واردات ژلاتین از 10 الی 12 کشور توسط تاجران مختلف صورت می گیرد که طبق منبع موثق این واردات در سال 93 و شش ماهه اول 94 هم قابل توجه بوده و طبق گزارشات، برخی از این ژلاتین ها برگرفته از پوست حیوان نجس العین خوک است و این جای تاسف دارد.
کد خبر: ۸۶۲۵۴۷۶
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور،نشست کارگروهی با میزبانی سازمان بسیج کارگری کشور به منظور حمایت از تولید ملی و نقد واردات ماده ژلاتینی حرام و همچنین بررسی و رسیدگی به وضعیت یکی از تولید کنندگان فعال و برتر این عرصه به نام شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال با حضور محمد ابراهیم کریمی رئیس سازمان بسیج کارگری کشور، جمعی از نمایندگان وزارت صنعت، کارآفرینان، دکتر فضلوی رئیس بسیج مهندسین صنعتی کشور، سید ابراهیم حسینی معاونت اداره کل مقررات صادرات و واردات ، متخصصین فن در امر دارو و چند تن از اعضای هیئت مدیره شرکت فرآورده‌های محصولات حلال برگزار گردید. شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال از سال 87 به طور جد تولیدات خود را در زمینه ژلاتین به طور انبوه آغاز و به بازار عرضه نمود که این ماده موثره که از استخوان و پوست گاو تهیه می شود در اقلامی همچون ماست، خامه، شکلات، مصارف فروشگاه‌های قنادی، ژله‌های میوه ای، صنعت دارو و در امر نظامی کاربرد دارد اما به دلیل سودجویی برخی تجار و واردکنندگان که در زمینه واردات ژلاتین به داخل کشور فعالیت دارند متاسفانه از دو کارخانه موجود کشور که افتخار ملی محسوب می شوند یکی تعطیل و عده ای کارگر نان آور خانوار بیکار می شوند و دیگری هم به زحمت با 50 درصد ظرفیت به تولید می پردازد. موضوع این نشست از آن جهت حائز اهمیت است که واردات صورت گرفته اولا ناقص فرمایشات و تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است ثانیا از کشورهایی واردات صورت گرفته که به دلیل عدم تقید به مسئله شرعی، کاملا شبهه ناک و از حیوان نجسی چون خوک تهیه شده است و در سر سفره های مردم ورود پیدا کرده است و عده ای هم بواسطه این واردات بی رویه از کار بی کار شده اند.

واردات ژلاتین از 10 الی 12 کشور با خمیرمایه پوست خوک به داخل کشور جای تاسف دارد

در ابتدای این نشست محمد ابراهیم کریمی؛ رییس سازمان بسیج کارگری کشور ضمن خیر مقدم به مهمانان به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر  حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و با بیان این مطلب افزود: مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی بار‌ها در سخنان خود تاکید کرده اند و طبیعی است که قرارگاه جهاد اقتصادی سازمان بسیج در هر جایی که احساس شود با تلاش و برگزاری جلسات و هم افزایی‌ها  می شود گره ای از کار صنعت وا نمود دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در حدود 2 ماه گذشته گزارشاتی از مشکلات یکی از تولیدکنندگان فعال و برتر حوزه مواد ژلاتینی به نام شرکت فرآورده‌های محصولات حلال به دست ما رسید و به دلیل کاربرد این ماده در صنعت غذا و دارو ما هم به این فکر افتادیم که به این امر مهم توجه بیشتری کرده و با پیگیری‌های پی در پی از سازمان‌های مربوطه و برگزاری جلساتی در صدد رفع موانع بر آییم که این همان بخشی از رسالت سازمان بسیج است، همچنین باید تصریح کنم که برای ما فرقی نمی کند شرکت متضرر خصوصی یا دولتی است آن چه که مهم است نفس اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی است.

وی هم افزایی و احساس مسئولیت همراه با توجه را عاملی برای حل مسائل و مشکلات در این عرصه برشمرد و خاطرنشان کرد: بخشی از خواسته‌ها در سایه همدلی و احساس مسئولیت قابل حل است و این همان چیزی است که مقام معظم رهبری بار‌ها در سخنان خود به آن تاکید داشته اند و در حقیقت یکی از فلسفه‌های وجودی این کارگروه برداشتن بخشی از موانع سر راه شرکت فرآورده‌های محصولات حلال در زمینه تولید ژلاتین است.

رئیس بسیج کارگری تصریح کرد: به اعتقاد من اگر پیگیری‌ها صورت بگیرد، کارخانه تعطیل شده در مشهد هم بار دیگر به لطف خداوند و تلاش مضاعف تولیدکنندگان از سر گرفته خواهد شد و به اعتقاد من با راه اندازی این کارخانجات به طور یقین نیاز‌های کشور تامین و به خود کفایی هم خواهیم رسید.

وی کشور ایران را جزء آن دسته از کشور‌های برتر در عرصه تولید ژلاتین حلال برشمرد و گفت: تولید ژلاتین به اینگونه نیست که همه کشور‌ها امتیاز تولید آن را در اختیار داشته باشند و به لطف خدا جمهوری اسلامی ایران جزء آن دسته از کشور‌هایی است که با فراگیری دانش بومی این صنعت پر کاربرد را در اختیار دارد.

کریمی؛ به واردات ماده ژلاتینی از نوع حرام به داخل کشور اشاره کرد و افزود: واردات ژلاتین از 10 الی 12 کشور توسط تاجران مختلف صورت می گیرد که طبق منبع موثق این واردات در سال 93 و شش ماهه اول 94 هم قابل توجه بوده و طبق گزارشات، برخی از این ژلاتین ها برگرفته از پوست حیوان نجس العین خوک است و این جای تاسف دارد.

شرکت فرآورده‌های محصولات حلال افتخار ملی محسوب می شود

 محمد ابراهیم کریمی رئیس سازمان بسیج کارگری کشور با اشاره به واردات بی رویه ژلاتین از کشورهای مختلف، ضربه به تنها کارخانه تولید ملی ژلاتین در ایران اسلامی را تاسف بار خواند. وی گفت: این کارخانه بخاطر فشار واردات در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت کار می کند و این در  حالی است که ما در دنیا جزو محدود کشورهایی هستیم که فناوری تولید ژلاتین را در اختیار داریم و باید بعنوان افتخار ملی برخود ببالیم.

رئیس سازمان بسیج کارگری کشور در پایان خاطر نشان کرد: سردار نقدی ریاست سازمان بسیج مستضعفین هم بارها با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب بعنوان توجه به تولید ملی بر رفع موانع و بستر سازی لازم در جهت حمایت از تولید تاکید دارند. بنابراین تلاش می کنیم در ادامه بتوانیم طی بازدیدی از کارخانه،پیگیری های لازم را برای رشد و تقویت این تولید کلیدی و مهم بعمل آوریم.

به دنبال مطالبه ملی و خواسته قانونی برای راه اندازی کارخانه برای تولید محصولات حلال هستیم/ با ژلاتین خوکی 5 دلاری چینی چگونه رقابت کنیم؟

مصرف ژلاتین با پوست خوک بسیار به صرفه تر از استخوان گاو است اما شرکت ما حلال تولید می کند و متاسفانه این حال و روز کارکنان و کارخانه است و ما به دنبال مطابه ملی و قانونی خودمان از مسئولین هستیم.

حسن رقابی در گفت و‌گو با خبرنگار بسیج کارگری کشور به ارزشمند بودن و کارایی زیاد ماده ژلاتین در صنعت غذا و دارو اشاره کرد و گفت: ژلاتین مصارف عمده ای در صنعت غذا، دارو و مواد خوراکی دارد که در مصارف غذایی اعم از ماست، خامه، ژله میوه ای، شکلات، نوشابه، پاستیل و همچنین مصارف دارویی مثل پوکه‌های کپسول و در بخش نظامی و صنعتی هم کاربرد فراوان دارد .

وی ادامه داد: دو کارخانه در تولید این فرآورده در حال حاضر مشغول به کار است که یکی از این کارخانجات در چرم شهر ورامین واقع شده است که محصولات از استخوان گاو به صورت ذبح حلال پیش فرآوری می شوند، در حقیقت استخوان گاو به سه محصول دی کلسیم فسفات، ام دی ام( پودر گوشت و استخوان) و استخراج عصاره اسئیین تبدیل می شود که در صنعت مرغداری بسیار کاربرد دارند که ماده اصلی اوسئین در پروسه ای در کارخانه قزوین تبدیل به ژلاتین می شود و نکته قابل توجه اینکه خوشبختانه به این درجه از علم رسیده ایم که از پوست گاو بی بهره نمانیم و در حال رایزنی با وزرات بهداشت و دامپزشکی هستیم که ظرفیت تولید را بالا ببریم.

