در پی آزادسازی شهر رمادی و رقم خوردن بزرگترین ضربه به تروریست‌های داعش، مردم عراق به جشن و پایکوبی پرداختند.
کد خبر: ۸۶۲۱۱۵۹
|
۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از  روزنامه کیهان ، زوال داعش در عراق به صورت رسمی و عملی از روز دوشنبه شروع شد. «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش که سودای تکیه بر کرسی خلافت در عراق و شام را دارد سرانجام به این نتیجه رسید که این لقمه برای وی بیش از حد بزرگ است و ممکن است وی را خفه کند، چرا که ارتش عراق موفق شد بزرگترین ضربه را بر داعش وارد کند. میلاد رسول مهربانی‌ها با پیروزی دلچسبی در عراق همراه شد. عملیات اصلی آزادسازی شهر رمادی که از 10 روز قبل شروع شده بود سرانجام با شکست تروریست‌ها پایان یافت و موجی از شادی سراسر عراق را فرا گرفت. سقوط شهررمادی مرکز استان الانبار که روز 25 اردیبهشت گذشته توسط تروریست‌های داعش صورت گرفت بزرگترین ضربه را بر روحیه ارتش و مردم عراق وارد کرد. اکنون این پیروزی باردیگر مردم عراق و ارتش این کشور را امیدوار به پاکسازی کامل مناطق دیگر عراق از تروریست‌ها کرده است و در مقابل داعشی‌ها را از لحاظ روحی بسیار تضعیف کرده است. به گزارش فارس، ارتش عراق روز دوشنبه با اعلام رسمی آزادی کامل شهر «رمادی»، از برافراشته شدن پرچم عراق در این شهر خبر داد. پایگاه خبری «السومریه نیوز» نیز به نقل از فرماندهی مشترک عراق نوشت که رمادی کاملا آزاد شده است و پرچم عراق بر فراز مجتمع ساختمان‌های دولتی در مرکز این شهر برافراشته شده است. از چندروز پیش اخبار بسیاری درباره پیشروی‌های نیروهای مسلح عراقی شامل ارتش و عشایر اهل سنت در شهر رمادی منتشر شد و چند روزی بود که با فرار جمعی تکفیری‌های داعش، این شهر کاملا در قبضه قدرت نیروهای عراقی بود اما وجود تله‌های انفجاری و معابر و منازل بمب‌گذاری شده مانع از اعلام رسمی آزادسازی کامل این شهر شده بود.  نخست‎وزیر عراق ضمن تبریک به ملت عراق به مناسبت آزادسازی کامل شهر «رمادی» استان الانبار تاکید کرد که سال ۲۰۱۶ سال پیروزی نهایی علیه تروریست‎های داعش است. وی اعلام کرد نیروهای ارتش به زودی موصل را نیز از دست داعش آزاد خواهند کرد.«حیدر العبادی» دیروز در اولین دیدار خود از شهر «رمادی» پس از آزادسازی از دست داعش، وارد این شهر شد.  «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور موفق شدند 48 درصد از سرزمین‌هایی  را که تحت تصرف گروه تروریستی داعش بود از چنگال آنها آزاد کنند. «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر نبرد نیز اعلام کرد، عملیات ما تا آزادسازی عراق از لوث داعش ستمگر ادامه خواهد یافت.
عملیات جدی و گسترده برای آزادسازی رمادی مرکز استان الانبار از روز دوشنبه 29 آذر آغاز شد و سرانجام در روز دوشنبه هفتم دی ماه، خبر آزادسازی کامل آن از اشغال تروریست‌های وهابی به‌صورت رسمی از سوی مقامات عراقی اعلام شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عراقی و غیرعراقی داشته است. استان «الانبار»، واقع در غرب عراق بزرگ‌ترین استان این کشور شمرده می‌شود، به گونه ‌ای که یک سوم مساحت عراق را به خود اختصاص و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 900 هزار نفر را در خود جای داده است. شهر «رمادی» به عنوان مرکز استان الانبار به دلیل نزدیکی به بغداد، از اهمیت زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که این شهر تنها 110 کیلومتر با بغداد فاصله دارد.
