خبرهای داغ:
زهرا نصیری
در جلسه کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان بررسی شد:
کرسی آزاداندیشی «عضویت طلاب در شبکه های اجتماعی؛ آری یا خیر؟!» با مدیریت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان و همکاری مدرسه علمیه خواهران النفیسه برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۲۳۶۰۴
|
۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان،کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان و استاد دانشگاه در جلسه کرسی آزاداندیشی «عضویت طلاب در شبکه های اجتماعی؛ آری یا خیر؟!» اظهار داشت: امروزه شبکه های اجتماعی از یک طرف به عنوان فرصت، نقش مهمی در تعیین راه حل مسائل، اداره تشکیلات، ارتقاء سطح رضایتمندی پرسنل و میزان موفقیت افراد در رسیدن به اهدافشان در کلیه سطوح از خانواده تا ملت ها ایفا می‌کند، که نمونه بارز آن فیس بوک با یک میلیارد و چهارصد میلیون کاربر است.

احسان شهیر با بیان این که در تمامی جنگ ها، رسانه نقش ویژه‌ای داشته است، عنوان داشت: در جنگ جهانی اول روزنامه‌ها، در جنگ جهانی دوم رادیو موج بلند، در جنگ سرد رادیو، درجنگ ویتنام تلویزیون، در جنگ خلیج فارس و جنگ افغانستان ماهواره پخش مستقیم، در جنگ عراق اینترنت و وبلاگ نویسی و اکنون شبکه های اجتماعی در مدیریت افکار عمومی نقش آفرینی می نمایند.

کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان تأکید کرد: هرکه صاحب رسانه بود، پیروز میدان شد، مثلاً در ویتنام، فیلمبرداری از جنگ و پخش آن در روستاها، باعث شد تا مردم برای حضور در جبهه های نبرد شوق مضاعف پیدا کنند.

وی مدیریت حوادث مصر و فتنه 88 را بوسیله شبکه های اجتماعی دانست و عنوان داشت: در جنگ کویت اگر پخش رسانه ای نبود، مجلس سنا در عرض دو هفته برای شرکت آمریکا در جنگ کویت تغییر موضع نمی داد

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر بیش از حد از رسانه استفاده شود و به حد اشباع برسد، نتیجه عکس خواهد داشت، که نمونه بارز آن جنگ ویتنام بود.

وی در بخش دیگری از این کرسی آزاداندیشی حوزه علمیه گفت: تلفن طی 74 سال به 50 میلیون کاربر، رادیو طی 38 سال به 50 میلیون کاربر، تلویزیون طی 13 سال به 50 میلیون کاربر، اینترنت طی 4 سال به 50 میلیون کاربر و در شبکه های اجتماعی فقط شبکه فیس بوک طی 10 سال به بیش از یک میلیارد و 400 میلیون کاربر در سراسر جهان رسید.

شهیر با اشاره به این که ثانیه‌ای هفت نفر به فضای وب اضافه می شوند که در ماه حدود 19 میلیون نفر می شود، افزود: تعداد کل کاربران اینترنت در سراسر جهان 3 میلیارد و دویست و پنج میلیون است که این به این معناست که نزدیک 50% جمعیت جهان کاربر اینترت هستند.

کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان اظهار داشت: رتبه ایران در اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) چهاردهم دنیاست و نزدیک به 36 میلیون نفر ایرانی در این فضا حضور دارند، و با توجه به امکانات رایگان و فراوانی که در اختیار ما قرار داده شده است، می توان نتیجه گرفت که اگر ایرانی ها بخواهند می توانند انقلابی را در فضای مجازی ایجاد کنند.

وی در ادامه به سخنی از مقام معظم رهبری به مناسبت تشکیل شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد که فرمودند: «گسترش فزاینده‌ فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی بویژه شبكه ی جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، و لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره گیری حداكثری از فرصت های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه كشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب های ناشی از آن اقتضا می كند كه نقطه‌ی كانونی متمركزی برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی كشور بوجود آید

کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان شبکه های اجتماعی را ابزاری توانمند و مؤثر و ماندگار در عصر جدید که به خدمت اربابان قدرت و سیاست و فرهنگ در آمده است، دانست و افزود: برای استفاده بهینه از این فرصت یا تهدید شبکه های اجتماعی باید چشم اندازها و سیاست ها و نقاط ضعف آنها را شناخت.

وی با تأکید به این که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند هر نوع رابطه ای اعم از ارتباط، دوستی، نفوذ، تعارض و تضاد افراد، گروه ها یا حتی کل جامعه در سطوح مختلف را تجزیه و تحلیل و مورد بررسی قرار دهند، بیان داشت: به همین دلیل آمریکایی ها برای اجرای طرح‌های تغییر حکومت ها در قرن 21 از این ابزار استفاده کردند.

