مرجع تقلید شیعیان در جلسه درس اخلاقش گفت: اگر فرهنگ یک جامعه به اسارت برود، کار فرهنگیانی مانند حوزویان وفرهیختگان برای آزادی آن بسیار دشوار می‌شود و از طول تاریخ تا کنون این خطر وجود داشته و خواهد داشت.
کد خبر: ۸۶۲۵۰۸۶
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، ‌ آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که با حضور اقشار مختلف مردم در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علی‌ها در وصف مقام و جایگاه کریمه اهل بیت بیان داشت: مقامی که برای حضرت معصومه (سلام الله علی‌ها) ذکر شده مقام عادی نیست، خدای متعال دو اذن به آن بانو داده است؛ یکی اذن شفیعه بودن و دیگری سخن گفتن در روز قیامت؛ اذن به شفاعت و سخن گفتن در روزی که کسی اجازه سخن گفتن ندارد، بیانگر جایگاه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علی‌ها) است.

وی با اشاره به برکات بسیار وجود مقدس حضرت معصومه سلام الله علی‌ها درحوزه و جامعه، ادامه داد: باید از این فرصتی که خداوند متعال دراختیار حوزویان گذاشته است ‌‌نهایت استفاده را برای بالندگی حوزه‌ها ببریم.

جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به حادثه ششم بهمن آمل اشاره کرد و گفت: در آن روزگار شوروی علیه ایران اسلامی و برای فتح دروازه شمال وارد عمل شد ولی به همت جوانان این مرز و بوم این حمله آن‌ها به حول قوه الهی درهم شکسته شد.

وی تاکید کرد: اگر مردم دین خود را حفظ کنند هیچ عاملی توان مقابله با آن‌ها را نخواهد داشت زیرا این وعده الهی است که هر کسی دین خدا را یاری کند خدا هم آن‌ها را حمایت و یاری خواهد کرد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اهمیت توجه به مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمنان گفت: سه قسم جهاد مصطلح داریم، جهاد اصغر، جهاد اوسط و جهاد اکبر. جهاد اکبر‌‌ همان جهاد بین عقل و قلب و حکمت و عرفان و علم حصولی و حضوری است که از دسترس خیلی‌ها خارج است و در جهاد اصغر براینکه آدم اهل بهشت و تقوا بشود باید تلاش کند. اما نوعی از جهاد فرهنگی وجود دارد که بین قطب دینی و کفر است که حضرت علی (علیه السلام) در این خصوص فرموده «ای مالک بدان که قطب فرهنگی را به اسارت گرفتند و این جنگ با ناکثین و مارقین نیست که بشود با شمشیر مشکل را برطرف کرد. در جهاد فرهنگی دشمن و اهریمنان غدیر و دین را به اسارت گرفته و دین در دست آن‌ها گرفتار شده و این تنها از از عهده من علی (ع) ساخته است».

آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: اگر فرهنگ یک جامعه به اسارت برود، کار فرهنگیانی مانند حوزویان وفرهیختگان برای آزادی آن بسیار دشوار می‌شود و از طول تاریخ تا کنون این خطر وجود داشته و خواهد داشت. دشمنان می‌خواهند غدیر و فرهنگ آن را به اسارت بگیرند تا مردم از نور و حقیقت بهره‌ای نبرند؛ اگر دین اسیر دست گروه باطل شد، هر چه بخواهند انجام خواهند داد و جامعه را به تباهی و گمراهی می‌کشانند.

جوادی آملی با بیان این نکته که «باید طوری زندگی کنیم که دین در جامعه تنها نماند» اظهار داشت: حضرت علی علیه السلام فرموده «ستون دین مردم‌اند» اگر مردم حفاظ دین باشند و با تمام وجود دین را بپذیرند و با دین بازی نکنند و آنچه می‌گویند خود عمل کنند، همه پذیرای دین خواهند شد و در این صورت دین هم حفظ می‌شود.

وی افزود: خدا همه را با فطرت پاک خلق کرده و به آن‌ها تعلیم و تعلم داده است و به سمت خیر و حسن هدایت کرده و مردم در مکتب خانه الهی عالمانه به دنیا آمده‌اند؛ این بدان معنا است که نباید در این عرصه غارت‌گری صورت بگیرد و مردم را که با این فطرت پاک خلق شده‌اند به بیراهه برده شوند.

مرجع تقلید خاطرنشان کرد: خدا بشر را با سرمایه خلق کرده و مردم ستون دین‌اند و کار هنرمندانه‌ای به بشر واگذار کرد و آن اینکه مظهر خالقیت خدا باشید و اخلاق حسنه را طوری در خود تجلی دهید که مانند یوسف دارای جمال نورانی شوید.

این مفسر قرآن با تاکید بر اینکه بشر باید متخلق به اخلاق الهی شود، عنوان کرد: متخلق شدن بدین معنا است، که آدم خوبی باشد؛ اخلاق علم و فن و غیر از موعظه و پند است و زمانی که علم و فن شد، نیازمند به بررسی و دلیل و برهان و درمان و انگیزهٔ جمال و رابطهٔ اندیشه دارد. زمانی که انسان عالم شد عمل نیز می‌کند.

ارسال نظرات