رییس اداره میراث فرهنگی مهریز خبر داد

برج منفرد روستای ابراهیم آباد مهریز مرمت شد

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: برج منفرد روستای ابراهیم آباد شهرستان مهریز با اعتباری افزون بر 200 میلیون ریال مرمت شد.
کد خبر: ۸۶۲۱۳۳۸
|
۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمد رضا فلاحتی گفت: رج ابراهیم آباد سازه ای خشتی و گلین داشته و در پلانی دایره ای شکل طراحی و ساخته شده است، به گونه ای که جداره ها از چینه و سقف ها از خشت و گل می باشد.

وی افزود: مساحت بنا حدود 15 متر می باشد و برج در سه طبقه بنا شده است که تنها راه دسترسی به طبقات بالاتر از طریق سوراخ موجود در راس گنبد طاق ها می باشد و ورودی برج در جنوب آن و در طبقه همکف قرار گرفته است.

این مسئول خاطرنشان ساخت: بخش های تحتانی جداره برج با سنگ و مابقی از گل ساخته شده است. پوشش سقف ها گردپوش است و ضخامت بخش تحتانی برج حدود 20/1 متر است که در بخش های بالاتر کم و کمتر می شود.

فلاحتی تصریح کرد: برخلاف دیگر برجهای شهرستان، این برج در قسمت های فوقانی دارای کمترین تزیینات است و تنها تیرکش هایی در بخش جان پناه و طبقه اول و دوم جهت تیراندازی به بیگانگان تعبیه شده است.

وی افزود: عملیات اجرایی مرمت برج با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا با اعتباری بالغ بر دویست میلیون ریال از دی ماه سال جاری شروع شده است و مدت یکماه به طول خواهد انجامید.

وی مهمترین اقدامات اجرایی را بندکشی نمای سنگ پای برج، اندود کاهگل بدنه داخل و خارج برج، آجر فرش پشت بام و طبقات برج، اندود کاهگل نرم بر روی نمای بیرونی و نورپردازی برج دانست و عنوان نمود: این بنا در قدیم محلی برای دیده بانی نگهبانان و اعلام خطر و دیگر علایم از آنها استفاده می شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار