معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد خبر داد:
معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با توجه به کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در استان راه‌اندازی مجمع خیران ازدواج استان تا ماه آینده را در دستور کار قرار داده است.
کد خبر: ۸۶۲۲۴۳۷
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد،معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان با توجه به کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در استان راه‌اندازی مجمع خیران ازدواج استان تا ماه آینده را در دستور کار قرار داده است. این مجمع قرار است روزهای شنبه هر هفته با برگزاری جلسات مشورتی تشکیل شده و به ارائه راهکارهای مناسب برای تسهیل امر ازدواج و تشویق جوانان استان به ازدواج اقدام کند.

در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با «طوبی‌مازارزاده» معاون امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان استان درباره ایجاد این مجمع خیران می‌خوانید.

هدف از تشکیل مجمع خیران ازدواج در استان چیست؟

آمار ازدواج و طلاق کشور در چند سال اخیر مسرت‌بخش نیست و آمارها از افزایش طلاق و کاهش ازدواج حکایت دارد. وزارت ورزش و جوانان برای بهبود وضعیت ازدواج جوانان، راه‌اندازی مجمع خیران ازدواج را در دستور کار قرار داد. در این مجمع صاحب نظران و خیران حوزه جوانان حضور می‌یابند و برای افزایش نرخ و کاهش سن ازدواج هم‌فکری و تبادل نظر خواهند کرد.

این مجمع قرار است چه خدماتی را به مخاطبان ارائه کند؟

خیران این مجمع، حمایت مالی از زوج‌های جوان را به عهده می‌گیرند و در کنار حمایت‌های مالی، اجرای برنامه‌های مشاوره‌ای قبل و بعد از ازدواج با کمک روانشناسان و حقوق‌دانان نیز مورد توجه است.

تاکنون چه اقداماتی برای راه‌اندازی این مجمع در استان انجام شده است؟

اسناسنامه مجمع با حمایت آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد و صاحب نظران حوزه جوانان و خانواده تدوین و تکمیل شده است. تعداد اعضای هیات موسس این مجمع 9 تا 13 نفر خواهد بود که به‌زودی انتخاب می‌شوند تا مجمع تا یک ماه دیگر راه‌اندازی شود.

آیا قبل از این نیز طرحی برای تسهیل ازدواج جوانان استان اجرا شده است؟

«شبكه فعالین ازدواج» یکی از تشکل‌های متولی ازدواج جوانان در استان است که قبلا تشکیل شده و در بخش ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌های جوان فعالیت می‌کند. اداره كل ورزش و جوانان استان در کنار ایجاد شبکه خیران ازدواج، برنامه 5 ساله دیگری را با نام «مشاور همراه» تدوین كرده است كه در حال رایزنی و مشورت با سایر دستگاه‌های استان برای اجرای این طرح است. این طرح بعد از تصویب از سوی وزارتخانه به صورت کشوری به اجرا درخواهد آمد.

ارزیابی شما از نرخ ازدواج و طلاق جوانان استان چیست؟

کاهی نرخ ازدواج در کنار افزایش نرخ طلاق، موید ضعف در ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوج‌های جوان قبل از تشکیل زندگی مشترک است. مشكلات معیشتی و اقتصادی هم در افزایش سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق در استان تاثیر گذاشته است از این رو شکل‌گیری این مجمع می‌تواند برخی از موانع را برطرف کند. آمار طلاق در استان و کشور افزایش یافته است و جدایی در سال‌های ابتدایی ازدواج، بیشتر اتفاق می‌افتد. برای رفع این معضل اجتماعی نه تنها اداره كل ورزش و جوانان استان بلكه همه دستگاه‌ها باید برنامه‌ریزی كنند تا رفته رفته شاهد کاهش آمار طلاق در استان باشیم.

اصلی‌ترین علت وقوع طلاق در استان چیست؟

عمده‌ترین عامل طلاق در استان دخالت اطرافیان، مسائل اقتصادی و مصرف مواد مخدر است. بنابراین باید مهارت‌های زندگی مشترک بین جوانان تقویت شود. ارتباط كلامی بین جوانان ما بسیار ضعیف است بنابراین آمار طلاق افزایش یافته و قبح آن نیز از بین رفته است. جوانان امروز متاسفانه ارزش زندگی مشترک را نمی‌دانند و به راحتی با پدیده طلاق کنار می‌آیند در حالی که در گذشته پذیرش طلاق در بین زوج‌ها به این سهولت انجام نمی‌شد و افراد برای حفظ زندگی خود تلاش زیادی می‌کردند.

ارسال نظرات