت شرب اهالی و شرب دام ، 2 رشته برای پرورش ماهی، سه رشته در صنعت و مابقی در آبگرم معدنی کاربرد دارد.

رئیس شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان نیر در ادامه ترویج فرهنگ صرفه جویی، رعایت الگوی کشت و پرهیز از کشت محصولات پرمصرف آب را از جمله راهکارهای مدیریت منابع آبی اعلام کرد و افزود: تشکیل شورای حفاظت از مناطع آبی می تواند در کاهش مشکلات تعیین کننده باشد اما در این مسیر باید برخورد با متجاوزان به حریم رودخانه ها و عوامل برداشت غیرمجاز از معادن رودخانه ای نیز باید جدی گرفته شود.

وی بر لزوم آزادسازی حریم بستر رودخانه ها و مسیل ها تاکید کرد و از ساماندهی رودخانه آغلاغان در منطقه توریستی بولاغلار خبر داد.

صمدی در ادامه به میزان بارندگی امسال اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی امسال در سال آبی 139/7 میلیمتر است که نسبت به بلند مدت از وضعیت مناسبی برخوردار است.

فرماندار نیر افزود: برداشت های غیر مجاز آب علاوه بر صدمه رساندن به سفره های آب زیر زمینی بحران کم آبی را در منطقه را شدیدتر کرده و امروز مردم شهرستان نیر با مشکل کم آبی مواجه اند.

وی اظهار کرد: با افرادی که به حریم و بستر منابع آبی تعدی کنند برخورد قانونی و قضایی خواهد شد.

ارسال نظرات