سردار سلامی از تحویل سامانه‌های موشکی «عماد» به یگان های عملیاتی سپاه خبر داد و گفت که احتمال دارد از این موشک در رزمایش آتی سپاه نیز استفاده شود.
کد خبر: ۸۶۲۱۱۱۹
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از فارس، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تحویل سامانه‌های موشکی «عماد» به یگان های عملیاتی سپاه خبر داد و گفت که احتمال دارد از این موشک در رزمایش آتی سپاه نیز استفاده شود.
 
موشک عماد که سردار سلامی آن را نمونه پیشرفته موشک «قدر» عنوان کرد، نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند.
 
تست و آزمایش این موشک (که اولین تست موشک بالستیک ایرانی بعد از مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 بود) بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت و مسئولان برخی کشورهای خارجی نیز به آن واکنش نشان دادند و مقامات آمریکایی آن را نقض قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران دانستند.
 
بر اساس قطعنامه 1929 که در ژوئن 2010 به تصویب شورای امنیت رسید ایران از هر گونه آزمایش موشک های بالستیک منع شده است، اما در قطعنامه جدید 2231 که پس از توافق هسته ای اخیر بین ایران و گروه 1+5 (در 29 تیر 94) به تصویب شورای امنیت رسیده است و قطعنامه های تحریمی پیشین این شورا علیه ایران لغو شده است، تاکید شده که در زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران حق آزمایش موشک‌های بالستیک که قابلیت سوار شدن کلاهک های هسته ای را داشته باشد، ندارد. با این حال هنوز قطعنامه 2231 به مرحله اجرایی نرسیده است.
 
جدیدترین موشک دوربرد بالستیک ایران با نام «عماد» آزمایش شد
 
مقامات و دیپلمات های ارشد کشورمان در تفسیر این بخش از قطعنامه 2231 می‌گویند این مساله نمی‌تواند مانعی برای آزمایش ها و توسعه موشک های بالستیک ایران باشد چرا که اساسا جمهوری اسلامی ایران هیج قصد و نیتی برای سوار کردن کلاهک های هسته ای روی موشک های بالستیک خود ندارد.
 
موشک بالستیک و سوخت مایع «عماد» در تاریخ 19 مهر ماه سال جاری و در آستانه ماه محرم آزمایش شد و 1700 کیلومتر بُرد دارد.
ارسال نظرات