خبرهای داغ:
خبرگزاري بسيج:‌حجت الاسلام محمد داستانپور در جمع اعضاي مجموعه فرهنگی فانوس ببا اشاره به ضرورت توجه به نماز اظهار داشت: قنوت یکی از مراحل نماز است که هدف از آن دعا به درگاه حق تعالی است که مستحب است مدت زمان قنوت را طولانی کرده و با دست ها و انگشتانی به هم متصل آن را ادا کرد.
کد خبر: ۸۶۲۴۵۰۴
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاري بسيج در اصفهان، حجت الاسلام محمد داستانپور در جمع اعضاي مجموعه فرهنگی فانوس ببا اشاره به ضرورت توجه به نماز اظهار داشت: قنوت یکی از مراحل نماز است که هدف از آن دعا به درگاه حق تعالی است که مستحب است مدت زمان قنوت را طولانی کرده و با دست ها و انگشتانی به هم متصل آن را ادا کرد.

وی ادامه داد: نماز یک ارتباط دو طرفه بین عبد و خالق است که اگر این ارتباط با حضور قلب و توجه خوانده شود این ارتباط قوی تر خواهد شد و دریچه هایی از معرفت به روی انسان گشوده می شود.

حجت الاسلام داستانپور بيان داشت: خداوند با ذکر «سمع الله لمن حمده و الله اکبر» به انسان قوت می دهد، همچنین اطمینان می یابیم که خداوند شاهد و ناظر بر ما و نماز ما است.

وی افزود: یکی از هنرمندی های نماز که خداوند فرمان داده است، وجود اذکار و اعمال تکراری در آن است که انسان دچار تنوع نشده و به اصل نماز و هدف آن بپردازد، وقتی انسان به نماز می ایستد یک جریان انرژی سراسر وجود او را در برمی گیرد.

اين استاد حوزه و دانشگاه تأكيد داشت: از دیگر اعمال نماز تشهد است که با بیان الحمدلله شروع شده و ما با این عمل به خدای متعال یادآور می شویم که سپاس خدای را که من توانستم به وظیفه دینی ام عمل کنم و خدا را شکر که من عبد خدا هستم و جز او هیچ معبودی ندارم چرا که می دانیم در این عالم هرکسی بنده کسی است و از او پیروی می کند.

وی افزود: ابتدای نماز بسم الله الرحمن الرحیم گفته می شود، یعنی به نام خدایی که معبود من است و من به نام او سند خورده ام و هیچ خدایی به جزء او ندارم به این دلیل که او برای تمامی موجودات رحمان و رحیم است.

وی با بیان اینکه عمل بعدی در نماز ذکر سلام است، گفت: وقتی به کسی سلام داده می شود به این معنا است که ما به او این اطمینان را می دهیم که از جانب ما هیچ بدی به او نمی رسد، بر همین اساس در نماز ما به پیامبر خدا و بندگان صالح خدا سلام و درود فرستاده و خود را جزء بندگان صالح خداوند می شماریم و اندکی که گذشت از سیر سلام گذشته و انسان به حدی می رسد که روح او می تواند با حقیقت وجود پیامبر مکرم اسلام در تعامل قرار بگیرد و تمام بندگان صالح را که خود جزء آنهاست مشاهده کند. یعنی نماز می تواند انسان را به چنین درجه کمال و اوج برساند .

حجت الاسلام داستانپور خاطر نشان کرد: نماز شکرگزاری از نعمت های مادی و معنوی خدای متعال بوده و یکی از مصادیق شکر است.

این محقق افزود: نماز غذای روح بشر بوده چرا که می دانیم انسان متشکل از جسم و روح است و جسم از عالم ماده نشأت گرفته است و از طریق تامین نیاز های دنیوی و غذا به عالم ماده متصل شده است و از این دنیا سیراب می شود و بعد روحانی از عالم امر نشأت گرفته است و غذای روح انسان نماز است، این سخن را کسی می گوید که خود خالق این روح است و تمام ظرافت و نیاز های آن را می شناسد.

وی با اشاره به اینکه نماز جامع جمیع عبادات است، اظهار داشت: عبادات به چند دسته تقسیم می شوند؛ از جمله، عباداتی که فقط دارای صدق و اخلاص است، عباداتی که فقط تکبیر و تسبیح خدا را در بردارد، دسته سوم عباداتی که دربردارنده دعا و تضرع است، بعضی تجدید عهد با خداست، بعضی عبادات برای درود فرستادگان خداوند است همچنین بهترین ذکر آن است که در خفا باشد و نماز دارای تمامی انواع عبادات است.

وی در پایان گفت: نماز نقش وافری در تمرکز حضور قلب، جسم، بیان، گفتار و رفتار دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها