خبرهای داغ:
كارآفرين برتر عرصه صنايع تبديلي؛

كارم را با سه ميليون تومان از انباري خانه آغاز كردم

علی اصغر دستیاری کارآفرین برتر در عرصه صنایع تبدیلی است که کار خود را با سه میلیون تومان و از انباری خانه اش آغاز کرده که اکنون 20نفر به صورت مستقیم و 100نفر غیر مستقیم در کارگاه وی مشغول فعالیت هستند، آنچه می خوانید گفتگوی بسیج با این فرد کارآفرین است؛
کد خبر: ۸۶۲۱۸۹۱
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰

پیش از صنایع تبدیلی به چه کاری مشغول بودید

پیش از اينكه اين كار رو آغاز كنم، با فوت پدرم مجبور شدم در سال 58 ترك تحصيل كرده و تا 1370 به كار نجاري مشغول شوم ولی با وجودی که از درآمد مناسبي برخوردار بودم، به علت سن كارگران نسبت به من بالا بود آن کار را ترك كردم.

پس از ترک نجاری چه فعالیتی را آغاز کردید

از سال 1370 پس از ترک کار نجاری، كار توليد ترشي و خيارشور را به صورت سنتي با همكاري همسر و فرزندانم از خانه آغاز كردم و برای اينكه اين عرصه برايش چندين نفر زمينه ايجاد اشتغال فراهم مي كرد علاقه مند به دريافت مجوز شدم تا اينكه توانستم در سال 1391 مجوز لازم را دريافت کنم.

درآمد فعلي اين عرصه نيز با توجه به اينكه حقوق كاركنان اين كارگاه را كفاف مي كند مناسب بوده و بيش از 150ميليون ريال ماهانه حقوق پرداخت مي كنيم.

چندنفر در این کار مشغول فعالیت هستند

نزديك به 20 نفر به صورت مستقيم در اين كارگاه مشغول به فعاليت بوده و بيش از 100 نفر نيز بصورت غير مستقيم در حال فعاليت هستند.

براي مثال در نمايندگي مشهد 10 نفر، تهران 10 نفر، شيراز 10 نفر، تبريز 20 نفر كار مي كنند و همه افراد بيمه هستند و براساس قانون کار حقوق می گیرند و زمان تعطیلی هم از زمستان تا اردیبهشت به بیمه بیکاری برای گرفتن حقوق معرفی می شوند.


چه میزان توليد روزانه و سالانه دارید

روزانه نزديك به 1500دبه و در سال بيش از هزار تن محصول كشاورزي از قبيل كرفس، خيار، كلم و سير را فرآوري و تبديل به ترشيجات مي کنیم.

تولیدات خود را به کدام شهرها و یا کشور صادر می کنید

از طريق نمايندگي ها در اكثر استان هاي كشور همچون تهران، مشهد، شيراز، تبريز و ... اين محصول عرضه مي شود و صادرات نيز بصورت غير مستقيم از طريق تجار و بازرگانان داخلي صورت مي گيرد.

ما اكثرا بازار داخلي كار مي كنيم و كار بازارهاي خارجي را واسطه ها انجام ميدهند ولی اگر سرمايه در گردش ما زياد باشد مي توانيم شهرهاي بيشتري را تغذيه كنيم.

فعالیت خود را با چه میزان سرمایه ای آغاز کردید و اکنون چقدر سرمایه دارید

از سال 1371 اين شغل را با سه ميليون تومان سرمايه آغازكردم و اكنون 300 الي 400 ميليون سرمايه در گردش داريم و سرمايه ثابت اين مجموعه نيز با محاسبه دستگاه ها و كارگاه حدود 10 ميليارد ريال است.

مزيت توسعه اين نوع كارگاه ها در عرصه صنايع تبديلي چیست

توسعه اين نوع مجموعه ها در عرصه صنايع تبديلي موجب رونق بازار عرصه اقتصادومقامتي مي شود. چراكه اين دو عرصه مكمل يكديگر هستند و به دليل فرآوري محصول حاصله كشاورزان به ترشيجات و خشكبار، محصولي روي دست كشاورزان نمي ماند.

امتيازي ديگري كه ايجاد اين نوع كارگاه ها دارد محصول كشاورزي بازار داخلي، به خصوص در تابستان كه تره بار زياد است زيرپا نمي ماند و با تبديل و فرآوري آن، علاوه بر ايجاد كارآفريني براي يك عده، خانواده هاي زيادي نيز از اين سفره بهره مند مي شوند.


علاقه مندان برای فعالیت در این عرصه باید چهمراحلی را طی کنند

بزرگترين سرمايه توكل به خدا و پشتكار و اراده است و اگر فرد با اراده آغاز كند بقيه كارها خود به خود فراهم مي شود.

من این کار همراه خانواده ام از انباري خانه با توليد هزار دبه در سال آغاز كرديم، در صورتي كه امروز هرروز 1500دبه توليد مي كنيم.

اوايل فعاليت مان بنده در كنار همسر و بچه هايم تا ساعت 2شب كار مي كرديم و بقيه فاميل نيز گاهی اوقات به كمك مان مي آمدند، بعدها با اجاره يك انباري توانستيم كم كم پيشرفت كنيم.

در اصل هر جواني كه اگر اراده داشته باشد براي كار در اين عرصه مي تواند از خانه يا با اجاره يك كارگاه يا سوله 150 متري فعاليتش را آغاز كند.



نقش بسيج سازندگي در اين راستا چه بوده است

در زمان تاسيس اين كارگاه با دريافت 300ميليون ريال تسهيلات بانكي از بسيج سازندگي توانستيم كارگاه خود را تجهيز كنيم.

در اصل بسيج سازندگي در زمان بحران ياري گر ما بوده است و در اين راستا از مسئولان بسيج سازندگي كمال سپاس و قدرداني را داريم.



چه خواسته اي از مسئولان امر در اين عرصه داريد

براي تجهيز كارگاه خود با مشكل اعتبار روبرو هستيم و اگر مسئولان امر در اين راستا ما را ياري کنند خواهيم توانست با خريد ديگ بخار و دستگاه هاي ديگر، كاركنان خود را از بلاتكليفي به علت تعطيلي كارگاه به مدت سه ماه به خاطر نبود محصول فرآوري رها کنیم.

بنده توقع زيادي از مسئولان امر ندارم، ولي با اختصاص 20ميليون تومان براي هر نفر، مي توانم براي 50 نفر به صورت مسقيم در اين مجموعه اشتغال زايي كنم.

در مجموع اگر یک ميليارد تومان به اين مجموعه در قالب تسهيلات كم بهره كمك شود مي توانيم هم خط مربا و هم خط بسته بندي پنير و دیگر ترشيجات را در اين مجموعه با توجه به ظرفيت خالي كارگاه راه اندازي كنيم، در اين راستا دست كم براي 50 نفر بصورت مستقيم اشتغالزايي مي شود.


مشكلاتي كه در اين مسير با آن روبرو هستيد چيست

از مسئولان عاجزانه خواهشمنديم وقتي فردی دنبال توسعه كاري مي رود سنگ اندازي نكنند براي او و هرچه از دستشان بر مي آيد خدمت كنند.

اينجا در واقع مال افرادي هست كه عضو كوچكي از خانواده ايراني هستند.

ما وقتي الان مي خواهيم برويم مجوز زيتون بگيريم نمي دهند، علت آنها نيز اين است كه چون كارخانه هاي بزرگ قبول نمي كنند.

اين كاملا غير منطقي است كه به علت داشتن يك كارخانه از توسعه كارگاه هاي ديگر جلوگيري و سنگ اندازي شود درحالي كه كارخانه هاي بزرگ امروزي از همان كارگاه هاي كوچك رشد كرده و توسعه يافته اند. اگر اينجا خط توليد زيتون راه اندازي شود براي 10نفر يا بيشتر اشتغال زایی مي شود.

معاونت غذا و داروي آذربايجان شرقي هم مخالفت مي كنند و مي گويند چون در حد كارگاه هستيد و كارخانه بزرگ نيستيد مجوز نمي دهنيم.

در واقع اين مجوز براي من نيست براي افرادي هست كه از اين جا نان مي برند ما مجبوراً برج 11،12 و فرودين ماه را تعطيل و 20 نفر تعديل نيرو مي كنيم اگر مجوز زيتون ندهند.


محصولات توليدي اين كارگاه از مجوز استاندارد و بهداشتي برخوردار هستند

ما سيب سلامت را گرفتيم در آذربايجان شرقي مجوز استاندارد از جهاد كشاورزي را نيز اخذ کردیم


در نمايشگاه ها ي فصلي اقتصادمقاومتي شركت داشتيد

به لطف بسيج سازندگي. تقريبا سه بار در نمايشگاه هاي فصلي اقتصادمقاومتي شركت كرديم و راضي هستيم چراكه نسبت به جذب مخاطب بسيج سازندگي ياري گر ما بوده است.



چه خواسته اي از مسئولان بسيج سازندگي داريد

اگر از نظر مالي بتوانند ما را ياري كنند قدردان بسيج خواهيم بود و تا امروز هر چه داريم به بركت وجود بسيج است.

اگر در اخذ اين مجوزها عنايت و راهنمايي كنند معرفي بدهند براي معاونت غذا و دارو، قدردان محبت هاي آن ها در حق ما خواهيم بود.

در اين صورت براي ما خيلي بهتر خواهد شد و غير اين صورت سه ماه مجبوريم تعطيل باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار