يك ماه بعد از امتناع اندونزي از حضور در ائتلاف ضدتروريسم سعودي
اندونزي هم به فهرست كشورهايي اضافه شد كه داعش در قلب آن دست به عمليات تروريستي زده است؛ كشوري 253 ميليوني كه همين ماه قبل از پيوستن به ائتلاف موسوم به ضدترور سعودي‌ها امتناع كرد و حالا پايتخت آن، هدف حمله داعشي‌هايي قرار گرفته كه عربستان متهم رديف اول حمايت مالي از آن است.
کد خبر: ۸۶۲۳۰۵۹
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از روزنامه جوان ، اندونزي هم به فهرست كشورهايي اضافه شد كه داعش در قلب آن دست به عمليات تروريستي زده است؛ كشوري 253 ميليوني كه همين ماه قبل از پيوستن به ائتلاف موسوم به ضدترور سعودي‌ها امتناع كرد و حالا پايتخت آن، هدف حمله داعشي‌هايي قرار گرفته كه عربستان متهم رديف اول حمايت مالي از آن است. 
به گزارش «جوان»، شهر 10 ميليون نفري جاكارتا پايتخت پرجمعيت‌ترين كشور اسلامي، روز پنج‌شنبه صحنه تاخت وتاز تروريست‌هاي داعش بود. 15 عضو گروه تروريستي داعش به شيوه‌اي تقريباً شبيه به شيوه عمليات تروريستي پاريس، حدود سه ساعت در شش ناحيه از منطقه ساريناه شهر جاكارتا حمله كردند. نتيجه اين عمليات تروريستي، به خاطر هشدارهايي كه پليس اندونزي از قبل دريافت كرده بود، براي داعش چندان موفقيت‌آميز نبود ولي در نهايت هفت كشته و ۲۴ زخمي به بر جاي گذاشت. پليس اندونزي مي‌گويد نخستين انفجار ساعت 10:04 صبح پنج‌شنبه به وقت محلي (5:10 به وقت تهران) اتفاق افتاد و تا ساعت 11:04 شش انفجار اطراف يك قرارگاه پليس و مجتمع خريد در خيابان «ساريناه» را تا شعاع دو كيلومتري لرزاند. دست‌كم يك انفجار انتحاري بوده و يك انفجار در كافي شاپ «استار باكس» اتفاق افتاده است. سه جنازه پس از اين انفجارها در محل مشاهده شده و احتمال داده مي‌شود مربوط به انفجار انتحاري باشد. در بين قربانيان‌ اين حادثه تروريستي كه با درگيري با نيروهاي امنيتي اندونزي همراه بود، پنج تروريست به هلاكت رسيدند و دو نفر از اتباع اندونزي و كانادايي–الجزايري هم كشته شدند. گروه تروريستي داعش نيز مسئوليت اين حملات تروريستي را برعهده گرفت و پليس اندونزي هم مي‌گويد كه مطمئن است داعش پشت اين حمله تروريستي بوده است. آنتوان چارليان سخنگوي پليس اندونزي مي‌گويد كه پليس در خانه يكي از بمبگذاران حملات جاكارتا پرچم و نشان گروه تروريستي داعش را يافته است. اندونزي از سال 2002 تاكنون شاهد شش  عمليات تروريستي بوده كه شديدترين آنها در جزيره بالي در سال 2002 به وقوع پيوست و در جريان آن 202 كشته و 209 نفر ديگر زخمي شدند، با اين حال اين اولين عمليات تروريستي داعش در اندونزي محسوب مي‌شود. 
   
مغز متفكر اقدام
مقامات پليس اندونزي به آسوشيتدپرس گفته‌اند عاملان حمله به مركز تجاري جاكارتا تلاش كرده بودند عمليات داعش در پاريس را كپي‌برداري كرده و عيناً مانند آن عمل كنند. مالزي، سنگاپور و فيليپين همسايگان اندونزي عصر پنج‌شنبه ضمن افزايش تدابير امنيتي پس از عمليات تروريستي جاكارتا هشدارهاي امنيتي را به بالاترين سطح افزايش دادند. سفارت امريكا نيز در پايتخت اندونزي تعطيل شد. ژنرال بدرالدين هايتي، رئيس پليس ملي اندونزي گفته كه تحقيقات نشان مي‌دهد عمليات و حملات اخير در جاكارتا از سوريه پشتيباني مالي مي‌شدند. اندونزي مي‌گويد بحرون نعيم مغز متفكر و برنامه‌ريز حملات تروريستي جاكارتا بوده است. بحرون نعيم حدود هفت سال پيش در شهر كوچكي در سولو اندونزي يك كافي‌نت داشته و سال 2011 نيز به دليل در اختيار داشتن سلاح دستگير و به مدت سه زندان راهي زندان شده است و پس از آن به عنوان يكي از افراطيون در منطقه سولو و جاواي مركزي شروع به فعاليت كرد. وي يك‌سال پس از آزادي از زندان عازم سوريه شد تا به گروه تروريستي داعش بپيوندد. گمان مي‌رود او اكنون در رقه سوريه است. يك رسانه غربي 24 نوامبر (سوم آذر) از طريق تلگرام با اين تروريست تماس برقرار كرده و وي در آن زمان ادعا كرده بود گروه تروريستي داعش بيش از اندازه براي انجام دادن يك اقدام در اندونزي حامي دارد. 
  
تهران: تروريسم حد و مرز ندارد 
سازمان همكاري اسلامي، انفجار انتحاري در مسجدي در شمال كامرون و انفجارهاي تروريستي ديروز در شهر «جاكارتا»، پايتخت اندونزي را محكوم كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اقدامات تروريستي جاكارتا را به‌شدت محكوم كرد و گفت: «اينگونه اقدامات تروريستي بار ديگر ثابت كرد تروريسم و افراط‌گرايي حد و مرز ندارد و بايد با عاملان و حاميان و ترويج‌دهندگان آن به صورت جدي برخورد شود.» عربستان سعودي هم عمليات تروريستي در شهر جاكارتا را محكوم كرد. برخي ناظران حدس و گمان‌هايي درباره ارتباط سعودي‌ها با حوادث روز پنج‌شنبه جاكارتا مطرح مي‌كنند. فينين كونينگام، عضو روزنامه‌نگاران آزاد در شرق آسيا احتمال ارتباط سعودي‌ها با حملات اندونزي را مطرح كرده است. او مي‌گويد كه حدود يك ماه پيش در 17 دسامبر 2015، عربستان ائتلاف ضدتروريسم خود را شامل 34 كشور با محوريت رياض اعلام كرد. وي مي‌گويد كه به‌رغم تمايل سعودي ها، اندونزي از حضور در اين ائتلاف امتناع كرد. او با اشاره به گزارش‌هاي غير رسمي از جمله گزارش فايننشال تايمز درباره حمايت مالي سعودي‌ها از افراط‌گرايي در اندونزي مي‌نويسد: «با توجه به اين، مقامات اندونزي احتمالاً به همين دليل حضور در ائتلاف ضدتروريسم سعودي را رد كردند... اين مسئله اين حدس باورپذير را به وجود مي‌آورد كه حملات تروريستي اين هفته در جاكارتا توسط گروه وابسته به داعش، ممكن است يك انتقام هماهنگ شده عليه حكومت اندونزي به خاطر امتناع ماه قبل از پذيرش (ائتلاف ضدترور) سعودي‌ها باشد.» او مي‌گويد: «يك عمليات تروريستي در قلب جاكارتا كه داعش آن راانجام داده، مي‌تواند هشداري صريح به اندونزي باشد و به خاطر استهزاي ائتلاف سعودي‌ها باشد كه از حمايت غرب برخوردار است.»
ارسال نظرات