لایحه بودجه ۹۵ در حالی امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود که با توجه به تأخیر ۴۳روزه دولت و عدم‌وجود زمان کافی برای تصویب این لایحه در مجلس تا پایان سال جاری احتمال تصویب بودجه دودوازدهم بیش از پیش قوت گرفته است.
کد خبر: ۸۶۲۲۰۸۷
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان قرار است تا ساعاتی دیگر با حضور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 1395 کل کشور را تقدیم مجلس کند.

در حالی که تا روز گذشته زمان دقیق تقدیم لوایح بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه به مجلس هنوز مشخص نبود و گمان می‌رفت که این لایحه روز سه‌شنبه تقدیم مجلس شود اما به‌یک‌باره از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام شد که دولت آمادگی دارد لایحه بودجه و لایحه برنامه ششم را روز یکشنبه تقدیم مجلس کند.

البته مجلس از شهریورماه سال جاری منتظر ارائه لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت و از 15 آذرماه در انتظار دریافت لایحه بودجه سال 95 است؛ لوایحی که با تأخیر قرار است امروز تقدیم مجلس شود.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هرسال به مجلس تسلیم کند و طبق این قانون نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک‌‌شورى خواهد بود.

همچنین براساس آیین‌نامه مجلس، بهارستان‌نشینان از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‏‌ها و سوابق آن تا مدت ده روز مى‏‌توانند پیشنهادهاى خود را به کمیسیون‌هاى تخصصى مجلس ارائه کنند. کمیسیون‌هاى تخصصى نیز موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگى به گزارش کمیسیون‌هاى تخصصى گزارش نهایى خود را تنظیم کند و به مجلس ارائه دهد. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیئت رئیسه قابل تمدید است.

براین اساس روند رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق حدود 55 روز زمان می‌برد که باید مدت بررسی و تصویب گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه در صحن علنی را به این زمان اضافه کرد.

همچنین از آنجا که مجلس باید لایحه برنامه ششم توسعه را همزمان با بودجه سال آینده و تا قبل از پایان سال 94 تصویب کند و جلسات علنی وکلای ملت، تنها تا نیمه بهمن‌ماه است و بهارستان‌نشینان پس از این زمان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه و آمادگی برای انتخابات 7 اسفندماه سال جاری، نشست علنی نخواهند داشت، لذا به نظر نمی‌رسد مجلس فرصت کافی برای بررسی و تصویب این دو لایحه تا پایان سال را داشته باشد.

بر این اساس بعید است که مصوبه مجلس در مورد این دو لایحه از ابتدای سال 95 تبدیل به قانون شده و به اجرا دربیاید.

البته آیین‌نامه داخلی مجلس برای این شرایط نیز پیش‌بینی‌هایی داشته و مقرر کرده که چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین‌نامه (15 آذرماه) به مجلس تسلیم نشود، دولت موظف است لایحه چنددوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم کند.

طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، وکلای ملت باید چنددوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه سالانه مصوب مجلس رسیدگی کنند.

علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان نیز روز گذشته درباره زمان ارائه لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه تأکید کرده بود: فکر می‌کنم دولت باید لایحه دودوازدهم بودجه به مجلس ارائه کند تا برای فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده مشکلی برای کشور نباشد و مراحل تصویب بودجه و برنامه ششم در مجلس طی شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد ارائه لایحه چنددوازدهم بودجه همراه با لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 از سوی دولت به مجلس ضروری باشد.

ارسال نظرات