شادمانی مردم عراق
لحظاتی بعد از پخش تلویزیونی افراشته شدن پرچم ملی عراق بر فراز مجموعه ساختمان‌های دولتی در مرکز رمادی از طریق تلویزیون دولتی این کشور، فضای بغداد آکنده از رایحه آزادی به خاطر آزادسازی یکی دیگر از مناطق مهم عراق از تصرف تروریست‌های داعش شد. یگان‌های امنیتی در ایست‌های بازرسی سطح شهر با پخش آهنگ‌های حماسی، این پیروزی را شادمانه جشن گرفتند. از طرفی شبکه‌های مختلف تلویزیونی عراق نیز روز دوشنبه با قطع برنامه‌های عادی خود، از شهرهای مختلف عراق به ویژه استان‌های جنوب و مرکز این کشور، پیام‌های رضایتمندی و شادباش مردم را پخش کردند. همسو با این واکنش‌ها، در سطح شبکه‌های اجتماعی، کاربران عراقی ابراز امیدواری کردند که بعد از رمادی، نوبت فلوجه و سپس موصل مرکز استان نینوا در شمال عراق است.
واکنش ها
آزادسازی رمادی با واکنش‌های گسترده‌ای در سطح جهان مواجه شده است. وزیر دفاع آمریکا در واکنش به آزادسازی رمادی عراق از چنگ تروریست‌های داعش،‌ در بیانیه‌ای این اقدام را گامی مهم در شکست این «گروه وحشی» خواند. «استیو وارن» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش نیز ضمن ابراز خرسندی از آزادی کامل شهر «رمادی»، تلاش کرد این پیروزی را به نام آمریکا رقم بزند. وی تاکید کرد: «ائتلاف به صورت ثابت قدم از دولت عراق حمایت کرده است و آنها را قادر ساخته که با داعش مقابله کنند و بر آنها پیروز شوند. حمایت ائتلاف شامل 630 حمله هوایی، آموزش چندین گردان ارتش عراق و نیروهای پلیس محلی که در رمادی مبارزه می‌کنند، بوده است.» وزیر خارجه آلمان نیز در پی اعلام آزادسازی کامل شهر «رمادی» از دست داعش، بر تعهد برلین به بازسازی این شهر که در مرکز استان الانبار قرار دارد، تاکید کرد. «فرانک والتر اشتان مایر» اعلام کرد: «پس از آزادسازی بیجی، تکریت و سنجار، اکنون رمادی به عنوان چهارمین شهر عراقی تحت اشغال داعش توسط نیروهای عراقی آزاد شد.» رئیس جمهور فرانسه هم با اشاره به موفقیت ارتش عراق در عقب راندن تروریست‌ها از مرکز استان الانبار گفت: «بازپس‌گیری رمادی مهمترین پیروزی در جنگ با داعش تاکنون است.» وزیر خارجه کشورمان نیز طی پیامی به همتای عراقی خود، آزادسازی شهر رمادی از اشغال تروریست‌های تکفیری را، به دولت و آحاد ملت بزرگ عراق تبریک گفت.
انتقام داعش
به دنبال شکست بزرگ تروریست‌ها در رمادی، نیروهای داعش که روحیه خود را از دست داده‌اند اقدام به ایجاد رعب و وحشت کردند. به گزارش فارس، یک منبع محلی در استان نینوا خبر داد که داعش اهالی روستا الحود از جمله زنان، کودکان و افراد سالمند را به دلیل مخالفت با حضور این تروریست‌ها در استان نینوا اعدام کرد. اهالی روستای الحود در جنوب استان نینوا چند ماه قبل داعشی‌ها را از روستا فراری داده بودند و آنها تلاش داشتند بار دیگر پس از عقب نشینی تروریست‌ها از رمادی، داعشی‌ها را از روستای خود عقب برانند. درپی ناکام ماندن تلاش اهالی روستا برای کنترل بر این منطقه، تروریست‌ها تمام اهالی آنجا از جمله زنان و کودکان را سر بریدند.
سایر رویدادها
* منابع امنیتی در عراق گفتند که «وزیر مالی» داعش در رمادی عراق بازداشت شده است.
* شبکه خبری «فاکس نیوز» در تحلیلی هشدار داد که نباید گذاشت کنترل شهر رمادی عراق به دست متحدان ایران بیفتد.
* آمريکا اعلام کرد که پنج هزار راکت ضد زره به عراق تحويل داد که از آنها براي منهدم کردن خودروهاي بمب گذاري شده داعش استفاده کند.
ارسال نظرات