استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تکفیری ها به اسنتاد یک آیه از قرآن و نادیده گرفتن سایر آیات مقام شفاعت پیامبر(ص) و خاندان ایشان را پس از رحلت آن بزرگواران انکار می کنند، گفت: آیات قرآن به ویژه آیات سوره قصص در اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) و برادران ایشان مقام شفاعت را مورد تأیید قرار می دهند.
کد خبر: ۸۶۲۱۶۴۶
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت الاسلام حمید ملکی، در برنامه پرسمان قرآنی از رادیو معارف با اشاره به اینکه وهابیت با استناد به آیه قرآن که می‌فرماید شفاعت را تنها از خدا بخواهید و برای بیان خواسته هاو نیازهای خود تنها به خدا رجوع کنید مقام شفاعت رسول الله(س) و ائمه (ع) را مورد انکار قرار می دهند، گفت: اولاً با استناد به یک آیه نمی‌توان مقام شفاعت را زیر سؤال برد و باید به آیات دیگر قرآن که در این زمینه تفسیر گر هستند مراجعه کرد.


وی افزود: آیات سوره قصص به ویژه آیاتی که به داستان حضرت یوسف و برادر ایشان اشاره دارد این موضوع را مورد تأیید قرار داده می‌فرمایند که زمانی که برادران یوسف از کار خود پشیمان شدند نزد پدر آمدند و از ایشان خواستند آنها را در نزد خداوند شفاعت کنند که حضرت یعقوب(ع) پذیرفت و بنابر روایتی فرمودند در روز جمعه که دعاها مستجاب است آن‌ها را نزذ خدا شفاعت خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که وهابیت و جریان تکفیر در رد مقام شفاعت مطرح می‌کنند این است که می‌گویند همانطور که چوب خشک اثری ندارد انسان مرده هم در زندگی انسان‌های زنده تأثیر ندارد بنابراین می‌گویند پیامبر(ص) پس از رحلت مقام شفاعت خود را از دست می دهد.

حجت الاسلام ملکی تصریح کرد: در پاسخ به شبهه وهابیت باید گفت که آن‌ها این آیه قرآن که می‌فرماید شهدا و انسان های مؤمن زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند را در نظر نگرفته اند که این آیه به صراحت شبهه وهابیت را رد می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه آیه 124 سوره بقره می‌فرماید که خداوند حضرت ابراهیم(ع) را پس از آزمایش های گوناگون به مقام امامت برگزید، گفت: عده‌ای از همین آیه استفاده کرده و می‌گویند چطور خدا پیامبرش را آٰزمایش کرد ولی ائمه طاهرین(ع) را بدون آزمایش به مقام امامت برگزید.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در پاسخ به این سؤال باید گفت که این موضوع به عهدی بر می‌گردد که خدا از حضرت رسول و ائمه اطهار(ع) گرفته‌اند و آن‌ها از همان ابتدا قبول کرده‌اند که هرگز ظلم نکند و لحظه‌ای دچار غفلت نشوند و در زندگی عملی نیز ائمه اطهار(ع) این موضوع را به نمایش گذاشتند.

حجت الاسلام ملکی اظهار کرد: ائمه(ع) در دشوارترین صحنه‌ها از جمله عاشورا با اخلاص کامل در راه حق جانفشانی کردند و همچنین در همان آیه 124 سوره بقره بیان شده که وقتی حضرت ابراهیم (ع) از خداوند خواستند که فرزندانشان را امام امت قرار دهند خداوند در پاسخ فرمود اگر فرزندان تو اهل ظلم نباشند به مقام امامت خواهند رسید زیرا خداوند به هیچ ظالمی عهد امامت نداده و نمی‌دهد و حضرت رسول(ص) و ائمه(ع) که از نسل حضرت ابراهیم (ع) بودند چون هرگز ظلم نکردند به دعای پدرشان حضرت ابراهیم(ع) به مقام امامت رسیدند.

وی یادآور شد: همچنین عده‌ای با استناد به آیات قرآن کریم که خداوند کافران را مورد سرزنش قرار داده، سرزنش را امر پسندیده ای می‌دانند در حالی که باید گفت این سرزنش نسبت به کافران است و با تجسس در کار دیگران و عیب‌جویی از آن‌ها متفاوت است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها