مدیرکل جهاد کشاورزی اردبیل:

محصولات کشاورزی 77 درصد صادرات استان را تشکیل داده است

سطح زیرکشت محصول سیب‌زمینی به‌منظور استفاده بهینه از منابع آب در سال آینده 5 درصد کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۶۲۴۴۴۳
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، عدیل سروی در جلسه بررسی میزان صادرات محصولات کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: امسال 21 هزار هکتار زمین زیر کشت محصول سیب‌زمینی رفته بود که با برداشت 756 هزار تن محصول سیب زمینی علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بیش از 100 هزار تن محصول سیب‌ زمینی به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، عراق و افغانستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه سیب زمینی به عنوان اصلی‌ترین محصولات کشاورزی در استان است، گفت: این محصول جزو ارقام مهم صادراتی استان نیز محسوب می‌شود که امسال با افزایش تولید این محصول، از کل صادرات محصولات داخلی استان، 77 درصد صادرات را انواع محصولات کشاورزی به‌ویژه سیب زمینی به خود اختصاص داده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: حمایت‌های مالی از سیب‌زمینی‌کاران در اردبیل آغاز شده که در این راستا 150 تومان برای هر کیلو کاشت محصول سیب‌زمینی در استان تامین اعتبار شده و به کشاورزان پرداخت می‌شود و از نظر حمایت‌های معنوی نیز رایزنان کشور ایران در کشورهای هدف زمینه صادرات این محصول را به کشورهای خارجی فراهم می‌کنند.

سروی با اشاره به اینکه محصول سیب‌زمینی قابل فرآوری است، گفت: سطح زیرکشت محصول سیب‌زمینی به‌منظور استفاده بهینه از منابع آب در سال آینده 5 درصد کاهش می‌یابد.

وی گغت: مسئولان استان درصدد هستند صادرات محصولات کشاورزی استان اردبیل را در بازارهای آسیای میانه و کشور روسیه عرضه کنند که در این راستا رایزنان استان در کشورهای هدف عملکرد مطلوب و رو به رشدی برای صادرات محصولات کشاورزی اردبیل داشته‌اند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: سرانه مصرف سیب‌ زمینی در کشورهای توسعه یافته 160 کیلوگرم است که این رقم در کشور ما حدود 45 کیلوگرم است و استان اردبیل با تولید بیش از 20 درصد سیب زمینی پاییزه کشور در رتبه اول قرار دارد.

ارسال نظرات