تنها پرورش دهنده شتر مرغ در ابرکوه گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود آب در شهرستان، پرورش شترمرغ که با فقر غذایی و آب سازگاری بسیار دارد، نسبت به پرورش دام هایی مثل گاو، مقرون به صرفه بوده و بازدهی بیشتری دارد.
کد خبر: ۸۶۲۱۳۲۰
|
۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابوذر مرتضوی تنها پرورش دهنده شتر مرغ در ابرکوه، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سروابرکوه، در خصوص شرایط و چگونگی شروع این کار، اظهار کرد: اواخر سال 91 بود، تصمیم گرفتم برای این کار برنامه ریزی کنم. حدود 10 سال قبل از این زمان تقریبا 15 واحد تولیدی در این زمینه در مناطق مختلف شهرستان، همچون روستاهای هروک، تیزک، اسفندآباد و شمس آباد راه اندازی شد، ولی به علت ضرر و عدم سوددهی سرسال نشده، این مراکز بسته شدند.


وی افزود: زمانی که برای شروع کار با برخی از این افراد در مورد شرایط آن سوال کردم، بلا استثناء همه مرا از این کار منع کردند و گفتند: اگر دست به چنین کاری بزنی بیچاره می شوی. خیلی برایم جای سوال بود، پس چرا در حوزه پرورش شترمرغ در شهرهایی مثل اصفهان و اطراف آن به صورت گسترده و صنعتی کار می شود و حتی چندین خانوار از یک واحد تولیدی آن امرار معاش می کنند.


با خرید 10 پرنده مولد کار را شروع کردم
مرتضوی گفت: با همه این شرایط با گرفتن وام اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی شهرستان، زمانی که دیدم برای خریدن تعداد 50 جوجه از اصفهان، باید 6 ماه در نوبت بمانم، به خدا توکل کردم و با آوردن 10 پرنده مولد و تخم گذار از شیراز و خرید دستگاه های جوجه کشی، فعالیت خود را آغاز کردم.


وی عنوان کرد: پس از گذشت چند ماه حسین دی پور هم به این کار روی آورد و از آنجا که شروع هر کاری بازدهی ندارد، ما هم از این مقوله مستثنی نبوده و به علت ندانستن دقیق فرمول غذایی شترمرغ، ضررهایی را متحمل شدیم. سال92 نیز سوددهی نداشتیم و بدتر اینکه سال بعد، پرنده ها به علت جابجایی دچار استرس شدند و تخم گذاری آنها متوقف شد.


250 جوجه از 10 پرنده مولد گرفتیم/ سخت کوشی و پشتکار رمز موفقیت است/ ضررهای ابتدای کار در واقع سرمایه بود
کارآفرین ابرکوهی بیان کرد: امسال به صورت منظم و علمی کار کردیم و توانستیم 250 جوجه از 10 پرنده مولد گرفته و مبلغی هم سود از آن خود کنیم. به لطف خدا در آینده نه چندان دور این کار را به صورت وسیع تر و در مزرعه ای بزرگتر ادامه خواهیم داد، که بتوانیم در زمینه اشتغال زایی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.


مرتضوی خاطر نشان کرد: معتقد بودم باید نتیجه بگیرم نه اینکه با اولین ضرر کار را رها کنم. با تحقیقاتی که کردم، متوجه شدم سخت کوشی، پشتکار و اراده رمز موفقیت افرادی است که در زمینه پرورش شترمرغ، فعالیت می کنند. در واقع ضررهای مالی و غیرمالی که در ابتدای کار متوجه ما شد، ضرر نبود بلکه سرمایه های ما را زیادتر می کرد.


پرورش شترمرغ در ابرکوه که با فقر غذایی و آب سازگار می باشد، مقرون به صرفه است
تنها پرورش دهنده شترمرغ در ابرکوه، تاکید کرد: ایجاد مزارع برای شروع این کار در شرایط جوی و جغرافیایی شهرستان که منطقه ای گرم و خشک است، برای جوانان مقرون به صرفه و در خور توجه می باشد. چراکه سیستم دفاعی بدن این پرنده، همانند شتر است و با فقر غذایی و آب بی نهایت سازگار و مقاوم می باشد.


وی با مقایسه شرایط پرورش دام و شترمرغ گفت: با توجه به کاهش بارندگی، بحران کمبود آب و در نهایت خکشسالی های اخیر ابرکوه، اگر بجای پرورش انواع دام ها که بازدهی چندانی ندارند، شرایطی برای پرورش شترمرغ داشته باشیم، بهتر می توانیم درآمدزایی کنیم.


مقایسه شرایط زندگی شترمرغ با دام
مرتضوی تصریح کرد: شترمرغ نژاد آفریقایی که در کشور ما پرورش می یابد، تحمل زندگی در دمای 40 درجه زیر صفر و 50 درجه بالای صفر را داشته و روزی یک وعده غذا (تقریبا یک کیلو علوفه) و آب اندکی نیاز داشته و 90 الی 95 درصد غذایی را که می خورد، جذب بدن و تنها 5 الی 10 درصد آن را دفع می کند.


وی ادامه داد: ولی پرورش دام هایی مثل گاو که افراد زیادی هم به آن مشغول می باشند، حدود 30 ال 40 کیلو علوفه در روز مصرف می کنند و از همین مقدار هم بیشتر از اینکه جذب بدن شود، دفع خواهند کرد. در طول روز نیاز به آب فراوانی دارند و همچنین در برابر سرقت و حمله حیوانات وحشی در امان نیستند، در حالی که شتر مرغ نیاز به چنین مراقبت هایی ندارد.

ارسال نظرات