خبرهای داغ:
جدیدترین تحولات میدانی یمن

عروس دریای سرخ تحت سیطره کامل انصارالله+تصاویر

جنگ یمن ابتدا بیشتر در جنوب این کشور متمرکز بود اما در ماه‌های اخیر، درگیری‌ها به شمال گسترش پیدا کرده و حالت فرسایشی به خود گرفته و دو طرف به شدت از مواضع‌شان دفاع می کنند که این مساله باعث کندی سرعت پیشروی هر یک از طرف‌های جنگ شده است.
کد خبر: ۸۶۲۳۴۶۴
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، بیش از ده ماه از آغاز جنگ یمن می گذرد و در این مدت صحنه جنگ در این کشور شاهد تغییرات زیادی بوده است. هم اکنون بیشتر مناطق شمالی یمن در کنترل نیروهای ارتش این کشور و حرکت انصارالله(حوثی‌ها) می باشد و نیروهای ائتلاف موسوم به عربی و طرافداران عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن کنترل بخش زیادی از جنوب این کشور را در دست دارند.

درگیری های جنگ یمن در ابتدای این جنگ بیشتر در جنوب این کشور متمرکز بوده، اما در ماه های اخیر این درگیری ها به شمال یمن گسترش پیدا کرده و اکنون بیشتر درگیری ها در منطقه شمالی یمن در جریان است.
در این مقاله به بررسی وضعیت میدانی جنگ یمن در استان های مختلف این کشور می پردازیم:

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه

استان مرزی صعده

استان صعده در شمال یمن پایگاه اصلی حرکت انصارالله است و این حرکت فعالیتش را از این استان شروع کرد، تمام مناطق این استان در کنترل ارتش و انصارالله است و نیروهای یمنی از این استان به پایگاه ها و مناطق مرزی رژیم سعودی در داخل خاک عربستان به صورت مستمر حمله می کنند، البته در روزهای اخیر خبری منتشر شده که طرافداران هادی با عبور از مرز عربستان وارد منطقه البقع در استان صعده شده اند، اما این خبر هنوز به صورت قطعی تائید نشده است.


استان استراتژیک عمران

کنترل تمام مناطق استان عمران هم در اختیار نیروهای ارتش و انصارالله است،
این نیروها هم پیش از شروع جنگ و هم بعد از آغاز جنگ تا به امروز کل استان عمران را در اختیار دارند و طرافداران هادی تاکنون نتوانسته اند حتی به این استان نزدیک شوند.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه

استان صنعا در دست انصارالله

بخش اعظم استان صنعا از جمله خود شهر صنعا پایتخت یمن در کنترل نیروهای ارتش و انصارالله می باشد، طرافداران هادی تنها در هفته های اخیر توانستند که وارد این استان مهم یمن بشوند و با اشغال منطقه «نهم» به کوه «جبل صلب» برسند،
گرچه نیروهای یمنی پیشروی طرافداران هادی را متوقف کردند، اما آنها هنوز به دلیل کوهستانی بودن منطقه نهم نتوانستند این منطقه را باز پس بگیرند.


استان مارب در دست طرافداران هادی

بخش زیادی از استان نفت خیز مارب از جمله مرکز آن شهر مارب هم در کنترل ائتلاف عربی و طرافداران هادی است،
نیروهای ارتش و انصارالله تنها بخشی از مناطق صرواح، مجزر و حریب را در این استان در اختیار دارند. نیروهای ائتلاف و طرافداران هادی توانستند در هفته های اخیر علاوه بر پیشروی در منطقه صرواح با دور زدن این منطقه خودشان را به منطقه نهم در داخل استان صنعا برسانند.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه/ اماده انتشار

استان بزرگ جوف یمن

نیروهای ائتلاف عربی و طرافداران هادی در استان جوف حضور پررنگی دارند و بخش زیادی از این استان به خصوص مناطق بیابانی آن و مرکز استان جوف شهر الحزم و نیز پادگان های نظامی الخنجر و اللبنات توسط این نیروها اشغال شده است. البته نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله علاوه بر منطقه الغیل در جنوب جوف، مناطق کوهستانی جوف العالی همچون ناحیه الزاهر و المطمه در غرب این استان را در اختیار خود دارند.


استان های ریمه و المحویت

دو استان کوچک ریمه و المحویت که در نزدیکی شهر صنعا پایتخت یمن قرار دارند، از پیش از شروع جنگ یمن تاکنون به صورت کامل در کنترل ارتش یمن و انصارالله قرار دارد و طرافداران هادی هیچ گاه نتوانستند وارد این استان ها بشوند.


استان های اب و ذمار

استان های اب و ذمار به صورت کامل در کنترل نیروهای ارتش و انصارالله قرار دارد، طرافداران هادی بعد از سقوط شهر عدن به این دو استان حمله کردند، اما نیروهای ارتش و انصارالله توانستند مناطق مختلف استان های اب و ذمار را از طرافداران هادی باز پس بگیرند و آنها را به بیرون این استان ها عقب برانند.


واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه

کنترل استان البیضاء به دست انصارالله

نیروهای ارتش و حرکت انصارالله بخش اعظم استان البیضاء را در کنترل خود دارند و طرافداران هادی تنها منطقه «الزاهر» در جنوب این استان را اشغال کردند، البته درگیری های زیادی بین دو طرف جنگ در این منطقه در جریان است. تروریست های القاعده هم در منطقه رداع استان البیضاء حضور دارند و این منطقه را اشغال کردند. اهمیت استان کوهستانی البیضاء برای نیروهای یمنی در این است که این استان راه پشتیبانی برای نیروهای یمنی در استان های دیگر می باشد.


خیز عربستان برای اشغال استان حجه

نیروهای ارتش و حرکت انصارالله بخش اعظم استان حجه از جمله مرکز آن شهر حجه و شهرهای عبس و حرض را تحت سیطره خود دارند، نیروهای ائتلاف عربی و طرافداران هادی در هفته های اخیر با عبور از مرزهای زمینی عربستان با یمن، معبر مرزی حرض یا همان الطوال را اشغال کردند، این نیروهای اشغالگر همچنین با پیاده کردن نیرو در سواحل استان حجه، بندر استراتژیک میدی را اشغال کردند، اما هنوز نیروهای ارتش یمن و انصارالله شهر میدی را در کنترل خود دارند.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه/ اماده انتشار

استان الحدیده؛ عروس دریای سرخ

استان الحدیده در سواحل دریای سرخ از جمله مرکز آن بندر الحدیده هم به صورت کامل در اختیار نیروهای ارتش و انصارالله است و نیروهای ائتلاف عربی تنها بر چند جزیره این استان همچون جزایر «حنیش» و «زقر» سیطره دارد، البته نیروهای ائتلاف عنوان کرده اند که در آینده نزدیک قصد حمله به استان الحدیده را دارند تا با اشغال این استان جلوی رسیدن سلاح و تجهیزات نظامی از طریق دریا را به یمنی ها بگیرند.


جنگ شدید در استان تعز

بخش زیادی از استان تعز در کنترل نیروهای ارتش و حرکت انصارالله هست، طرافداران هادی و نیروهای ائتلاف عربی هم در مناطق کمی از این استان همچون الوازعیه، التربه و الذباب و البته تنگه باب المندب حضور دارند. کنترل نیمی از شهر تعز هم در دست ارتش و انصارالله و نیمی دیگر هم در دست طرافداران هادی می باشد، گرچه که محاصره این شهر توسط نیروهای یمنی امکان پیشروی در داخل شهر را از طرافداران هادی گرفته است. حضور تعداد زیادی از یگان های نظامی ارتش یمن و انصارالله در استان تعز باعث این شده که طرافداران هادی امکان پیشروی چندانی را در این استان پیدا نکنند.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه/ اماده انتشار

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه/ اماده انتشار

استان استراتژیک لحج


بخش زیادی از استان لحج هم در اشغال نیروهای ائتلاف عربی و طرافداران هادی است، نیروهای ارتش و انصارالله در این استان تنها منطقه الحویمی را در کنترل خود دارند، البته این نیروها در مناطق پیرامون شهر کرش هم حضور دارند، اما کنترل شهر کرش در دست طرافداران هادی است. فرودگاه نظامی العند که مهمترین پایگاه نظامی در استان لحج و جنوب یمن می باشد هم در اشغال ائتلاف عربی و طرافداران هادی است.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه/ اماده انتشار

عدن؛ مهمترین بندر یمن

کنترل کامل استان عدن در دست نیروهای ائتلاف موسوم به عربی و طرافداران هادی است، البته تروریست های القاعده هم در این استان و شهر عدن حضور علنی دارد و حتی آنها به دفعات ایست بازرسی در مناطق و راه های مواصلاتی این استان برپا کرده اند. علاوه بر این تاکنون درگیری های زیادی بین گروه های مسلح در شهر و استان عدن رخ داده و به صورت روزانه مقامات نظامی، امنیتی و سیاسی در این شهر ترور می شوند که این مساله باعث برقراری حکومت نظامی شبانه در شهر عدن شده است.


