مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل:

ورود سالانه 9‌میلیون گردشگر به استان اردبیل

گردشگران ورودی به این استان بیش از تولید، توزیع ثروت می‌کنند، در نتیجه این استان با توجه به شاخص‌ های تولید ثروت، به سمت طبقه‌بندی شدن در مقاصد گردشگری ارزان قیمت پیش می‌رود.
کد خبر: ۸۶۲۳۵۴۳
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، کریم حاجی‌زاده در جلسه بررسی راهکارهای توسعه توریسم فرهنگی با محوریت زندگی سنتی و بومی عشایر در منطقه مشگین‌شهر اظهار داشت: صنعت گردشگری یک نوع اقتصاد است که در حال حاضر، جریان جهانی آن را به سمت تبدیل شدن به اقتصاد نخست دنیا پیش می‌برد و سرنوشت گردشگری ایران نیز با توجه به قابلیت‌های گردشگری، مستقر کردن این نوع اقتصاد در کشور است.

وی با اشاره به ورود سالانه 9‌میلیون گردشگر به استان اردبیل و ارزیابی آن با استانداردهای جهانی مبنی بر میزان تولید ثروت و ایجاد اشتغال تصریح کرد: این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که گردشگران ورودی به این استان بیش از تولید، توزیع ثروت می‌کنند، در نتیجه این استان با توجه به شاخص‌های تولید ثروت، به سمت طبقه‌بندی شدن در مقاصد گردشگری ارزان قیمت پیش می‌رود.

حاجی‌زاده با تأکید بر ضرورت جلوگیری از گرایش گردشگری استان به مقصد ارزان قیمت از طریق ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مناسب توریست‌های لوکس و پردرآمد گفت: در این راستا توجه به اکوتوریسم و در زیرمجموعه آن امور عشایری به عنوان بزرگترین قابلیت گردشگری می‌تواند ساده‌ترین راه برای خروج استان از مقصد گردشگری ارزان قیمت باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل نخستین وظیفه ذاتی اقتصاد را حفظ سرمایه و سپس تولید ثروت دانست و تصریح کرد: اقتصاد صرف دامپروری در جامعه عشایری به دلیل وجود تعداد زیاد دام و محدودیت‌های منابع طبیعی و مراتع به عنوان سرمایه استان، جوابگو نبوده و بنابراین الحاق اقتصاد گردشگری به عنوان یک اقتصاد تکمیلی به این فرآیند بیش از پیش ضرورت دارد.

وی صنایع‌دستی را از یک سو، اقتصاد تکمیلی دیگری برای امور عشایر و از سوئی جاذبه‌ای برای جامعه جهانگردی برشمرد و افزود: صنایع دستی به دلیل تأمین منابع تکمیلی مالی برای جامعه عشایری یک نوع ضرورت به‌شمار می‌رود.

حاجی‌زاده با اشاره به یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری استان مبنی بر ثبت ملی برگزاری جشنواره کوچ عشایر به عنوان پایلوت در شهرستان بیله‌سوار اظهار داشت: بحث عشایر در تمامی شهرستان‌های استان مطرح است اما به دلیل استقرار 70 درصد کل عشایر در ییلاق محدوده شهرستان مشگین‌شهر، این شهر به عنوان قطب جامعه عشایری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به ضرورت تهیه سریع شرح خدمات فعالسازی اکو کمپ‌های عشایری با مشارکت اداره کل امور عشایری استان و استفاده از مشاوران حرفه‌ای و متخصص و کمک گرفتن از مدل‌های موفق جهانی و در نهایت عملیاتی کردن آن تأکید کرد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار