عضو سابق ستاد احیاء دریاچه ارومیه و کارشناس محیط زیست با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: دریاچه‌ای که در اثر ۲۰ سال خرابکاری خشک شده در طی یکی دوسال احیا نمی‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۲۰۹۳
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین آخانی درباره احیاء دریاچه ارومیه و اینکه چه راهکارهایی باید برای آن در نظر گرفته شود؟ گفت: دریاچه ارومیه در طی 20 سال تخریب شده و در خوشبینانه‌ترین حالت نیز برای بهبود وضعیت کنونی چیزی در حدود 20 سال زمان لازم است.

وی ادامه داد: در حدود 20 سال زمان لازم است تا دریاچه ارومیه به حالت اولیه بازگردد و تمام کارهای اشتباه را دوباره به وضعیت مناسب برگردانیم؛ البته برای این منظور باید راهکارهای علمی را مدنظر قرار دهیم .

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد:کاهش زمین‌های زراعی در آن منطقه، اصلاح استفاده بی‌رویه از آب، پرهیز از چرای دام‌ها و مقابله با سدسازها از جمله راه‌حل‌ها است.

آخانی خاطر نشان کرد: متاسفانه تصمیم‌گیری درباره دریاچه ارومیه با نگاه فنی انجام نشده و نگاه‌های سیاسی و اقتصادی بیشتر درآن دخیل شده است و نگاه علمی جایگاهی بعد از سایر نگرش‌ها دارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد از این میان بهره برداری می‌کنند؛ درجریان احیاء دریاچه ارومیه باید با خیلی افراد همچون سدسازها که قدرت زیادی دارند مقابله کرد؛ طبیعی است که اگر مقابله نشود این افراد اجازه نمی‌دهند احیاء دریاچه با روند علمی انجام بگیرد.

این عضو سابق ستاد احیاء دریاچه ارومیه تصریح کرد: در زمینه احیاء دریاچه ارومیه بخشی از کار به دانشگاهیان سپرده شد اما شاهدیم که بخشی از عملکرد آنها نیز به خاطر آلوده شدن به مسائل سیاسی و اقتصادی دچار اشتباهاتی شد.

آخانی افزود: دریاچه ارومیه یک اکوسیستم است که دارای دینامیک می‌باشد و در آسیب‌هایی که به آن وارد شد عوامل انسانی دخالت بسیاری داشته‌اند که باید برای رفع مشکلات آن کارهای فنی و علمی انجام پذیرد.

وی درپایان تاکید کرد: اگر مسئولان دولتی به توصیه‌های کارشناسی گوش فرادهند مخاطرات این دریاچه بسیار کمتر خواهد شد و تمامی برنامه‌ها بهتر است که با رویکرد علمی انجام بگیرد.
ارسال نظرات