یک تحلیلگر کانادایی با بیان این که دولت سابق محافظه کار کانادا با انعقاد برخی مقررات لغو تحریم های ایران توسط لیبرال ها را مشکل کرده است گفت: در واقع محافظه کاران موضوع روابط با ایران را مین گذاری کرده اند.
کد خبر: ۸۶۲۳۹۷۷
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری سی بی سی، یک تحلیلگر سابق ارتش کانادا و کارشناس مسائل خارومیانه گفت، دولت سابق محافظه کار کانادا با انعقاد برخی مقررات که مانع از لغو تحریم های ایران توسط لیبرال ها می شود، روابط خارجی این کشور را «مین گذاری کرده است.»

توماس ژونو، کارشناس مسائل ایران در دانشگاه اوتاوا که 11 سال در وزارت دفاع کانادا خدمت کرده، قانون عدالت برای قربانیان تروریزم و قرار دادن نام ایران در فهرست دولت های حامی تروریزم را از موانع پیش روی دولت جدید کانادا برای لغو تحریم های ایران عنوان کرد.

در سال 2012، پارلمان کانادا قانون عدالت برای قربانیان تروریزم را به تصویب رساند که به قربانیان حملات تروریستی اجازه می داد علیه کشورهایی که در فهرست کشورهای حامی تروریزم قرار دارند اقامه دعوا کنند.

در عین حال، به رغم اجرایی شدن توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و لغو تحریم ها علیه این کشور، دولت کانادا هنوز تحریم های خود علیه ایران را لغو نکرده است.

ژونو روز سه شنبه گفت: «محافظه کاران موضوع روابط با ایران را مین گذاری کرده اند.»

وی افزود، این دو قانون همچنین بر تصمیم دولت لیبرال کانادا و وعده انتخاباتی اش برای بازگشایی سفارت کانادا در تهران و از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران که محافظه کاران در سال 2012 قطع کردند تاثیر می گذارد.

این کارشناس افزود: «این مسائل را پیچیده می کند. درک من این است که دولت برای یافتن راهی برای چگونگی مواجهه با این موضوع با مشکل مواجه است.»

ژونو گفت، احتمالا قدم های حقوقی ای هست که دولت می تواند برای برداشتن موانع بردارد، اما این کارها زمان خواهد برد.

سازمان امور جهانی کانادا که مدیریت روابط دیپلماتیک و کنسولی این کشور را بر عهده دارد گفته قرار داشتن نام ایران در فهرست کشورهای حامی تروریزم  کانادا را از برقراری ارتباط با مقامات ایرانی باز نمی دارد.
ارسال نظرات