واکنش رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران به سخنان رئیس‌جمهور:
حریری گفت: اطلاع موثق دارم که روز شنبه، شب و هم‌زمان با اجرایی شدن برجام، ۱۰ میلیون یورو اعتبار اسنادی از ایران برای یک بانک آلمانی گشایش اعتبار شد.
کد خبر: ۸۶۲۴۲۱۳
|
۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، از روز شنبه با اعلام اجرایی شدن برجام، هم‌زمان گفته شد که یک هزار LC (اعتبار اسنادی) در بانک‌ها گشایش یافته است. انتقادی که بسیاری از فعالان اقتصادی بر این موضوع وارد کرده‌اند که چگونه می‌شود در حالی‌که روز شنبه و یکشنبه بانک‌های خارجی در تعطیلی به سر می‌برند، این اتفاق محقق شده باشد و اعلام چنین مسئله‌ای چیزی تبلیغات سیاسی برای بزرگنمایی دستاوردهای برجام نیست.

اعلام باز شدن یک هزار LC در حالی بود که افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت روز یکشنبه در حاشیه جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته بود تنها 14 LC امروز گشایش یافته است.

سیف رئیس کل بانک مرکزی هم روز گذشته در پاسخ به خبرنگاران درباره این موضوع گفت LCها به‌مرور در حال گشایش است.

در این رابطه اسدالله عسکر اولادی عضو کارکشته اتاق بازرگانی لغو تحریم سوئیفت در روز اول برجام را دروغ خواند و یحیی آل اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران گفت احتمالا سوء تعبیری در این رابطه رخ داده است.

این نکته‌ای است که دیگر اعضای اتاق مانند حریری نیز بر آن صحه گذاشته و لفظ گشایش 1000 ال سی را سمبلیک می‌دانند.

مجیدرضا حریری رئیس سابق کمیسیون واردات اتاق ایران در مورد این مسئله گفت:‌ در دنیای امروز و بانکداری الکترونیک تعطیلی شنبه و یکشنبه مفهومی ندارد. از حدود یک ماه پیش بانک مرکزی ما و بانک‌های عامل در حال مذاکره بودند تا به محض اجرایی شدن برجام، کار گشایش اعتبار اسنادی با بانک‌های خارجی انجام شود.

وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است اعلام چنین موضوعی سمبلیک باشد تا به‌عنوان کاری نمادین و ماندگار بازگشایی سوئیفت، کد یک هزار LC زده شود، اما بالاخره به‌مرور زمان و طی یکی، دو هفته این امر محقق خواهد شد.

حریری بر این نکته تأکید کرد در صورتی‌که کار بانک‌ها روی روال عادی بیفتد، یک هزار LC اصلاً رقم قابل توجهی نیست و روزانه این اتفاق خواهد افتاد.

وی به تأثیر امکان گشایش LC بر کاهش هزینه‌های تجارت اشاره‌ای کرد و گفت: اطلاع موثق دارم که روز شنبه، شب و هم‌زمان با اجرایی شدن برجام، 10 میلیون یورو اعتبار اسنادی از ایران برای یک بانک آلمانی گشایش اعتبار شد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین در توضیح این مطلب افزود: قبلاً و در زمان تحریم برای این 10 میلیون یورو باید 75 هزار یورو کارمزد بانکی می‌پرداختیم، اما روز شنبه فقط با 50 یورو و از طریق ارتباط بانکی این اتفاق افتاد.

ارسال نظرات