این استاد دانشگاه به برخی از راهکارهایی که از طریق اینترنت به کار گرفته شده است اشاره کرد و گفت: جاسوسی اینترنتی، تشکیل اجتماعات مجازی، نافرمانی مدنی، دموکراسی دیجیتالی، افکار سازی از طریق اینترنت، فرقه گرایی از طریق اینترنت، اپوزسیون اینترنتی، نفوذ و خرابکاری اینترنتی و کسب اطلاعات از سیستم های اجتماعی و سیاسی.

وی شبکه های مجازی را ابزاری قدرتمند و مؤثر جهت ارتقاء کیفیت و زندگی متناسب با چشم انداز ایران 1404 دانست و گفت: یک زمانی مدیریت اجرایی قوی داشتیم ولی مدیریت راهبردی (آینده نگری) ضعیف بودو این در حالیست که الآن راهبرد داریم.

وی به سند چشم انداز 1404 کشور اشاره کرد و گفت: ایران بایستی جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل باشد. شبکه های اجتماعی فرصت خوبی برای رسیدن به این چشم انداز است.

کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان به نقل از آیت الله استاد عاملی که در انگلستان هم تحصیل کرده اند، گفت: «فیس بوک مصداق تام قدرت نرم است، که ظاهرش زیبا و آزادی گرایانه و باطنش ظرفیتی برای جمع آوری اطلاعات فراگیر از طریق کاربران فعال و تولید اطاعلات مرتبط با فرهنگ عمومی جهانی، به شیوه‌ای آماده و سریع است

وی در بخش دیگری از این کرسی آزاداندیشی گفت: فیس بوک ادعا می کند اصول و ارزش هایی دارد و از جمله آن اصول، تلاش برای ایجاد احساس آزادی! و فعالیت اختیاری برای کاربران است که باید توجه داشت وقتی برای ثبت نام وارد هرکدام از این شبکه اجتماعی می شویم سوالاتی از ما می پرسد و ما نخوانده همه را تأیید می کنیم که یکی از این گزینه ها اجازه دسترسی به تمامی اطلاعات روی تلفن همراه می باشد.

این استاد دانشگاه با بیان این که اینترنت و فضای مجازی آینده سه بعد ساخت، کاربر و محتوا خواهد داشت، توضیح داد: اگر می‌خواهیم در فضای مجازی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در بقیه حوزه‌ها فعالیت داشته باشیم، که در این صورت باید یا کاربر خیلی خوب و یا تولید کننده محتوا باشیم.شهیر درباره بعد محتوا اظهار داشت: کسی در دنیای آینده «انسان» است که تولید محتوا داشته باشد و اگر محتوا تولید نمی‌کنید یا نمی‌توانید تولید کنید شبکه اجتماعی نباید بیایید.

وی افزود: اگر توان تولید محتوا دارید باید حضور داشته باشید، و باید توجه داشت که حدود 30 سال پیش تصویر تلفن همراه هم در اذهان نبود. حتی بعضی فکر می کردند صدا از سیم عبور می‌کند، تغییر و پیشرفت در آینده نیز این گونه خواهد بود.

کارشناس امور اجتماعی استانداری اصفهان آمار نقش کاربران اینترنت در حوزه های مختلف را بیان کرد و گفت: 3% عرضه کنندگان محتوا، 10% کسانی که نظرات دیگران را باز نگری می‌کنند، 40% کسانی که از محتوای دیگران استفاده می‌کنند و در نهایت اغلب افراد صرفاً وب گردی می‌کنند.

وی گفت: سیاست گذاری، مدیرت کلان و برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های لازم و بهنگام در فضای مجازی، نظارت و رصد کارآمد و روزآمد فضای مجازی، استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی و مقابل با آسیب‌ها و تهدیدات آن، توجه به تحولات سریع و پیچیده در میدان فضای مجازی از دیگر وظایف می باشد.

این استاد دانشگاه در پایان توسعه محتوا منطبق بر ارزش ها و فرهنگ اسلامی- ایرانی در تمامی قلمروهای مورد نیاز جامعه در عرصه فضای مجازی را از مهم ترین وظایف دانست و عنوان داشت: ترویج هنجارها و ارزش‌ها در عرصه فضای مجازی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی در عرصه فضای مجازی، ممانعت از رخنه ها و آسیب های فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی، مقابله مؤثر با تهاجم همه جانبه فرهنگی در عرصه فضای مجازی از دیگر وظایف می باشد

انتهای پیام 63055/
 

ارسال نظرات
پر بیننده ها