استان ضالع؛ دروازه جنوب یمن

اکثر مناطق استان ضالع در جنوب یمن از جمله شهر ضالع مرکز این استان در کنترل طرافداران هادی می باشد، اما مناطق دمت و جبن در استان ضالع را نیروهای ارتش و انصارالله در اختیار دارد، نیروهای یمنی به منطقه قعطبه هم حمله کردند، اما طرافداران هادی با مقاومت در مقابل این حمله، از پیشروی نیروهای یمنی جلوگیری کردند. استان ضالع یکی از مراکز اصلی طرافداران هادی در یمن می باشد و جنگجویانی بسیاری از استان ضالع در صفوف طرافداران هادی می جنگند.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه/ اماده انتشار

حضور پررنگ القاعده در استان ابین

اما در استان ابین نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله حضور ندارند و طرافداران هادی کنترل بخش اعظم این استان از جمله شهر لودر را در دست دارند. اما القاعده هم در استان ابین حضور پررنگی دارد و کنترل مرکز این استان شهر زنجبار و شهر جعار در اختیار تروریست های القاعده است، البته ما هم اکنون درگیری هایی بین القاعده و طرافداران هادی در استان ابین شاهد نیستیم.


استان شبوه در دست طرافداران هادی

طرافداران هادی بخش زیادی از استان شبوه از جمله مرکز آن شهر عتق در جنوب یمن را اشغال کردند، ارتش یمن و حرکت انصارالله تنها در مناطق بیحان و عسیلان حضور دارند و کنترل مقر تیپ  19 ارتش یمن در منطقه عسیلان را در اختیار دارند.
منطقه بیحان یک منطقه کوهستانی است که موضع دفاعی خوبی برای نیروهای یمنی می باشد. درماه های ابتدایی جنگ یمن و پیش از سقوط شهر عدن، نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله کنترل مناطق زیادی از این استان از جمله شهر عتق را در دست داشتند.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه

استان حضرموت در چنگال القاعده

بخش های وسیعی از استان حضرموت از جمله مرکز آن شهر المکلا و دیگر شهرهای ساحلی این استان در اشغال القاعده است.
اما کنترل بقیه مناطق استان حضرموت از جمله شهرهای العبر و قیدون و نیز یک سری از میادین نفتی در دست طرافداران هادی می باشد، البته نیروهای ارتش و انصارالله هم پس از آغاز جنگ هیچ گاه وارد این استان نشدند.


استان بزرگ المهره

تمام مناطق استان المهره در شرق یمن در کنترل طرافداران هادی است و نیروهای ارتش و انصارالله نه قبل از شروع جنگ و نه بعد از آن هیچ وقت وارد این استان بزرگ یمن نشدند، استانی که مرز طولانی با کشور عمان دارد.

واقعیت میدانی جنگ در یمن/ دو طرف درگیری چه مناطقی را در دست دارند +نقشه/ اماده انتشار

آینده جنگ در یمن

جنگ یمن حالت فرسایشی به خود گرفته و دو طرف به شدت از مواضع خودشان دفاع می کنند که این مساله باعث کند شدن سرعت پیشروی هر کدام از طرف های جنگ در درگیری ها شده است. بر این اساس به نظر می رسد که جنگ یمن در ماه های آینده هم با شدت ادامه داشته باشد.


البته نیروهای ائتلاف عربی و طرافداران هادی به دنبال رسیدن به شهر صنعا پایتخت یمن هستند، اما با توجه به بافت کوهستانی استان صنعا و نیز نفوذ انصارالله در آن شهر خیلی بعید است که نیروهای ائتلاف عربی و طرافداران هادی به این خواسته خود برسند.

علاوه بر آن هم نیروهای ارتش یمن و حرکت انصارالله نشان داده اند که می توانند به خوبی از مناطق تحت سیطره خود دفاع کنند، آنها هنوز هم قدرت هجوم دارند و می توانند که در بخش هایی از مناطق تحت سیطره طرافداران هادی در یمن دوباره پیشروی کنند.
منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار