خبرهای داغ:
کارشناس فضای مجازی در گفتگو با بسیج عنوان کرد

ذایقه سازی به سبک زندگی غربی میان جوانان

آل داوود: هدف اصلی مقاومت در برابر فیلتر تلگرام از سوی برخی افراد شناخته شده، همانطور گه گفته شد، انگیزه‌های سیاسی، حزبی و جناحی است. درحال حاضر یک جریانی در کشور فعالیت می‌کند که برای دامن زدن به نافرمانی های مدنی تلاش می‌کند.
کد خبر: ۸۶۲۱۵۹۳
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵

با توجه به خبرها و شایعات اخیر در باره باید ها و نباید های فیلترینگ تلگرام خبرگزاری بسیج  با سید علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی به گفتگو پرداخته است. متن کامل  این گفتگو در ادامه می اید.

س: نظر شما درباره مباحث مطرح شده در رسانه‌ها درباره فیلترینگ نرم افزار موبایلی تلگرام چیست؟

ج: به نظر من برای بررسی حواشی مطرح شده درباره فیلترینگ تلگرام و ریشه یابی آن، باید قدری به عقب برگردیم و اتفاقات چند سال اخیر را مرور کنیم. در این رابطه باید به هدفدشمن از راه اندازی، گسترش و توسعه نرم افزارهایی همچون تلگرام در داخل کشورمان دقت کنیم. اتفاقی که درباره تلگرام افتاد در چند سال اخیر در رابطه بانرم افزارهای وایبر، وی چت، واتس‌آپ و موارد دیگر هم رخ داد. در این باره باید دید هدف دشمن دقیقاً چه بوده است و قصد ایجاد کدام تغییرات در جامعه ما را داشته است.از طرف دیگر درحال حاضرتلگرام برای مقاصد حزبی و جناحی بعضی تصمیم گیران سیاسی مورد استفاده قرار میگیرد که همان افراد در مقابل قانون مقاومت کرده و نمیگذارند تلگرام فیلتر شود.

س: دقیقاً انگیزه مخالفت بعضی افراد و چهره های شناخته شده با فیلترینگ تلگرام چیست؟

ج: هدف اصلی مقاومت در برابر فیلتر تلگرام از سوی برخی افراد شناخته شده، همانطور گه گفته شد، انگیزه‌های سیاسی، حزبی و جناحی است. درحال حاضر یک جریانی در کشور فعالیت می‌کند که برای دامن زدن به نافرمانی های مدنی تلاش می‌کند و از این رهگذر به دنبال اهداف خاص خودش است. همین جریان قبلاً در فیس‌بوک و توئیتر و امثال ان فعال بود و بعدها به وایبر و واتس‌آپ متوسل شد و حالا هم در تلگرام در حال فعالیت است که البته فعالیت آن در برنامه تلگرام گسترده تر از موارد قبلی است.با این شرایط یک سری جریان های سوء از جمله تفاله های باقی مانده از فتنه سال 88 طبیعی است که بخواهند از این فضای آشفته به نفع مقاصد و اهداف شوم خودشان خصوصاً در آستانه انتخابات استفاده کنند.

س: جنبه های دیگر کمتر دیده شده در موضوع شبکه های اجتماعی خارجی همچون تلگرام چیست؟

ج: بحث دیگر در این رابطه موضوع شبکه سازی و سازماندهی است که با کمک برنامه های همچون تلگرام از سوی برخی جریان های شناخته شده د رحال انجام است.موضوع مسایل، مخاطرات و جنبه‌های متعدد امنیتی هم در رابطه با تلگرام مطرح است.در کنار همه اینها موضوع سرقت اطلاعات هم وجود دارد که باید به سایر مشکلات ناشی از تلگرام اضافه شود. اتفاق بد دیگری که در سایه تلگرام در حال رخ دادن است، موضوع ذاءقه سازی د رمردم کشور است. دشمن از راه نرم افزار های به اصطلاح پیام رسن در حال ذاءقه سازی میان مردم ماست. دشمن دارد در کشورمان که یک مملکت مسلمانو شیعه است، از طریق ذائقه سازی اقدام به ترویج سکولاریسم می کند و می کوشد تا سبک زندگی ایرانی اسلامی موجود در کشور را به سمت سبک زندگی کاملاً غربی پیش ببرد. نکته مهم هم ان است که برخی جریان ها در نقش پیاده نظام دشمن عمل می‌کنند و عملاً در این راهیاری رسان برنام های آن هستند.

در حال حاضر پیاده نظام دشمن هم با روش های خودش در حال ذایقه سازی به سبک زندگی غربی میان اقشار مختلف از جمله جوانان است و د راین راه از نرم افزارهایی نظیر تلگرام سود می برد.

س: نظر شما درباره فیلترینگ تلگرام چیست؟

فیلترینک تلگرام اتفاقی است که تنها با تکیه بر عقل می توان درباره اش نظر داد .وقتی آسیب های تلگرام به وضوح دیده می‌شود هر آدمی ولو بدون تفکر انقلابی و تنها با تفکر میهن‌پرستی هم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. یک میهن پرست هم نمی تواند قبول کند که یک برنامه ای در کشور رواج داشته باشد و حمایت شود و هرگز مسدود هم نشود در حالی که ما شاهد افزایش جنایت و طلاق و تجاوز به عنف و سایر مشکلاتی باشیم که حاصل ترویج همان برنامه است. یک وطن دوست واقعی هرگز قبول نمیکند که مردم کشورش به انحطاط اخلاقی بیفتند.

نکته مهم آن است که نقاط تصمیم گیری دولتی که مانع فیلترینگ تلگرام می شوند اگر واقعا مدعی هستند که برای انقلاب و برای کشورشان در حال کار هستند بهتر است یک نگاهی به آمارهای منفی برآمده از فعالیت مردم دراین فضاها داشته باشند و ببینید مردم با سبک زندگی و استراتژی دشمن در حال زندگی هستند و به کدام سو دارند سوق داده می شوند.

س: وضعیت د رکشورهای دیگر چگونه است و آیا به نرم افزارهای خارجی آزادی عمل تمام داده می شود؟

ج: در کشورهای پیشرفته دیگر عموماً برای خودشان شبکه ملی اطلاعات دارند و از اپلیکیشن های خودشان استفاده می‌کنند مثل لاین و تلگرام که آمریکایی نیستند و در نتیجه اقبال چندانی به آنها درامریکا صورت نگرفته است. د راین کشور هم کمردم بیشتر از اپلیکیشن ها و برنامه های کشور خودشان استفاده می کنند.

طبیعتاً ما هم باید از برنامه هایخاص خودمان استفاده کنیم. هم بخاطر امنیت همبرای بالا بردنسرعت انتقال اطلاعات و هم جلوگیری از سرقت اطلاعات. موضوع مثبت دیگر د راین رابطه ان است که در این شبکه ها وضعیت اخلاقی بسیار بهتراز نمونه های خارجی است.

س: راهکار پیشنهادی شما در این رابطه چیست؟

ج: در شرایط فعلی باید نهضت روشنگری بسیار قوی در کنار محدودسازی برنامک ها و اپلیکیشن های غربی به راه بیندازیم و همزمان باید بتوانیم نفرات زیادی را در نرم افزارهای داخلی سرویس بدهیم. الان بیسفون و سلام را در دسترس کاربران کشورمان داریم که می تواند جانشین کمناسبی برای تلگرام و اینستاگرام باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها