در گفت‌وگو با بسیج جامعه پزشکی مطرح شد؛

نیروهای مسلح در خط اول مدیریت بحران قرار دارند

مدیر طب رزمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، گفت: نیروهای مسلح در خط اول مدیریت بحران و رسیدگی به مصدومین ناشی از حوادث قرار دارد و این نهاد می‌تواند قبل از هر نهاد دیگری وارد عمل شده و حادثه را مدیریت کند.
کد خبر: ۸۶۲۳۴۱۸
|
۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا خادم، درباره مدیریت بحران توسط نیروهای مسلح، اظهار داشت: بحران برای هر کشوری به وجود می‌آید که شامل بحران‌های انسان ساز اعم از جنگ، آلودگی‌ها، بیوتروریسم و غیره و بحران‌های طبیعی مانند سیل، زلزله و غیره هستند.

مدیر طب رزمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، نیروهای مسلح را در خط اول مدیریت بحران و رسیدگی به مصدومین ناشی از حوادث دانست و گفت: این نهاد می‌تواند قبل از هر نهاد دیگری وارد عمل شده و حادثه را مدیریت کند؛ اگر یک حادثه خوب مدیریت نشود به راحتی تبدیل به یک بحران می‌شود و در این حالت منابع زیاد انسانی، مالی و زیرساخت‌های یک کشور را از بین می‌برد.

وی با تاکید براینکه یک مدیریت خوب و صحیح، تبعات حادثه را کاهش می‌دهد و از تلفات انسانی، اتلاف منابع مالی و حتی فرهنگی پیشگیری می‌کند؛ گفت: براین اساس ضروری است در مراکز درمانی نیروهای مسلح، بحث مدیریت بحران همچنان به‌عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته شود؛ نیروهای مسلح همواره بر آمادگی پیش از وقوع بحران تاکید دارند و این محقق نمی‌شود مگر اینکه از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته باشد.

خادم، با بیان اینکه آمادگی معادل افزایش توان و ظرفیت مراکز درمانی است، گفت: برای مثال بیمارستانی که ۲۰۰ تخت دارد و در حال انجام وظیفه به طور معمول، تا ۸۰ درصد از ظرفیتش پُر شده است، فقط درصورتی می‌تواند به مدیریت یک بحران کمک کند که توان افزایش ظرفیت داشته باشد یعنی به سرعت کارکنان خود را احضار کرده و فضای اضافی بیمارستان را به بخش درمانی وصل کند.

این مدیر طب رزم همچنین به بحران‌هایی که خود بیمارستان را تهدید می‌کند مانند قطعی آب و برق اشاره کرد و افزود: اگر عوامل استراتژیک بیمارستان دچار اختلال شود، بیمارستان در رسالت خود در مدیریت بحران موفق نخواهد بود لذا باید پیش‌بینی این امور ازجمله سیستم برق اضطراری و منبع‌های جبران‌کننده اُفت فشار و قطعی آب در بیمارستان را کرد.

وی ذخیره سازی استراتژیک غذا و دارو را نیز یکی از زیرشاخه‌های مدیریت بحران معرفی کرد و ادامه داد: در نیروهای مسلح این امر به صورت یک ابلاغیه مطرح شده است و نیروهای مسلح به بحث انقضائ دارو و غذا بیش از ذخیره سازی آن اهتمام دارند و روندهای انبارداری برای ممانعت از فساد غذا و دارو در ابلاغیه نیروهای مسلح مطرح و تاکید شده است، به‌طوریکه روش اولین مصرف بعد از ورود، مطرح می‌شود؛ کمبود منابع در ذخیره سازی استراتژیک دارو و غذا چشمگیر است و نیروهای پشتیبانی نیروهای مسلح در تامین این امر دخیل هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار