معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت:

در پساتحریم نیازمند ورود شرکت‌های تجهیزات پزشکی داخلی به بازار جهانی هستیم

معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: در فضای پساتحریم ضمن افزایش تعامل با تمام کشورهای صاحب فناوری، نیاز داریم تا بازار خود را برای ورود شرکت‌های تجهیزات پزشکی و علوم سلامت داخلی به کشورهای دنیا آماده کنیم.
کد خبر: ۸۶۲۵۴۶۵
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر روح الله قائدامینی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، درباره نحوه پیشرفت حوزه سلامت کشور در پساتحریم گفت: به هر حال اجرای برنامه برجام در حوزه‌های مختلف کشور موثر خواهد بود که یکی از این حوزه‌ها عرصه سلامت است.

وی ادامه داد: اجرای برجام در کشور محدودیت‌هایی که در حوزه دانش یعنی تحقیق و فناوری ایجاد کرده بود را برمی‌دارد و دسترسی به منابع الکترونیک روزآمد، برخی فناوری‌های نوین در عرصه دارویی، ساخت واکسن و داروهای نوترکیب را آسان‌تر می‌کند؛ با رفع تحریم‌ها و برقراری ارتباط مستقیم با کشورهای مختلف، دانشمندان ما به شکل مستقیم در حوزه سلامت با منابع علمی روزآمد ارتباط برقرار خواهند کرد.

در پساتحریم کتابخانه دیجیتال پزشکی فعال‌تر شود
معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه وزارت بهداشت و معاونت تحقیقات و فناوری در پساتحریم می‌توانند کتابخانه دیجیتال پزشکی را فعال‌تر کنند، ابراز کرد: با این روش دسترسی محققان حوزه سلامت به منابع علمی آسان‌تر می‌شود و از سوی دیگر محدودیت‌هایی که در چاپ مقالات علمی در برخی مجلات وجود داشت کنار گذاشته خواهد شد و به این شکل می‌توانیم دستاوردهای خود را به دنیا نشان دهیم.

وی در ادامه افزود: در پساتحریم روند اجرایی در حوزه ساخت دارو‌ها و تجهیزات مصرفی پزشکی آغاز خواهد شد و ما می‌توانیم ارتباط مستقیمی با ارائه دهندگان تکنولوژی، سازندگان تجهیزات وسایل عمومی و مصرفی در حوزه سلامت داشته باشیم تا قیمت تمام شده در دریافت تجهیزات پزشکی کاهش یابد.

تضمین خدمات گارانتی و تعمیرات دستگاه‌های پزشکی در پساتحریم
قائدامینی ادامه داد: نکته دیگر اینکه در تضمین خدمات گارانتی و تعمیرات تجهیزات پزشکی مانند دستگاه‌های‌ ام آر آی و سی تی اسکن محدودیت وجود داشت اما در پساتحریم به راحتی این امور انجام خواهد شد و نگهداری این دستگاه‌ها راحت‌تر انجام می‌شود.

معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه با اجرای برجام دسترسی به تکنولوژی نوین تولید محصولات اتفاق می‌افتد، بیان کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی که مدنظر مقام معظم رهبری است اگر جدی گرفته شود می‌تواند فرصتی برای توسعه اقتصادی در نظام سلامت باشد و به این شکل شرکت‌های خارجی می‌توانند در حوزه‌های مختلف نظام سلامت کشور ما مانند ساخت تخت‌های بیمارستانی سرمایه گذاری کنند؛ همچنین می‌توانیم در حوزه آمبولانس هوایی و دریایی امکانات و تجهیزاتی را تهیه تهیه و تولید کنیم که مطمئناً با این روش می‌توان عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کرد تا در بسیاری از حوزه‌ها به وضعیت مطلوب در جهان برسیم.

تبدیل به بازار مصرف کالاهای خارجی نشویم
وی تاکید کرد: اجرای هر طرحی نقاط مثبت و منفی دارد؛ اگر بازار نظام سلامت کشور بدون نظارت باز شود تا شرکت‌های آمریکایی و اروپایی وارد شوند و ما فقط به عنوان خریدار باشیم تا منابعی را مصرف کنیم مسلما توانمندی خود در حوزه سلامت به ویژه در حوزه سازندگی و اقتصاد سلامت را از دست خواهیم داد.

قائد امینی، با اشاره به اینکه نگاه ما به پسا تحریم باید موشکافانه، دقیق، کنترل شده و عالمانه باشد، خاطرنشان کرد: سلامت یک کالای استراتژیک است اگر بخواهیم سلامت را وارداتی در نظر بگیریم به این شکل امنیت ما نیز آسیب خواهد دید باید در فضای پساتحریم ضمن اینکه تعامل خود را با تمام کشورهای صاحب فناوری بیشتر می‌کنیم، بتوانیم بازار خود را برای ورود شرکت‌های تجهیزات پزشکی و علم سلامت آماده کنیم.

لزوم توسعه گردشگری سلامت در کشور
وی ادامه داد: باید زمینه بروز و ظهور توانمندی خود در عرصه بین‌المللی در کشور‌ها را توسعه دهیم تا در پساتحریم ما به عنوان صادرکننده خدمات حوزه سلامت نقش داشته باشیم و بتوانیم گردشگری سلامت را توسعه دهیم.

تعامل دو سویه با کشور‌ها را در حوزه سلامت ایجاد کنیم
قائد امینی افزود: استفاده از ظرفیت داخلی کشور و سایر کشور‌ها، ارتقا توانمندی نظام سلامت در ایجاد توسعه علمی، تولید فناوری و محصولات نوترکیب مانند داروهای جدید در درمان بیماری‌های صعب العلاج به کشورهای دیگر، از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه باشد و فضای تعاملی دو سویه در پساتحریم ایجاد شود.

معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی با تاکید بر اینکه تعیین نقاط خطر در استقرار اقتصاد مقاومتی حوزه سلامت بسیار مهم است، گفت: مدیریت خطر مهم‌ترین فاکتور در اقتصاد مقاومتی است؛ ما در دوران تحریم در حوزه تامین و تحویل مواد اولیه دارو از خارج کشور دچار مشکل بودیم و اگر این نکته مدیریت شود و در تجهیزات پزشکی فناوری‌های نوین تدبیر اندیشیده شود با بروز تحریم ما با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

وی ادامه داد: باید از دوران تحریم ارزیابی وضعیت انجام شود که خروجی آن شاخص‌های پساتحریم باشد تا در نقاط قبلی دچار آسیب نشویم.

با کاهش قیمت تمام شده محصولات پزشکی، هزینه مراقبت از سلامت را کاهش دهیم
قائد امینی تصریح کرد: اگر به دنبال این هستیم تا به سطحی از اقتصاد برسیم که صادرکننده باشیم باید قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهیم تا هزینه مراقبت از سلامت به پایین‌ترین سطح برسد؛ با استقرار اقتصاد مقاومتی استفاده از فناوری‌های نوین و روزآمد مناسب، کاهش هزینه‌های سربار در نظام سلامت کشور ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه افزود: به عنوان مثال می‌توان خدمات مراقبت از سلامت را با دو پزشک انجام داد اما آن را با چهار پزشک افزایش می‌دهیم.

معاون امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی باید کیفیت ارائه خدمات در حوزه سلامت دارای استاندارهای بین‌المللی باشد، اظهار کرد: تجهیزات تولیدی باید دارای کیفیت باشد و اعتباربخشی آن پیوسته انجام شود همچنین باید ارزیابی دستگاه‌های مراقبت در حوزه سلامت اتفاق بیافتد.

از دانش طب سنتی و مکمل در کنار فناوری نوین استفاده کنیم
قائد امینی ادامه داد: در مسیر گسترش طب سنتی باید متولیان خاص، بی‌طرف و مستقل که در مراکز دانش، تجهیزات و دارو ذی‌نفع نباشند در حوزه سلامت وارد شون، نکته دیگر اینکه باید به سمتی پیش برویم که دانش طب سنتی و مکمل در کنار فناوری نوین استفاده شود تا هزینه خدمات مراقبت از سلامت کاهش یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار