عضو شورای ملی زعفران با تأکید بر اینکه زعفران یک کالای سرمایه‌ای نیست، گفت: دلالان به اشتباه وارد بازار این محصول می‌شوند و با افزایش قیمت زعفران موجب کاهش صادرات می‌شوند.
کد خبر: ۸۶۲۱۸۹۹
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران فت: امسال وضعیت تولید زعفران بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای فرصت طلب، باعث متشنج شدن بازار زعفران می‌شوند، افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلو‌گرم زعفران نسبت به زمان تولید و برداشت 2 میلیون تومان بیشتر شده است و این موضوع ناشی از اقداماتی است که دلالان انجام می‌دهند.

حسینی بیان داشت: افرادی که باعث نوسان قیمت در بازار زعفران می‌شوند، تولید‌کننده و صادرکننده زعفران نیستند، بلکه یک عده فرصت طلب‌هستند که پولشان را به اشتباه در زعفران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نایب رئیس تولید‌کنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی گفت: زعفران کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و عده‌ای که قبلا اقدام به سرمایه‌گذاری در این محصول کرده‌اند، پولشان را از دست داده‌اند.

حسینی بیان داشت: پس از یک مدت نگهداری زعفران این محصول کیفیتش را از دست می‌دهد، ضمن اینکه با از دست رفتن رطوبت وزن آن هم کاهش می‌یابد و بنابراین محصولی که با قیمت گزاف خریداری می‌شود، به علت ماندن در انبار وزنش از دست می‌رود و خریدار قطعا دچار ضرر می‌شود.

وی بیان داشت: ورود دلالان به بازار زعفران نه تنها منجر به افزایش کاذب و حباب‌گونه قیمت زعفران می‌شود، بلکه باعث کاهش صادرات هم می‌شود.

عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: هیچ خریداری خارجی حاضر نیست، محصولی را که امروز به قیمتی خریداری کرده است پس از مدت با قیمت بالاتری خریداری کند و افزایش‌ قیمت زعفران بدین گونه بر روی صادرات تأثیر می‌گذارد.

حسینی تصریح کرد: صدای ترکیدن حباب کاذب زعفران به گوش می‌رسد و امیدوارم با ترکیدن حباب زعفران هر چه زودتر دلالان این بازار به اشتباه خود پی ببرند.

نایب رئیس تولید‌کنندگان و صادرکنندگان زعفران تصریح کرد: بدر حال حاضر قیمت میانگین هر کیلو زعفران 5 میلیون و 600 هزار تومان است، در حالی که باید قیمت متوسط آن یک میلیون تومان زیر قیمت مذکور باشد.

وی با بیان اینکه در کشور حدود 300 تن زعفران تولید می‌شود، گفت: عربستان بطور مستقیم و غیرمستقیم 5 تا 8 درصد از زعفران ایران را خریداری می‌کند.

وی بیان داشت: قطع روابط دیپلماتیک با عربستان تا حدودی بر کاهش صادرات زعفران به این کشور مؤثر است، اما از آنجا که رقم قابل توجهی از زعفران ایران را خریداری نمی‌کردند، قطع روابط بر میزان صادرات خیلی مؤثر نیست.

ارسال نظرات