به هر میزانی که تعدد و عمق حملات هوایی عربستان علیه یمن شدت می‌گیرد، ارتش و نیروهای مردمی یمن نوع پیشرفته‌تری از موشک‌های بالستیک خود را رونمایی کرده و به طرف پایگاه‌ها و مراکز کنترل و فرماندهی سعودی‌ها پرتاب می‌کنند.
کد خبر: ۸۶۲۱۰۶۹
|
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از  دفاع پرس: بیش از 8 ماه از اعلام جنگ و حملات ناجوانمردانه ائتلاف 9 کشور عربی به سرکردگی عربستان سعودی به کشور یمن می‌گذرد، ارتش و کمیته مردمی یمن در سه ماهه نخست آغاز نبرد برای اینکه در برابر سوء تبلیغات سعودی‌ها ایستادگی کند و به جهان اسلام ثابت کند که به هیچ وجه قصد تخریب اماکن مقدسه را ندارد بر پایه خط مشی "صبر و سکوت" در مقابل حملات ناجوانمردانه و بی وقفه رژیم سعودی رفتار نجیبانه‌ای از خود نشان دادند.
 
ارتش عربستان در مقابل این رفتار نجیبانه به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی و متواری یمن، حملات خود را آغاز کرده و با توجه به آگاهی که از ضعف پدافندی و نبود سامانه‌های موشکی زمین به هوای کارآمد در این کشور داشت، برای تحت فشار قرار دادن انقلابیون یمنی، با استفاده از جنگنده‌های اف 15 حملات خود را تشدید کرده و بسیاری از مناطق شهری، تاسیسات، مراکز اقتصادی، نظامی و غیرنظامی این کشور را بمباران کرد.
 
 
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از مدتی برای پاسخگویی به حملات گسترده و حشیانه خط مشی خود را تغییر داده و استراتژی توازن وحشت را با استفاده از توان راکتی و موشکی به اجرا گذاشتند که برای نمونه می‌توان به راکت‌های کوتاه‌برد «النجم الثاقب 1و2» با برد بیش از 70 کیلومتر و همچنین راکت‌های زلزال که از 150 کیلومتر تا 350 کیلومتر برد دارد، اشاره کرد .
 
در این استراتژی ارتش نیروهای مردمی یمن به هر میزانی که تعدد و عمق حملات هوایی عربستان شدت می‌گیرد، نوع پیشرفته‌تری از موشک‌های بالستیک را رونمایی کرده و به طرف پایگاه‌های و مراکز کنترل و فرماندهی  این کشور پرتاب می‌کند که برای نمونه به برخی از آن اشاره می‌کنیم.
 
*انهدام پایگاه نیروهای ائتلاف سعودی در مأرب با استفاده از موشک‌های "توچکا"
 
ارتش یمن و نیروهای کمیته‌های مردمی در ماه سپتامبر گذشته با موشک توچکا پادگان نیروهای ائتلاف سعودی را در مأرب هدف قرار داد. در این حمله تعدادی از نظامیان اماراتی کشته یا زخمی شدند و چند دستگاه تانک و خودروی زرهی و انبار سلاح نیز به شدت تخریب شدند.
 
 
بر اساس اطلاعات منتشره در رسانه‌های جمعی موشک سطح به سطح اسکراب ss-21 که نام روسی آن توچکا است به‌عنوان دومین نسل از موشک‌های کوتاه‌برد است که با داشتن قابلیت هدایت نهایی جست‌و‌جوگر از طریق «رادار کاوشی» از دقت قابل قبولی در اصابت اهداف برخوردار است.
 
براساس این گزارش طول این موشک 6/2 متر، برد آن 120 کیلومتر کلاهک جنگی آن 500 کیلوگرم وزن دارد.
 
این موشک در سه مدل مختلف الف- او تی ار ۲۱ A (اسکارب A)، ب- او تی ار ۲۱ B یا (اسکارب B)، ج- او تی ار ۲۱ C (اسکارب C) توسعه یافته است که هر کدام نسبت به نوع قبل از برد و دقت و شعاع تخریبی بیشتری برخوردار است.
 
* "خمیس مشیط" جهنمی که "اسکادهای" یمنی برای جنگنده‌ و بالگردهای سعودی درست کردند
 
پایگاه هوایی"خالد بن عبدالعزیز" در "خمیس مشیط" همان پایگاهی است که در ژوئیه و اکتبر گذشته با موشک‌های "اسکاد" نیز هدف قرار گرفته بود.
 
پایگاه خبری پانوراما الشرق‌الاوسط در این رابطه اعلام کرده بود: موشک اسکادی که ارتش یمن به سمت پایگاه هوایی خمیس مشیط شلیک کرده، با دقت بسیار بالا شلیک ‌شده و به اهداف خود اصابت کرده و کشتار و ویرانی گسترده‌ای در این پایگاه ایجاد کرده است.
 
اسکادهای یمنی
 
براساس این گزارش آمار اولیه، در این عملیات موشکی ارتش یمن بالغ بر 17 جنگنده اف 16 و 9 بالگرد آپاچی و دو سکوی پرتاب موشک و مقادیر بالایی از انبار مهمات این پایگاه تخریب شده است. در ابعاد انسانی نیز 66 افسر در دادگاه‌های نظامی متعدد به همراه 299 نیروی صف کشته شدند. علاوه بر اینها 83 نفر از کارمندان این پایگاه نیز کشته شدند. همچنین دو فرمانده عالی‌رتبه نیز در این حمله کشته شدند که نام آنها اعلام نشده است.
 
 
*انهدام پایگاه «عین الحاره» با استفاده از موشک «صرخه 3»
 
«صرخه 3» موشک دیگری است که نیروهای یمنی کمتر از یک هفته گذشته در جریان پاسخگویی به حملات عربستان و کشورهای موتلفه از آن رونمایی کردند و توانستند با این موشک‌های ساخت داخل پادگان «عین الحاره» را در جیزان هدف قرار دهند.
 
*«صرخه 3» موشکی با قابلیت کنترل از راه دور
 
برد موشک «صرخه 3»، بیست کیلومتر و طول آن سه متر است و همچنین وزن کلی آن نیز 150 کیلوگرم است. طول کلاهک جنگی آن 60 سانتیمتر است و وزن کلاهک آن نیز 50 کیلوگرم است. این موشک از قدرت انفجاری بالایی برخوردار است و با دقت بسیار زیاد نیز به هدف اصابت می‌کند.
 
بنابراین گزارش تاکنون از این موشک فیلم و تصویری ارائه نشده است اما براساس آنچه که رسانه های عربی منتشر کردند، این موشک دارای یک چاشنی در جلو و یک چاشنی در انتها است که قابلیت کنترل و انفجار از راه دور را به آن می‌دهد.
 
* ایجاد موازنه قوا مبتنی بر راهبرد استفاده متناوب از موشک‌های پیشرفته
 
ارتش و کمیته مردمی یمن در راستای همان راهبرد ایجاد موازنه قدرت مبتنی بر استفاده مرحله‌ای از توان موشکی، در روزهای اخیر در واکنش به حملات مستمر عربستان به مناطق مختلف یمن و کشتار شهروندان نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک خود را با نام " قاهر 1" معرفی نمود که نسبت به موشک های قبلی از دقت عمل بسیار بالایی برخوردار است و قادر است اهداف را در بیش از شعاع 300 کیلومتری با دقت مورد اصابت قرار دهد.
 
بالستیک توچکا
 
*رونمایی از« قاهر1» در در واکنش به حملات مستمر عربستان 
 
روز گذشته پایگاه خبری المیادین در این رابطه نوشت: موشک « قاهر1» تنها موشکی نیست که نیروهای یمنی از آن در نبردهای خود استفاده می‌کنند؛ بلکه سامانه موشک‌های جدیدی وجود دارد که از سوی آن ها به تازگی وارد عرصه نبرد شده‌اند.
 
این گزارش می‌افزاید: یگان موشکی ارتش و نیروهای مردمی یمن موشک بالستیک زمین به زمین جدیدی را به نام «قاهر1» وارد میدان نبرد کرد و توانست با آن پایگاه هوایی "خالد بن عبدالعزیز" در منطقه "خمیس مشیط" در شهر مرزی عسیر عربستان سعودی را هدف قرار دهد.
 
این موشک برای نخستین بار است که در اختیار یمنی‌ها قرار می‌گیرد و در واقع همان موشک روسی "سام دو" است که در داخل اصلاح و پیشرفته شده و به یک موشک زمین به زمین قوی تبدیل شده است.
 
با استناد به گزارش المیادین این موشک در دو مرحله با سوخت جامد و مایع کار می‌کند و طول آن 11 متر و وزن آن دو تن است؛ که بعد از انجام اصلاحات لازم برد آن به دویست و پنجاه کیلومتر رسیده است.
 
*شباهت ظاهری « قاهر۱» به موشک بالستیک "اسکندر"/ احتمال تسلیح موشکی ارتش یمن از سوی روسیه
 
اما در مقابل این تحلیل رویکرد دیگری نیز وجود دارد که با عنایت به فیلم پخش شده از پرتاب قاهر 1معتقد است این موشک به لحاظ شکل ظاهری، ابعاد و لانچر پرتابی شباهت‌هایی به موشک پیشرفته سامانه موشکی "اسکندر" روسی دارد؛ که شاید از سوی روسیه در اختیار ارتش یمن قرار گرفته باشد.
 
براساس این گزارش، روس‌ها که در دو سال گذشته در جریان جنجال‌آفرینی دولت ترکیه در خصوص قانع کردن ناتو برای استقرار سپر موشکی پاترویوت جهت مقابله با تهدیدات سوریه در ملطیه، قرار گرفتند، با اینکه خود در وحله نخست از مخالفان جدی انتشار این موشک‌ها در مرز سوریه بودند و آن را اقدامی در راستای افزایش تنش‌های منطقه ارزیابی می‌کردند، اما برای نشان دادن قاطعیت خود در حمایت از سوریه، اولین محموله از موشک‌های پیشرفته "اسکندر" را به سوریه تحویل دادند.
 
با نگاهی اجمالی به این روند می‌توان گفت مجهز کردن ارتش یمن به سامانه موشکی پیشرفته "اسکندر" از سوی روسیه در راستای برقراری موازنه قدرت در منطقه و جلوگیری از پیشرفت استراتژی کشورهای ائتلافی که با سیاست‌های منطقه‌ای‌اش در تعارض هستند دور از انتظار نیست.
 
همچنین با توجه به دانش موشکی که تاکنون در انقلابیون یمنی مشاهده شده است احتمال ارتقای موشک‌های اسکاد و نقطه‌زن کردن این نوع بالستیک‌ها براساس بهره‌گیری از موشک‌های پیشرفته روز دنیا نیز وجود دارد، که «صرخه 3» و «قاهر 1» می‌تواند نمونه‌هایی از آن باشد. 
 
*موشک رادارگریز "اسکندر" با قابلیت‌های ویژه راهبردی
 
موشک اسکندر که برد آن از 300 تا 500 کیلومتر عنوان شده از سیستم هدایت الکترواپتیکی موشکی  (قابلیت تعقیب و رد یابی امواج رادیویی یا رادار ایستگاه فرستنده توسط موشک) برخوردار است. این موشک قادر است تصویر منطقه یا هدف را گرفته و روی آن قفل کند و با سرعت آن را مورد اصابت قرار دهد.
 
موشک اسکندر مسیر پرواز را به‌صورت شبه بالستیک طی می کند و با انجام دادن مانورهای گریز از مرکز و حرکت زیگزاگی می‌تواند در هر سپر موشکی نفوذ کند. و در فازهای نهایی نیز می‌تواند از خود هدف‌های جعلی برای سیستم دفاعی دشمن تولید کند. این موشک هرگز چون دیگر موشک‌ها بر اثر فشار هوا(جو حول موشک) از خود خط سیر باقی نمی‌گذارد.
 
 
* "اسکندر" بالستیکی دقیق‌تر از موشک‌های کروز
 
اسکندر دقت، برد و قابلیت اطمینان زیادی از خود بروز داده که روش‌های مشابه هدف‌گیری نتوانسته‌اند به آن دست یابند. بمباران هوایی یا موشک‌های کروز هیچ یک قابلیت اسکندر را در درگیری با سپرهای دفاع هوایی پیشرفته امروزی ندارند.
 
اسکندر طراحی شده تا در تهدیدهای خطرناک و مواقع حساس به سرعت در حد کوتاه‌برد و به‌صورت تاکتیکی عمل کند، و همچنین قابلیت‌های موشک‌های برد بلند را در خود داشته باشد. در واقع بیشتر برای این طراحی شده تا واحدهای دشمن که قصد جنگ دارند را نابود کند و قابلیت آتش روی دشمن به‌صورت اقدام متقابل را دارد. دیگر ویژگی مهم این موشک تمییز خطا و هدف در هنگام شلیک و حرکت به سوی هدفی است که آن را مطمئن‌تر می‌کند.
 
 
این موشک با قابلیت نقطه‌زنی و ضریب خطایی کمتر از 7 متر جهت انهدام پایگاه‌های موشکی، سامانه‌های راداری و پدافندی، مراکز فرماندهی و کنترل، مراکز و تاسیسات نظامی و همچنین مقر توپخانه‌ای دشمن بیشترین کارایی را دارد.
 
*عدم کارایی سامانه پدافندی پاتریوت در برابر نسل قدیمی موشک‌های روسی
 
با توجه به تبلیغات گسترده غربی‌ها در خصوص قدرت و نفوذناپذیری و همچنین بکارگیری آخرین متد از تکنولوژی پیچیده در سامانه پدافندی پاتریوت، این سوال همواره ذهن مخاطب را به خود مشغول می‌سازد که چرا عربستان سعودی که از این سامانه‌های فوق مدرن بهره می‌برد تاکنون نتوانسته در برابر موشکهای زمین به زمین انقلابیون یمنی کارنامه خوبی را از خود به جای گذارد؟! و هنگامی که مشاهده می‌شود این سامانه در برابر نسل قدیمی بالستیک‌های روسی که به دهه های 70 و 80 میلادی بازمی‌گردد ناتوان است؛ فصل جدیدی از شک و تردیدها را نسبت به عدم کارایی این سامانه در اذهان عمومی باز می کند.
 
*افشاگری منابع صهیونیستی از حضور کارشناسان نظامی سامانه پاتریوت در پایگاه هوایی "خمیس مشیط"
 
برای روشن شدن این موضوع به مطلبی که از سوی پایگاه خبری صهیونیستی «والا» منتشر شده است و گفته می‌شود این پایگاه، به محافل نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نزدیک است، توجه می کنیم، این پایگاه خبری به نقل از منابع نظامیش افشا کرد در جریان حمله موشکی نیروهای یمنی در ژوئیه سال جاری اقدام به شلیک 15 موشک اسکاد به پایگاه هوایی خمیس مشیط کرده، در حالی که رسانه‌های سعودی از شلیک 5 موشک خبر داده بودند.
 
سامانه پاتریوت
 
به نوشته این پایگاه خبری صهیونیستی؛ نظامیان آمریکایی که در این پایگاه حضور داشتند و مسئول استفاده عملیاتی از سامانه پدافندی پاتریوت در جریان حملات موشکی ارتش بودند، ضمن غافلگیری از شلیک 15 موشک اسکاد b تنها موفق به رهگیری و انهدام 2 یا 3 موشک شدند.
 
این پایگاه خبری در ادامه گزارش خود مدعی شد که ایران اطلاعات این پایگاه و حضور فرمانده نیروی هوایی عربستان سعودی را در اختیار انصار الله قرار داده است.
 
لحظه شلیک سامانه پاتریوت
 
البته این اولین باری نیست که سامانه پاتریوت در برابر موشک‌های روسی شکست می‌خورد؛ چراکه کارشناسان نظامی به خاطر دارند که در ۲۵ فوریه ۱۹۹۱ و در خلال جنگ خلیج فارس، سکوی پرتاب موشک پاتریوت آمریکا در ظهران عربستان سعودی در درگیری با یک موشک اسکاد عراقی ناکام ماند. موشک اسکاد به یکی از آسایشگاه‌های سربازان آمریکایی اصابت کرد و ۲۸ سرباز کشته و حدود ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.
 
گزارشی که مدتی بعد از طرف دفتر بررسی سانحه به‌عنوان دلیل این عدم موفقیت ارائه و در آن چنین عنوان شد: مشکل نرم‌افزاری و اختلال در محاسبات را علت اصلی عدم موفقیت این سامانه عنوان کرد.
 
** هلاکت 146 نظامی ائتلاف عربستان در حمله موشکی روز گذشته ارتش یمن
 
در پی پاسخگویی به حملات نیروی هوایی عربستان، ارتش یمن روز گذشته یک فروند موشک «قاهر 1» را به فرودگاه منطقه‌ای جیزان شلیک کرد، این سومین موشکی است که در روز گذشته به مواضع نظامی سعودی‌ها در جنوب یمن شلیک شده است.
 
پایگاه هوایی «خالدبن عبدالعزیز» در خمیس مشیط استان عسیر عربستان و مرکز فرماندهی نیروهای متجاوز ائتلاف سعودی در منطقه «شعب الجن» «باب المندب» در استان «تعز» در جنوب غرب یمن هم به ترتیب نخستین و دومین اهداف موشک‌های بالستیک نیروهای یمنی طی روزهای گذشته بوده است.
 
ناظران معتقدند، این عملیات قدرتمندانه ارتش و کمیته‌های مردمی که در مرحله نخست استفاده از گزینه‌های راهبردی قرار دارد نشانه قدرت، اراده و درایت ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است؛ که قریب به 9 ماه در برابر تجاوز ائتلاف سعودی مقاومت کرده‌اند.
 
همچنین ارتش یمن بامداد روز گذشته (دوشنبه) یک موشک توشکای دیگر به محل تجمع نیروهای ائتلاف سعودی در جنوب غرب یمن شلیک کردند.
 
«قاسم الزیدی» فرمانده نظامی انصار الله یمن نیز تایید کرد: این موشک به مرکز فرماندهی عملیات ائتلاف سعودی در منطقه «شعب الجن» در «باب المندب» شلیک شده و کاملا به هدف اصابت کرده است.
 
 
وی افزود: جسد سوخته 146 نظامی ائتلاف عربستان به شهر عدن و اردوگاه عمران رسیده و ائتلاف سعودی یک کشتی برای امداد پزشکی به ساحل تعز اعزام کرده تا زخمی‌ها را از نزدیکی باب‌المندب منتقل کند.
 
الزیدی گفت: آمار اولیه از خسارات مالی ائتلاف سعودی ناشی از این حمله موشکی نیروهای یمنی شامل انهدام سه هواپیمای آپاچی و بیش از 40 خودروی زرهی، هفت نفربر و پنج زره‌پوش متعلق به شرکت بلاک واتر است.
 
*برخورد دو کشتی سعودی با یکدیگر در پی حمله راکتی ارتش یمن
 
وی افزود: این حمله با انفجارهای مهیبی همراه بود که با پرتاب یک موشک کاتیوشا به سمت دریا نیروهای دریایی مستقر در سواحل یمن به وحشت افتاده و مجبور به فرار شدند که بر اثر آن دو کشتی سعودی به هم برخورد کرد.
 
فرمانده انصارالله تایید کرد که تعداد کشته‌های متجاوزان ائتلاف سعودی در این حمله، 152 نفر است که حداقل 23 سعودی، 9 اماراتی، هفت افسر مغربی و 42 نیروی عضو تیم «بلک واتر» در میان آنان است.
 
وی افزود: سرهنگ ستاد «عبدالله سهیان» فرمانده سعودی نیروهای ائتلاف در منطقه باب‌المندب و سرهنگ ستاد اماراتی «سلطان محمد بن هویدن الکتبی» و ژنرال «کارل» فرمانده کلمبیایی گردان نظامیان بلک واتر در میان کشته شدگان هستند.
 
تجاوز ائتلاف عربی ضد یمن تاکنون بجز ویرانی تاسیسات حیاتی و زیر ساختی این کشور و کشته و زخمی شدن هزاران شهروندان یمنی هیچ دستاوردی نداشته است و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان به مقاومت اسطوره‌ای خود در دفاع از وطن‌شان ادامه می‌دهند.
ارسال نظرات