معاون امور عمرانی استانداری لرستان از درختان بلوط به عنوان میراثی ارزشمند برای لرستان یاد کرد.
کد خبر: ۸۶۲۲۹۵۷
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، محمد اصلانی در همایش روز هوای پاک که در سالن علامه طباطبایی خرم آباد برگزار شد به اهمیت هوای پاک و نقش آن در سلامت انسان اشاره کرد و اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست دستاوردهای ارزنده ای در همه سطوح زندگی انسان دارد.

وی به دلایل رعایت نکردن پاکیزگی محیط زیست از سوی مردم اشاره کرد و بیان داشت: از همان دوران طفولیت والدین و مدارس آموخته های لازم در خصوص حفظ محیط زیست را به ما یاد نداده اند و این امر باعث شده بسیاری از افراد به موضوع حفظ محیط زیست توجه نداشته باشند.

لزوم فرهنگسازی درست در خصوص حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

معاون امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه ای کاش آحاد جامعه ما درک و فهم عمیقی از مسائل زیست محیطی داشته باشند عنوان کرد: صحنه های آتش سوزی درختان بلوط در کوهدشت که طی سال جاری اتفاق افتاد اشک مرا درآورد و این حادثه همچون مرگ عزیزان برایم سخت و دشوار بود.

اصلانی بر لزوم فرهنگسازی درست در خصوص حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در استان تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه این مسائل در جامعه فرهنگسازی نشود برپایی همایش ها و سمینارهای مرتبط بی فایده است لذا اگر افراد درک درستی از مسائل زیست محیطی داشته باشند دیگر کسی به خود جرات نمی دهد برای آلوده شدن هوا حتی یک سیگار روشن کند.

وی با اشاره به اینکه برای کاشت یک نهال بلوط هزینه زیادی لازم نیست افزود: هنگامیکه بذر بلوط کاشته می شود در دو سال اول باید دو هفته یک مرتبه به آن آب داد و بعد از سه سال درخت بلوط دیگر نیاز به مراقبت و آبیاری ندارد لذا همه افراد می توانند در این اقدام زیست محیطی ارزشمند مشارکت کنند.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه هر کس طبیعت را نازیبا کند خلاف میل الهی اقدام کرده است ادامه داد: لرستان حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر برابر ۴۰۰ هزار خانوار جمعیت دارد که اگر هر خانواده سالی یک بذر بلوط بکارد می توان طی چهار سال یک هزار هکتار به جنگل های بلوط استان اضافه کرد.

درختان بلوط میراثی ارزشمند برای لرستان

اصلانی به ماجرای یک جوان دوستدار طبیعت در شهرستان رومشکان که بخاطر علاقه مندی به طبیعت خانه و کاشانه خود را را کرده اشاره کرد و گفت: این جوان در بیابانی لم یزرع (غیرقابل کشت) تمامی درختان بلوط خشک شده را جمع کرده و جای آن ها ۶۰۰ درخت مثمر ثمر کاشته است و از طریق بطری های فراوان مقدار آب اندک موجود در این منطقه را به داخل درختان برای آبیاری هدایت کرده است.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان از درختان بلوط به عنوان میراثی ارزشمند برای لرستان یاد کرد و بیان داشت: محیط زیست یکی از اصلی ترین شاخص های توسعه در جوامع توسعه یافته محسوب می شود که این امر در کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

اصلانی به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه جنگلی در لرستان و بارش ۴۴۰ میلی متری استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: لرستان دومین استان کشور بوده که میزبان ریزگردهاست ولی با وجود پوشش گیاهی مناسب و زیرساخت های طبیعی طی سال جاری تنها حدود ۶۰ روز هوای ناسالم داشت ولی قدر این نعمت را نمی دانیم.

روز هوای پاک نباید تنها به یک روز منحصر شود

وی با بیان اینکه روز هوای پاک نباید تنها به یک روز منحصر شود عنوان کرد: در این روز و روزهای دیگر می توان از طریق راهپیمایی خانوادگی و اقداماتی محیط زیستی زباله های شهر را جمع آوری کرد.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان فعالیت تشکل های محیط زیستی در استان را مطلوب خواند و اظهار داشت: سمن های محیط زیست در استان خیلی خوب کار می کنند لذا باید از این ظرفیت برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بخوبی استفاده کرد.

اصلانی بر استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای ترویج فرهنگ محیط زیست در استان تاکید کرد و گفت: در هر مدرسه ای می توان کلاس های آموزشی در خصوص مسائل زیست محیطی برای معلمان برگزار کرد تا آن ها هر روز قبل از آغاز درس چند دقیقه ای راجع به اهمیت محیط زیست با دانش آموزان خود صحبت کنند.

وی با اشاره به اینکه باید پذیرفت که در لرستان و در خصوص مسئله حفظ محیط زیست کم کار شده است ادامه داد: در لرستان بسیاری از مردم هنگام حضور در طبیعت از غذاهای کباب شده استفاده می کنند که این امر باعث آلودگی هوا و از بین بردن درختان می شود لذا این فرهنگ باید در لرستان عوض شود.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان یادآور شد: حفاظت و نگهداری از محیط زیست بویژه در لرستان و با وجود عرصه های طبیعی فراوان تنها از عهده سازمان محیط زیست بر نمی آید لذا باید فرهنگ عمومی در این زمینه رشد پیدا کرده و مردم برای حفظ محیط زیست خود مشارکت کنند.

ارسال نظرات