رئیس هیئت مدیره فرآورده‌های محصولات حلال به حلیت و حلال بودن تولیدات ژلاتین در کشور اشاره کرد و گفت: آیت الله عالمی که از سوی مقام معظم رهبری در بخش حلیت( حلال بودن محصولات) منتصب شده اند وقتی از کارخانه بازدید کردند در پایان بازدید گفتند که این کار شما جهاد است و تنها شرکت شما است که محصولات حلال بر سر سفره‌ها عرضه داشته است.

تولیدات محصولات حلال ژلاتینی با تکیه بر دانش بومی است

وی تولیدات ژلاتین در کشور را منحصر به دانش بومی کارکنان فنی این مرکز دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه به تمامی درجات علمی برای تولید ژاتین حلال در کشور رسیده ایم و با پروسه آزمون و خطا این دانش بومی توسط کارکنان فنی مرکز خودمان بدست آمده است.

رقابی ادامه داد: این دانش فنی با گوشت و خون و پوست کارکنان فنی این کارخانه جات آمیخته شده است و ما هم اجازه نمی دهیم کسی از دانش  بومی ما سوء استفاده و اطلاعات کسب کند.

این عضو هیئت مدیره ؛ تصریح کرد: شرکت فرآوری دارویی ژلاتین حلال تولید انبوه خود را از سال 87 شروع کرد و متاسفانه در برهه‌هایی از زمان  با تعداد زیادی کارگر متوقف شد که امروزه آمار کارکنان فقط به  120 نفر می رسد که چیزی حدود 700 تن محصول تولید می کنیم در حالی که این رقم باید 2000 هزار تن باشد.

وی به نا آگاهی بسیاری از خانواده‌ها مبنی بر تولید ژلاتین حرام اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه که حضور داشتیم اکثر خانواده‌ها نمی دانستند که ماده ژلاتین حرام هم وارد کشور می شود و آگاهی نداشتند و برای اینکه در اذهان عمومی تشویش نشود همکاران من به طور اصولی برای مردم توضیح می دادند که فرآورده‌های حلال هم در این محصولات وجود دارد.

60 درصد از ماده ژلاتین در دنیا در واقع از پوست خوک تهیه شده است

رقابی، تهیه ماده ژلاتینی از خوک را به صرفه در دنیا دانست و اظهار کرد: در اصل 60 درصد از ماده ژلاتین در دنیا در واقع از پوست خوک تهیه شده است که پوست آن هم بسیار ارزان است و مقدار زیادی هم ژلاتین دارد و دیگر آنکه زاد و ولد خوک نسبت به گاو اصلا قابل مقایسه نیست و این در حالی است که استخوان گاو به سختی گیر می آید که ارزشمند هم  هست و ما چقدر می توانیم گاو تولید کنیم که این همه ژلاتین به دنیا بدهیم و مبحث ذبح اسلامی بودن آن هم که جداست، بنابراین مصرف ژلاتین با پوست خوک بسیار به صرفه تر از استخوان گاو است اما شرکت ما حلال تولید می کند و متاسفانه این حال و روز کارکنان و کارخانه است و ما به دنبال مطابه ملی و قانونی خودمان از مسئولین هستیم.

رئیس هیئت مدیره فرآورده‌های محصولات حلال؛ ادامه داد: در کشوری که به من اجازه تولید ژلاتین خوکی با توجه به به صرفه بودن آن برای تولید کننده نمی دهند و با استخوان گاو 10 دلاری داریم با خوکی 5 دلاری چینی رقابت می کنیم که نوع خوکی آن به دلیل ارزانتر بودن بازار را در دست گرفته است آن وقت چطور توقع داریم که کارخانه مشهد زمین نخورد که این نیازمند حمایت دولت از تولید کننده است.

در سال گذشته سه هزار و 85 تن محصولات ژلاتینی واردات داشته ایم

وی به آمار واردات ژلاتین اشاره کرد و افزود: طبق آمار گمرک در سال 93 کل واردات 3 هزار 85 تن ژلاتین از سیزده کشور به داخل کشور بوده است و این در حالی است که ما می توانیم با راه اندازی کارخانه مشهد و دانش فنی و بومی که در این زمینه داریم خودمان تولیدات انبوه داشته باشیم و نیازی هم به این همه حجم واردات نیست.

وی پایین آمدن تعرفه را بسیاراشتباه دانست و خاطرنشان کرد: اخیرا سندیکای قنادی‌ها و یکی از برند‌های معروف در این زمینه به وزارت صنعت نامه زدند که تعرفه را پایین بیاورید و پایین آمدن تعرفه با توجه به سهولت واردات ژلاتین خوکی اشتباه محض است که امیدواریم با نامه نگاری‌هایی که ترتیب دادیم این امر اتفاق نیفتد.

در سال 93 نزدیک به 22 میلیون دلار ژلاتین وارد این کشور شده است

از نظر ارزش دلاری در سال 93 نزدیک به 22 میلیون دلار ژلاتین وارد این کشور شده است و در هشت ماهه ابتدای سال جاری نزدیک به 11 و نیم میلیون دلار ژلاتین وارد شده که به عنوان مواد اولیه کارخانجات بوده است.

سید ابراهیم حسینی معاونت اداره کل مقررات صادرات و واردات در این گفت: از نظر ارزش دلاری در سال 93 نزدیک به 22 میلیون دلار ژلاتین وارد این کشور شده است و در هشت ماهه ابتدای سال جاری نزدیک به 11 و نیم میلیون دلار ژلاتین وارد شده که به عنوان مواد اولیه کارخانجات بوده است.

حسینی؛ خواستار اطلاع رسانی بیشتر در مورد ماده وارداتی ژلاتین به دلالان و تولیدکنندگان این صنعت شد و ابراز کرد: باید نسبت به واردکنندگان و تجار اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد مبنی بر اینکه ژلاتینی که وارد می کنید از جنس خوک ممکن است باشد و این درکشور اسلامی ما نجس و حرام است و این نیازمند فرهنگسازی در کشور است که باید صورت بگیرد، شاید برخی از دلالان این واسطه گری در امر ژلاتین واقعا ندانند و آگاه نباشند که این ماده وارداتی بدین گونه است و همانطور که گفته شد گام اساسی اطلاع رسانی می باشد.

وی به دلالان و برخی ارباب رجوعان برای سوء استفاده و تخریب اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: امروزه متاسفانه دلالانی وجود دارند که زیر بنای اقتصادی را تخریب کرده اند که فقط به فکر حاشیه سود هستند و دیگر آنکه بخشی از ارباب رجوعان به مرکز گمرک فقط به دنبال اطلاعات تجاری هستند که از این اطلاعات سوء استفاده برای منفعت خود کنند.

در پایان تصریح کرد: باید مدیریتی برای واردات برای این شرکت‌ها انجام دهیم و یکسری کنترل‌های ثبت سفارشی در مورد کالا می شود که باید در این زمینه شناسایی‌هایی صورت بگیرد یعنی کشور‌هایی را که به ما واردات ژلاتین دارند را باید شناسایی کنیم و بررسی کنیم.

از شرکت فرآورده‌‌های محصولات حلال خریداری می کنیم

دکتر دارابی مدیر عامل شرکت دارویی جابراین حیان: خوشبختانه ما با شرکت ژلاتین محصولات حلال همکاری در این زمینه داریم و محصولاتمان را از این شرکت خریداری می کنیم در حالی که در قبل خرید ما از کشور فرانسه صورت می گرفت که این خود به منزله خروج ارز از داخل کشور به خارج است.

دکتر دارابی مدیر عامل شرکت دارویی جابراین حیان در این نشست، به سیاست‌های کلان و اقتصاد مقاومتی از منظر رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری وقتی سیاست اقتصاد مقاومتی را  در 29 بهمن ماه سال 92تبیین می کردند در بخشی از سخنان خود به بها دادن به بخش خصوصی تاکید داشته اند که این سخنان رهبری در اصل 44 قانون اساسی هم آمده است که هدف بالا بردن تولید ملی و اشتغال زایی است که این در مورد شرکت  فرآورده‌های محصولات حلال صدق می کند.

وی ادامه داد: در حوزه دارو، کپسول‌هایی وجود دارد که از ژلاتین تولید می شوند که همانظور که می دانید در امر دارو نظارت‌های زیادی وجود دارد که باید بر اساس استاندارد‌های بین المللی باشد و بالاترین مراجع روی آن نظارت دارند که خوشبختانه ما با شرکت ژلاتین محصولات حلال همکاری در این زمینه داریم و محصولاتمان را از این شرکت خریداری می کنیم در حالی که در قبل خرید ما از کشور فرانسه صورت می گرفت که این خود به منزله خروج ارز از داخل کشور به خارج است.

انتهای پیام/


ارسال نظرات