یک روزنامه آمریکایی نوشت، چین احتمالا به جبهه ضد داعش موسوم به «4+1» می‌پیوندد.
کد خبر: ۸۶۲۲۶۱۱
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، با طولانی شدن بحران و ناآرامی در خاورمیانه، زمزمه‌هایی در مورد پیوستن چین به جبهه 4+1 به گوش می‌رسد.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» به نقل از یک مقام نظامی این کشور نوشت: «چین احتمالا به جنگ علیه گروه تروریستی داعش خواهد پیوست و به روسیه در نبرد علیه تروریست‌ها در سوریه کمک خواهد کرد

به گزارش تسنیم، این روزنامه در مورد علت پیوستن چین به ائتلاف 4+1 متشکل از عراق، ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله لبنان، توضیح داد: «چین نگران افزایش شمار چینی‌هایی است که به داعش می‌پیوندند

گرایش چینی‌ها به داعش را این روزها در شکل عملیات تروریستی در مناطق مختلف این کشور شاهد هستیم. مردم استان «سین کیانگ» در شمال غرب چین چنین زمینه‌هایی را دارند و طی سال‌های اخیر دولت ترکیه به سبب اشتراکات قومی و زبانی، توانست به درون جمعیت «ایغور»های چینی، که آن را ترکستان می‌خواند، نفوذ بکند و به کمک مبلغان و دلارهای سعودی، وهابیت و افراط‌گرایی را در این منطقه دامن بزند.

علاوه بر آن، ایالات متحده به همراه هم‌پیمانان خود، تلاش می‌کند در منطقه شرق افغانستان که با چین و سین کیانگ هم‌مرز است، «داعش» را تقویت کند. این برنامه هم‌اکنون در استان «ننگرهار» افغانستان در حال اجرا است.

اما، پیوستن چین به جبهه ضد تکفیری در خاورمیانه و سوریه دلیل دیگری هم دارد که واشنگتن تایمز به آن اشاره نکرده است؛ هم‌اکنون ایالات متحده از طریق همسایگان چین، این کشور را آزار می‌دهد که به امری روزمره تبدیل شده است.

خبرگزاری‌ها همین دیروز از رزمایش مشترک ایالات متحده و فیلیپین خبر دادند.

فیلیپین با چین اختلافات مرزی دارد و واشنگتن نه تنها دولت مانیل را علیه پکن تحریک می‌کند، همین سیاست را در خصوص روابط ژاپن و چین و همچنین، روابط سئول و پکن به کار می‌گیرد.

با توجه به این شرایط، احتمال پیوستن دولت چین به ائتلاف 4+1 بسیار زیاد است. البته بعید به نظر می‌رسد که چین بخواهد مستقیما در شکل اعزام نیرو و یا عملیات هوایی، وارد عمل شود و به نظر می‌رسد که ورود چین به ائتلاف، در شکل همکاری‌های اطلاعاتی، ارائه تسلیحات به سوری‌ها و ارائه مشاوره نظامی باشد.

پیشروی ارتش سوریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ارتش سوریه در استان حلب به مرزهای ترکیه رسیده است.

در این پیشروی، منطقه «السریب» و کشتزارهای حومه آن، آزاد شدند. در استان لاذقیه هم ارتش سوریه در حال نزدیک شدن به مرزهای ترکیه است و هم‌اکنون همه تلاش خود را برای قطع خطوط کمک‌رسانی از ترکیه به گروه‌های تکفیری به‌کار گرفته است.

در این میان، عناصر تروریستی حمله گسترده‌ای را برای اشغال مجدد منطقه حساس «خان طومان» در حومه جنوبی حلب ترتیب دادند که با مقاومت نیروهای دولتی، این حمله درهم شکست.

همچنین از سوریه خبر رسیده که بر اساس توافق جدید میان مسکو و دمشق، جنگنده‌های دو کشور عملیات مشترک علیه داعش را از پنج‌شنبه آغاز کردند.

توطئه آمریکا

خبرگزاری صدا و سیما همچنین به نقل از روزنامه سعودی «الحیات» گزارش داده، ایالات متحده در حال بررسی احداث یک پایگاه نظامی در شهر «مالکیه» 150 کیلومتری «حسکه» در شمال شرق و منطقه کردنشین سوریه است. پیش از این نیز خبر رسیده بود که جنگنده‌‌های آمریکایی با بمباران مواضع داعش در اطراف سد «تشرین» (شمال شرق)، زمینه را برای حضور شبه نظامیان کرد به جای نیروهای دولتی سوریه فراهم کرده است.

علت تلاش آمریکا برای حضور مستقیم در سوریه و عراق نگرانی از موفقیت‌های ائتلاف 4+1 علیه داعش است و واشنگتن می‌خواهد خلأ قدرت را خود پر کند.

دیروز وزرای خارجه آمریکا، انگلیس و عربستان هم در لندن دیدار چند ساعته داشتند و بحث و گفت‌وگوی آن حول هماهنگ‌سازی مواضع سه کشور در خصوص تحولات جاری در منطقه و پیمان «برجام» (امضا شده توسط ایران و آمریکا)، دور می‌زد.

سایر رویدادها

*
به گزارش ایسنا، آمریکا و روسیه در مورد برگزاری نشست «ژنو-3» در تاریخ 25 ژانویه (5 بهمن) توافق کردند. نمایندگان این دو کشور به همراه نمایندگانی از سازمان ملل، ایران، سوریه و عربستان در این نشست، در خصوص تحولات سوریه تصمیم‌گیری می‌کنند.

*
دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد، محاصره مناطق مسکونی سوریه و گرسنگی دادن غیرنظامیان، جنایت جنگی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها