معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: محدودیت مرزی برای واردات موز به سیستان و بلوچستان در راستای پیشگیری از بروز بیماری قارچی در باغات موز این استان است.
کد خبر: ۸۶۲۲۹۰۲
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، یحیی ابطالی معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور  در مورد دلیل ممنوعیت واردات موز از مرز سیستان و بلوچستان، گفت: در سال‌ 1950 نژادی از یک بیماری با عامل قارچ فوزاریوم در دنیا شناخته شد که نژاد جدید آن به نام TR4 از قدرت بیماری‌‌زایی بسیار بالایی برخوردار است. بطوریکه تقریبا توانسته ارقام تجاری موز دنیا را آلوده کند.

وی افزود: این بیماری در کشورهای مختلف از جمله پاکستان، فیلیپین، اردن، عمان، اندونزی، مالزی، استرالیا، لبنان، آفریقای جنوبی، موزامبیک، آمریکای جنوبی و اکوادور گزارش شده است.

ابطالی بیان داشت: بیماری قارچی با نژاد TR4 در صورت بروز در باغ موز و ایجاد خشکیدگی در برگ درخت موز ممکن است تا 50 درصد محصول تولیدی را از بین ببرد.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه بیماری قارچی با نژاد TR4 از طریق میوه موز قابل انتقال به باغات موز نیست، افزود: این بیماری از طریق اندام‌های رویشی گیاه منتقل می‌شود.

وی افزود: باغات موز کشورهای صادر کننده موز به ایران از جمله آمریکایی جنوبی، فیلیپین، اندونزی و پاکستان آلوده به بیماری قارچی با نژاد TR4 هستند و این موضوع باعث می‌شود که اگر به همراه محموله وارداتی اندام‌های آلوده گیاه هم وجود داشته باشد این بیماری به مناطقی که در آن کشت موز انجام می‌شود سرایت کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشت موز در کشور در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود، گفت: بنابراین براساس ماده 8 آئین‌نامه اجرایی قانون حفظ نباتات واردات میوه موز از طریق تمامی گمرکات و مبادی ورودی استان سسیتان و بلوچستان به استنثای گمرک میرجاوه ممنوع  اعلام شد.

ابطالی تصریح کرد: واردات موز با توجه به نیاز جامعه از مبادی دیگر به غیر از مرزهای سیستان و بلوچستان که کشت موز در آنجا انجام می‌شود مجاز است، ضمن اینکه این بیماری قارچی از طریق میوه موز  قابل انتقال نیست.

معاون کنترل و مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات کشور بیان داشت: البته براساس بخشنامه سازمان حفظ نباتات که به گمرکات کشور اعلام شده است واردات کلیه اندام‌ها ی رویشی موز از جمله نهال پاجوش، برگ‌آلوده تا اطلاع ثانوی محدود است.

وی افزود: این بیماری قارچی بر اثر مصرف موز به انسان قابل انتقال نیست ضمن اینکه هیچ بیماری از میوه و گیاه به انسان منتقل نمی‌شود.

ارسال نظرات