باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛
آمریکا و هم‌پیمانانش که خوب می‌دانند در میدان نظامی حریف جبهه مقاومت نخواهند شد سعی در تکه تکه کردن این محور دارد.
کد خبر: ۸۶۲۱۶۵۸
|
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از وقوع جنبش‌های مردمی در کشورهای مسلمان غرب آسیا، غرب برای مدیریت این رویدادها به نفع منافع خود دست به کار شد. از سوی دیگر حکومت‌های عربی منطقه که شاهد سقوط حکومت‌های همنوع خود در کشورهای همسایه بودند در صدد برآمدند که شعله خشم مردمی را خاموش کنند. از این رو اتحادی میان غرب و حکومت‌های عربی شکل گرفت که طی آن غربی‌ها سعی کردند با پول و پشتیبانی مالی حکومت‌های عربی نسبت به کنترل اوضاع در خاورمیانه اقدام کنند.
 
حزب‌الله سوریه
در این روند تز تحمیق علیه بیداری با استفاده از گروه‌‌های تروریستی و اشاعه آن در بستر بحران سوریه شکل گرفت. در این راستا سعی شد که پتانسیل جنبش‌های مردمی کانالیزه شود و در چارچوبی که غربی‌ها و کشورهای عربی تعیین می کنند، قرار گیرد. در همین زمینه شاهد شکل گیری گروه های تروریستی مانند جبهه‌النصره در سوریه، گروهک تروریستی عبدالله اعزام در لبنان، گروه تروریستی داعش(حکومت به اصطلاح اسلامی عراق و شام) و... هستیم.
 
البته این جبهه بندی سیاسی اوضاع غرب آسیا را با تغییر روبرو ساخت و سبب رویارویی مستقیم جبهه مقاومت با غرب و حکومت‌های مرتجع عربی شد. در همین روند شکست‌های این گروه‌های تروریستی در مقابل جبهه مقاومت از جمله موارد بود که سبب شد تا این گروه‌های تروریستی تضعیف و تز تحمیق در برابر بیداری با شکست مواجه شود و از سوی دیگر جبهه مقاومت تقویت شود. پیروزی مقاومت حسن دیگری نیز داشت و آن ایجاد انفعال در گروه‌های تروریستی و درگیری این گروه‌ها با یکدیگر و بر هم خوردن نظم ساختاری آنها بود. متعاقب این موضوع با انفعال در ساختار این گروه‌های تروریستی سیاستی که در پس تشکیل این گروه‌ها مطرح بود رنگ باخت و ماهیت آنان بیشتر برای جوانان برملا شد. 
 
حال اما صداهای دیگری از سوی جبهه مقاومت برای تحکیم هر چه بیشتر این جبهه به گوش می رسد. نمونه این مساله اعلام موجودیت حزب الله سوریه است. در حالی محور مقاومت با ظهور جریان‌های دیگر در مناطق مختلف خاورمیانه تقویت می‌شود که غربی‌ها و بخصوص کشورهای عربی سعی کرده‌اند تا حزب الله لبنان را از بین ببرند و اینک شاهد ظهور پدیده ای با نام حزب الله سوریه در ساختار محور مقاومت هستیم که این موضوع سبب تحکیم هر چه بیشتر این جبهه می‌شود. 
 
حزب‌الله سوریه
حزب‌الله سوریه در فروردین 1393 مصادف با آوریل 2014 میلادی ضمن اعلام به شهادت رسیدن هشت تن از رزمندگانش اعلام موجودیت کرد. بیانیه حزب الله سوریه، مبنی بر اعلام شهادت 8 نفر از اعضای آن در میدان های نبرد سوریه، این نکته را در بردارد که این جنبش نوپا، از همین ابتدای تأسیس، از تشکیلات رزمی برخوردار است.
 
حزب‌الله سوریه شاخهٔ مقاومت اسلامی در کشور سوریه است. این گروه از مبارزان حامی بشار اسد در جنگ سوریه است و به صورت محدود به ارتش این کشور در پیکار با مخالفان دولت اسد یاری می‌رساند. طبق گزارش‌ها اعضای حزب‌الله از شیعیان سوریه تشکیل شده‌است و آموزش و فرماندهی آن‌ها بر عهدهٔ فرماندهان حزب‌الله لبنان دانسته است. تعداد نیروهای این گروه بیست هزار نفر برآورد می‌شود.
 
نیروهای حزب الله سوریه در مناطق حساس سوریه همچون حومهٔ دمشق، درعا، حلب، قنیطره حضور دارند و همچنین از مناطق شیعه‌نشین سوریه و مرقد زینب دفاع می‌کنند.
 
بخشی از نیروی شرکت کننده در عملیات شکست محاصرهٔ شهرهای نبل و الزهرا و عملیات زمستان سال 1393 ارتش سوریه در جنوب این کشور از نیروهای حزب الله سوریه بوده‌اند و از اهداف اصلی این گروه پاکسازی مناطق مرزی سوریه با اسرائیل از عناصر گروه‌های مسلح است. گفته می شود این نیروها به صورت محدود در کنار ارتش سوریه به مبارزه با تروریست ها می‌پردازند و "حزب الله لبنان" نیز تاکید کرده است که از نظر تعداد رزمندگان حضور محدودی در سوریه دارد و نیروهایش در کنار ارتش سوریه جنگیده و از آن پشتیبانی می کنند.
 
حزب الله علاوه بر توان نظامی داری یک عقبه ایدئولوژیک مستحکم است که از این لحاظ می تواند بیشتر در بستر تحولات منطقه خود را تقویت کند. حزب الله همواره به عنوان یکی از اضلاع محور مقاومت و بازوی قدرتمند این محور برای رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مطرح بوده است. تشکیل "حزب الله سوریه" به عنوان جوانه مقاومت، نه تنها در روند بحران سوریه تأثیرگذار بوده و هست؛ بلکه بازوی توانمندی برای مقاومت خواهد بود که صهیونیستها را دچار کابوس خواهد کرد. رژیم صهیونیستی که تا پیش از این از تهدیدها در ناحیه مرز لبنان نگران بود اکنون باید خود را برای شرایط تازه آماده سازد. آنگونه که روند حوادث نشان می‌دهد جبهه مقاومت روز به روز منسجم تر و اوضاع برای صهیونیستها و حامیان آنها نامساعدتر می شود.
 
آمریکا و هم‌پیمانانش که خوب می‌دانند در میدان نظامی حریف جبهه مقاومت نخواهند شد سعی در تکه تکه کردن این محور دارد. اغتشاشات 5 ساله در سوریه، اتفاقات اخیر یمن، جنگ عراق و حوادث شهرک عرسال لبنان همگی راه‌های مختلفی هستند که به یک هدف با نام چند پاره کردن مقاومت می‌رسند. 
 
حزب‌الله سوریه
تهمت‌هایی که همواره بوده و هست
 
در نوشتاری با عنوان "ایران، حزب الله جدیدی را در سوریه تاسیس کرد" نوشت: «ایران در تلاش است تا شبه نظامیان شیعه در سوریه را متحد کند (alarabiya) بخش انگلیسی پایگاه اطلاع رسانی شبکه العربیه
هدف ایران ایجاد یک بخش نظامی قدرتمند به‌وسیله نیروهای شیعه است تا در کنار ارتش بشار اسد شروع به فعالیت کنند. العربیه در این گزارش آورده است: «این سازمان جدید که به شدت مانند سازمان پیشرفته حزب الله لبنان خواهد بود، ایرانی ها، افغان ها و عراقی های شیعه را دور هم جمع کرده است و "قاسم سلیمانی" فرماندهی اصلی را به عهده دارد. این ارتش که شباهت زیاد به حزب الله لبنان دارد، به شدت در تلاش است تا عضوهای بیشتری را در سوریه به خدمت گیرد.» 
 
این وب سایت در ادامه افزوده است: «این سازمان در حال حاضر آموزش‌هایی را به اعضای خود داده و زمان زیادی است که به عنوان یک سازمان مستقل در سوریه مشغول به خدمت‌گیری نیرو است. طبق برآوردها شاکله این سازمان بطوری ایجاد شده است که حتی بعد از سقوط احتمالی حکومت بشار اسد نیز به کار خود ادامه دهد.» العربیه با بیان اینکه "این حرکت ایران با به خدمت گرفتن جوانان سوری توسط ارتش سوریه همزمان شده است" به نقل از یک فرمانده اردنی گزارش می دهد که: «"فایز الدویری" فرمانده اردنی اعلام کرد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران پشت این جریان است.
 
این فرمانده اردنی در ادامه می گوید: "تصمیم گیرنده در سوریه، ژنرال سلیمانی است و این ایده وی بوده است که نیروهایی از ایران به سوریه اعزام شوند. 
 
وی در ادامه به برنامه‌های قاسم سلیمانی در آموزش نیروهای عراقی و شبه نظامیان شیعه می‌پردازد و می گوید: "این نیروها آماده‌اند تا در جنگ شهری سوریه نیز شرکت کنند."»
 
حزب‌الله سوریه
تهمت‌هایی که هر روز بیشتر می‌شود
 
اندیشکده «سیاست خاور نزدیک برای واشنگتن»  در سال 1392 و قبل از تاسیس حزب‌الله سوریه در گزارشی می‌نویسد: گروه‌های شبه‌نظامی شیعی عراق اکنون در جنگ سوریه نیز فعالیت می‌کنند و به سپاه خارجی ایران (سپاه قدس) نزدیکند.
 
به گزارش یونایتدپرس در این گزارش خاطرنشان شده است: آژانس‌های اطلاعاتی غرب حمایت نظامی حزب‌الله از رژیم اسد در جنگ داخلی سوریه را اغراق‌آمیز جلوه داده‌اند اما در این میان تهدیدی کمتر شناخته شده در حال شکل‌گیری می‌باشد که عبارت است از تقویت روزافزون نیروهای مبارز عراقی که در جبهه سوریه نیز مشغول نبرد هستند.
 
به اعتقاد مقامات اطلاعاتی و کارشناسان نظامی، بسیاری از این افراد توسط حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای مبارزه با نیروهای آمریکایی در عراق آموزش دیده‌اند و اکنون بخش مهمی از «سپاه خارجی» جدید ایران را تشکیل می‌دهند.
 
تحلیل‌گران اندیشکده «سیاست خاور نزدیک» واشنگتن مدعی شدند حزب‌الله لبنان به عنوان قدرتمندترین متحد ایران در جهان عرب در حال تشکیل و تأسیس نمایندگان محلی در سوریه است و از طریق آنها می‌تواند نفوذ خود را حفظ کند و به منظور تضعیف ثبات این کشور در آینده دست به عملیات بزند.
 
حزب‌الله سوریه
مطالعه مذکور که تحت عنوان «تمهیدات حزب‌الله در سوریه» توسط  یک آکادمی نظامی آمریکایی منتشر شد، خاطرنشان کرد:‌ حز‌ب‌الله با الهام گرفتن از الگوی همکاری خود با سپاه قدس ایران، از دو گروه در عراق برای تعلیم و تجهیز چند گروه شبه‌نظامی شیعی دیگر در این کشور با هدف حمایت از اسد استفاده می‌کند. این دو گروه عبارتند از «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل الحق» که در جنوب عراق در اواسط دهه 2000 و عمدتاً با هدف حمله به نیروهای آمریکایی تاسیس شد.»
 
به هرحال ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در سراشیبی پاکسازی سوریه از معارضان افتاده است و بی‌محابا به پاکسازی مشغول هستند. شاید در این میان، ترکیه و آمریکا بیشترین ضرر از شکست طرح براندازی نظام اسد را متحمل شده اند. ترکیه به دلیل نرسیدن به آرزوی دیرینه خود که همان احیای امپراطوری عثمانی است و آمریکا هم به دلیل اینکه اضلاع جبهه مقاومت هر لحظه قوی‌تر می‌شوند.
 
 
جبهه مقاومت هم اکنون در جبهه‎های مختلف از جمله جبهه لبنان، عراق، سوریه، یمن در حال مبارزه نظامی سنگین با محور شرارت است. علیرغم پرکار بودن جبهه مقاومت در این روزها، قدرتمند شدن این جبهه امری عجیب است.
 
 
شاید این روزها جبهه مقاومت در بالاترین سطح خود از نظر نظامی و تسلیحاتی قرار دارد. خط مشیء جبهه مقاومت، در مرحله اول مدارا کردن با دشمنان است. جبهه مقاومت علیرغم قدرت بالای خود به فکر دفاع از اهداف خود می‌باشد، نه حمله به دیگران. شاید جرقه اصلی مقاومت درسال 1979 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران زده شد. ایران که تا آن روزها هم پیمان درجه یک آمریکا در منطقه بود، به دشمن استراتژیک این کشور در خاورمیانه تبدیل شد و همه معادلات را بر هم زد.
 
حزب‌الله سوریه
حزب‌الله سوریه
جبهه مقاومت امروزه به تسلیحات نظامی پیشرفته از قبیل تانک، موشک، هلی‏‌کوپتر و سایر ادوات نظامی دست پیدا کرده است وهرگاه که اراده کند می‌تواند دشمنان را زمین‌گیر کند. این جبهه  یک ویژگی بزرگ و حیاتی دارد که پیوند میان اعضا را بسیار استوار کرده است .این و یژگی "وحدت ایدئولوژیکی" نام دارد که جبهه مقاومت را حول خود می‌گرداند.
 
شاید زمانی که محور مقاومت کار خود را آغاز کرد، گمان نمی‌کرد که تا این حد قدرتمند شود که برای از پای درآوردنش، بسیج جهانی لازم باشد. محور مقاومت برخلاف تهمت‌ها مردانه می‌جنگد و خط مشی خود را با خون خود تعیین می‌کند. شهیدان والا مقام عمادمقنیه، جهاد مقنیه، عبدالله اسکندری، حاج حسین همدانی، سمیر قنطار و سیدعباس موسوی تنها چند قطره از دریای شهدای محور مقاومت بودند که با خون خود نهال نوپای مقاومت را آبیاری کرده و آن را قدرتمندتر از گذشته کردند.
 
گزارش از حمیدرضا قربانی
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات