چهارمین جشنواره فیلم کوتاه بسیج در شهرستان مرزی بیله‌سوار برگزیدگان خود را شناخت.
کد خبر: ۸۶۲۱۶۷۰
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، طی مراسمی که در شهرستان مرزی بیله‌سوار برگزار شد، از برگزیدگان چهارمین جشنواره فیلم کوتاه بسیج در دو بخش فیلم و فیلمنامه‌نویسی تجلیل شد.

در بخش فیلم که در چهار رشته فیلم داستانی کوتاه، مستند، پویانمایی و نماهنگ برگزار شد، از 46 اثر ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره که شامل 25 اثر در بخش داستان کوتاه، 18 اثر در بخش مستند، دو اثر در بخش پویانمایی و یک اثر در بخش نماهنگ بود از برگزیدگان تجلیل به عمل آمد.

در بخش فیلمنامه‌نویسی از فرزاد خاقانگی از شهرستان بیله‌سوار با فیلمنامه «نذری» و مهدی احدی از مشگین‌شهر با فیلمنامه «بر می‌گردم بادکنک سفید»، تجلیل شد.

در بخش فیلم رضا جمالی برترین نویسنده با فیلمنامه فیلم داستانی «پیرمرد و دوچرخه»، یوسف یزدانی برترین کارگران فیلم «این بود همه داستان» و احمد پورستان برترین بازیگر مرد جشنواره به خاطر ایفای نقش در فیلم «ترنج و پیرمرد و دوچرخه» با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین فیلم برگزیده داستانی «پیرمرد و دوچرخه» به کارگردانی سلیم معزی، فیلم برگزیده بخش مستند فاتحان «مستند زندگینامه خلبان شهید جدی» به کارگردانی احمد شادی و مقام سوم پویانمایی به حسین نصیری با اثر «رادیو» اهدا شد.

در این جشنواره از سمانه عالی‌زاده، بهزاد مولود و نیل‌فروشان به خاطر فیلم «دو خط باریک» قدردانی شد.

در این مراسم همچنین از داوران جشنواره سید رضی محمودی، حمدالله اسکندری و محمد بیاتی با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی قدردانی شد.

سید رضی محمودی از فعالان عرصه فیلم و تئاتر استان از اهتمام سپاه حضرت عباس(ع) استان و سازمان بسیج هنرمندان در پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری استان قدردانی کرد.

وی گفت: ناانصافی است اگر بگوییم که بسیج هنرمندان استان در رسالت خود در حوزه هنر فاخر دچار کم‌‌کاری شده است، چراکه این نهاد مقدس،‌ نهاد پاک و بی‌حاشیه در عرصه فرهنگ و هنر بوده که با تمام توان خود تلاش کرده و دین خود را نسبت به هنر متعالی ادا کرده است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان اردبیل:

تقویت ایمان وباورهای دینی سد مستحکمی است در برابر جنگ فرهنگی دشمنان

عظیم دشتی در در این آیین گفت : در قرن بیستم انقلاب‌های مختلفی در دنیا شکل گرفته اما هیچ یک از آنها در کوتاه مدت به اندازه جمهوری اسلامی ایران نتوانسته در سطح منطقه‌ای و جهانی دارای اثرات وسیع و مؤثری باشد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل از همان سال‌های اول پیروزی انقلاب مخالفت‌ها و مقابله استکبار جهانی با نظام مردمی و ارزشی رقم خورده است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان گفت: ‌این مخالفت‌ها در ابعاد مختلف نظامی، اقتصادی، تبلیغاتی، روانی و فرهنگی نمود پیدا کرده و دشمن سعی و تلاشش را به کار گرفته تا در همه این حوزه‌ها بتواند زهر خود را به ارکان نظام اسلامی تزریق کند.

دشتی افزود: یکی از هجمه‌های خطرناکی که نسبت به سایر ابعاد دارای برجستگی خاصی است، هجمه گسترده فرهنگی بوده که دشمنان انقلاب اسلامی را علاقه‌مند کرده تا از منفذها و خلأهای فرهنگی به نفع خود استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ‌در جنگ فرهنگی دشمنان به دنبال تغییر ماهوی، بنیادین و اساسی نظام هستند و ایجاد دگرگونی‌های اساسی در باورها و ارزش‌های جامعه اسلامی جزو اهداف دشمنان در قالب جنگ فرهنگی است.

دشتی اضافه کرد:‌ این جنگ نامحسوس و نامرئی است و شاید به همین جهت بیشتر مردم متوجه آسیب‌های آن نیستند.

وی ادامه داد: در جنگ نرم دشمنان معمولاً ایجاد انحراف را با تقویت مؤلفه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به شکل گروهی مورد هدف قرار دادند تا به ماهیت نظام اسلامی ضربه بزنند.

دشتی گفت: یکی از ابزارهایی که می‌تواند در مقابله با جنگ فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد، ابزار هنر بوده که هنر هفتم همان سینما و فیلم یکی از رساترین و شیواترین ابزارهای هنری در بیان بسیاری از مسائل است که می‌تواند در عرصه مقابله با جنگ نرم فرهنگی دشمنان مؤثر باشد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل به موضوعات جشنواره در بازخوانی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، بیداری اسلامی، مقاومت ملت‌ها، انتظار، امید و آرمان‌گرایی و مضامین آیینی، اجتماعی مبتنی بر اصول خانوادگی اشاره کرد و افزود: مقابله با جنگ نرم دشمن، ایجاد همبستگی و انسجام اسلامی، بیداری اسلامی، شهدای هسته‌ای و ترور، رسانه‌ها و افشای جنایات گروه‌های تکفیری، زندگی‌نامه ائمه اطهار، الگوگیری از سبک زندگی آنها، بصیرت انقلابی در مقابله فتنه 88، زن، حجاب و عفاف و... از جمله موضوعات و مبانی اصلی این جشنواره بود که امیدواریم در سال‌های آینده این جشنواره با قوت بیشتر و آثار کیفی‌تر به انجام برسد.

* حاشیه‌های جالب جشنواره فیلم کوتاه بسیج

* این مراسم برخلاف سایر برنامه‌های اجرا شده با سخنرانی‌های طولانی و متعدد همراه نبود بلکه سخنرانان کوتاه سخنرانی کرده و برنامه نیز براساس زمان‌بندی مناسب شروع و خاتمه پیدا کرد.

* برخلاف سایر دستگاههای فرهنگی هنری، بسیج هنرمندان استان اردبیل که در تدارک و برگزاری ده‌ها جشنواره فعالیت داشته، همواره تلاش کرده تا از ظرفیت خوب داوران و خود اصحاب هنر به بهترین شکل در تعیین آثار برتر استفاده کند که اغلب آثار منتخب نیز براساس یک داوری درست و به دور از تبعیض بوده است.

* حضور هنرمندان درمنزل خانواده هنرمند شهید علیرضا فرجاد , مزار شهدای شهریور 1320 در شهرستان مرزی بیله‌سوار و یادمان شهدای گمنام و تجدید بیعیت با آنها از نکات قابل توجه این برنامه بود.

* اکران فیلم‌های برگزیده جشنواره با استقبال گرم مردم شهرستان مرزی بیله‌سوار مواجه شد.

* رئیس بسیج هنرمندان استان از همراهی و همکاری هنرمندان و مسئولان محلی در میزبانی این برنامه قدردانی کرد و قول مساعد داد هر سال یکی از جشنواره‌های بسیج استان به میزبانی شهرستان مرزی بیله‌سوار برگزار شود.

ارسال نظرات