خبرهای داغ:
بدون حضورنماینده ولی فقیه و نمایندگان استان در مجلس برگزار شد؛
تودیع و معارفه پرحاشیه‌ترین مدیران فرهنگی دولت تدبیروامید در استان بدون حضورنماینده ولی فقیه و نمایندگان استان در مجلس برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۲۵۶۲۲
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه تحلیلی خبری شهرستان البرز، چندماهی بود که زمزمه‌های تغییر مدیریت فرهنگی استان شنیده می‌شد و در این میان مهدی احمدی، مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد استان با انکار این موضوع در مصاحبه‌های خود فضای فرهنگی استان را معلق نگاه داشته بود.

اما گویی رایزنی‌های پشت پرده برای انجام این تغییرات به ثمر نشست و چهارشنبه هفته گذشته با انتشار خبری در رسانه‌ها و فضای مجازی از گزینه جدید برای این اداره رونمایی شد.

انتشار این خبر به صورت رسمی زمینه ساز موضع گیری قاطع آیت الله عابدینی امام جمعه استان شد، وی در مصاحبه باخبرگزاری فارس تاکید کرد که در پیشنهادی که به ایشان شده با آقای اسکندرنژاد برای مدیریت فرهنگی استان مخالفت کرده‌اند، زیرا وی سبقه فرهنگی نداشته و جزء افرادی است که با موضوع فتنه سال ۸۸ ارتباط داشته است.

همچنین حجت الاسلام حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس نیز با انتقاد از این انتخاب تصریح کرد: وزیر فرهنگ، انتخاب مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان را در اختیار استاندار گذاشته بود و اسکندرنژاد صلاحیت لازم برای مدیرکلی اداره فرهنگ استان را ندارد.

همچنین بیانیه‌های در این زمینه در مخالفت با این گزینش جدید منتشر شد.

روز گذشته(جمعه) نیز امام جمعه استان در خطبه‌های نمازجمعه با خطاب قرار دادن آقای استاندار تاکید کرد: انتصاب کسانی که با فتنه گران همراه بودند و به شهدای سوریه و مدافع حرم می‌خندند، فقط منافع آمریکا برایشان مهم است را مناسب فرهنگ غنی استان نمی‌دانیم و اگر هم فشار خان ها سبب این انتصاب شده ، بدانید ایشان مدیر کل ارشاد استانداری است! نه مدیرکل فرهنگ و ارشاد مردم استان قزوین.

اما با وجود این مخالفت‌های آشکار، ظهر امروز(شنبه) تودیع و معارفه مدیر اداره فرهنگ و ارشاد قزوین در دفتر استانداری برگزار شد.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد: دامن پاک فرهنگ و هنر نباید دستخوش به مسائل حزبی و سیاسی شود

حسین نوش آبادی، معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد ظهر امروز(شنبه) در جلسه تودیع و معارفه مدیران اداره فرهنگ و ارشاد قزوین اظهار کرد: سیاست‌های فرهنگی دولت برخاسته از قوانین بالادستی و آموزه‌های دین و قرآنی است.

وی در ادامه افزود: راه اصلاح مملکت اصلاح فرهنگ آن است اگر به دنبال عزت، اقتدار ایران اسلامی در جهان هستیم باید با اصلاح فرهنگ جامعه به هویت ایرانی- اسلامی خود رجوع کنیم.

این مسئول ادامه داد: امام راحل معتقد بود زمانی دنیا به رشد فرهنگی می‌رسد که مسلسل‌ها به قلم تبدیل شود؛ اما امروز عنوانی به نام فرهنگ در دنیا حاکم نیست وظیفه مسئولین ما انتقال گفتمان فرهنگ دینی به جهان است و نقش هنرمندان و فرهیختگان در این میان بسیار با اهمیت است.
وی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب پرچم هنر دینی را در دست دارند، ابراز کرد: مدیران فرهنگی کشور باید با تأسی به ایشان همطراز با نگاه رهبری عمل کنند.

نوش آبادی با تاکید بر اینکه دامن پاک فرهنگ و هنر نباید دستخوش به مسائل حزبی و سیاسی شود، بیان کرد: نباید در حوزه فرهنگ سلیقه‌ای عمل کرد، این حوزه بخش امر و نهی نیست بلکه در فضای تبادل و تعامل توسعه فرهنگی شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ باید از خشونت طلبی، شتاب زدگی، یکسوزدگی و استبداد رأی دوری کرده و روحیه نقد و انتقادپذیری را بالا ببریم، سوءظن و تجسس در زندگی افراد صحیح نیست و باید از عوام فریبی و عوام زدگی دور کنیم.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد با اشاره به اینکه توجه به مهندسی فرهنگی از مطالبات رهبری است، گفت: مهندسی فرهنگی نیازمند اصول و مبانی و ابزار در کوتانه مدت و بلند مدت است، باید از تداخل کاری و موازی کاری مدیران فرهنگی جلوگیری شود تا از ظرفیت نخبگان فرهنگی استفاده بهتری کرد.

وی با تاکید بر اینکه دولت فراجناحی و فراحزبی عمل می‌کند، تصریح کرد: رویکرد رئیس جمهور استفاده از ظرفیت‌های کشور است و معتقدیم مسائل فرهنگی را با نگاه سیاسی نباید دید و همچنین نباید اختلافات فرهنگی را به تریبون‌های عمومی جامعه بکشانیم.

این مسئول یادآور شد: از میان گزینه‌های متعددی که برای مدیریت فرهنگی استان قزوین مطرح شده بود همه صاحب تجربه در حوزه‌های مختلف هستند باید با نگاه معتدلانه و واقع بینانه به این گزینه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هدف ما استفاده از چهره‌هایی با سبقه انقلابی در مدیریت کشور است، ابراز کرد: نباید درگیر حاشیه‌‍های سیاسی و مقطعی شویم و اگر فردی در دوره‌ای عضو تشکل خاصی بوده نباید مورد مخالفت قرار بگیرد.

نوش آبادی تاکید کرد: آقای اسکندرنژاد فردی معتدل است و با حضورش در دستگاه فرهنگی استان اتفاقی نمی‌افتد و وی با توجه به رهنمودهای نماینده ولی فقیه در استان کارها را پیش می‌برد و جای نگرانی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: در مورد عملکرد آقای اسکندرنژاد قضاوت عجولانه نکنید و منتظر آثار و خدمات فرهنگی وی در استان باشید تا شرایط خوبی برای فضای فرهنگ و هنر استان ایجاد کند.

استاندار قزوین: وجود نگرانی و دغدغه‌ها نسبت به مدیریت جدید ارشاد را به واسطه نبود شناخت از وی می‌گذارم!

همچنین فریدون همتی، استاندار قزوین در این جلسه با اشاره به نقش مهم فرهنگ در جامعه اظهار کرد: فرهنگ پایه دیگر حوزه‌ها در جامعه انقلابی و دینی ماست که با تقویت روح فرهنگی و دینی در کشور بقیه بخشها نیز از آسیب به دور می‌ماند.

وی در ادامه افزود: فرهنگ ریشه در اعتقادات، باورهای دینی و ارزشی یک ملت دارد و استکبار جهانی با شبیخون فرهنگی به دنبال نفوذ و تغییر باورها است اما توجه به فرهنگ اصیل و انقلابی و آرمان‌های نظام زمینه این نفوذ را در بین ملت ما کاهش داده است.

استاندار قزوین با بیان اینکه بحث فرهنگ در تعالی انقلاب نقش بی بدیلی داشته است، بیان کرد: جانمایه فرهنگ کشور به باورهای انقلابی توأم با عقلانیت و شناخت دقیق از محیط بستگی دارد و در این ۳۷ سال کشور ما در حوزه هنر و اندیشه سازی و ایجاد باورهای انقلابی خوب عمل کرده است.

وی با اشاره به انتخاب مدیر جدید اداره فرهنگ و ارشاد قزوین تاکید کرد: آقای اسکندرنژاد از فرزندان همین استان و از خانواده‌ای متدین و فرزند شهید است، انتظار علمای استان و نماینده ولی فقیه از اداره ارشاد و همه هنرمندان بالاست و این باید مورد توجه مدیریت جدید قرار بگیرد.

همتی با بیان اینکه به عنوان نماینده عالی دولت وظیفه حمایت و توضیح و تبیین اقدامات مدیران دولتی را دارم، تصریح کرد: مدیران استان تا زمانی در حمایت ما هستند که در چارچوب ارزش‌های انقلاب و نظام و شهدا حرکت کنند.

وی اذعان کرد: افرادی که در متن انقلاب نباشند در دولت جایی ندارند؛ البته در گزینش مدیران نگاه‌های مختلف وجود دارد که دغدغه‌های همه برای ما ارزشمند است و آقای اسکندرنژاد باید با تلاش خود دغدغه‌هایی که برای بزرگان استان وجود آمده را حل کند و این دغدغه‌ها را به واسطه نبود شناخت از شما می‌گذارم.

استاندار قزوین عنوان کرد: مدیر جدید اداره ارشاد باید با سعه صدر و عقلانیت باید در خدمت نماینده ولی فقیه باشد، امام جمعه استان رئیس شورای فرهنگ عمومی قزوین است و در کارها وی باید با ایشان هماهنگ شده و سعی کند رابطه مستحکمی با علما و نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه داشته باشد.

وی در پایان گفت: هر نقد و دغدغه‌ای نباید ما را نگران کند بلکه با هوشیاری سعی کنیم هیچ منفذه‌ای برای وجود دغدغه نگذاریم.


مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین: عرصه فرهنگ باید از فضای سیاست‌زدگی و درگیری‌های جناحی به دور باشد

همچنین در پایان این جلسه اکبر اسکندرنژاد، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین با بیان اینکه در حوزه فرهنگ گستره وسیعی دارد و مصداق‌های آن گاه پیچیده و پرلایه است، بیان کرد: به سادگی نمی‌توان از توجه و شناخت حوزه فرهنگی گذشت.

وی در ادامه افزود: آسیب دیدن زیرساخت‌های فرهنگ عمومی اگرچه صریح و آشکا بروز نمی‌کند اما زمینه ساز به مخاطره انداختن کیان یک کشور می‌شود؛ بنابراین همه ما باید به این موضوع تاکید و توجه داشته باشیم و هم ساختار آن را به خوبی بشناسیم.

اسکندنژاد ادامه داد: به نظر می‌رسد قاطبه هنرمندان و هنردوستان بیشتر از هرکسی قادرند کشتی فرهنگ را در دریای پرتلاطم زندگی هدایت کنند؛ از این رو معتقدم عرصه فرهنگ باید از فضای سیاست زدگی و درگیری‌های جناحی به دور باشد.

وی ابراز کرد: همه ما موظف هستیم در این فضای متعالی و انسانی لوای خودبینی و منفعت طلبی را در این عرصه بیرون کرده و همه ظرفیت‌ها و سلایق را برای دستیابی به اهداف کلان نظام بهره ببریم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد قزوین تصریح کرد: بر خود فرض می‌دانم در این فرصت با مطالعه و تحقیق کافی سلسله برنامه‌هایی را برای ساماندهی نیروی انسانی در اداره کل و شهرستان‌ها به اجرا گذاشته و تقویم فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری استان را با همکاری اصحاب فرهنگی استان تنظیم کنم.

وی در پایان گفت: احیا و تکریم فرهنگ ایثار و شهادت که خود میراث دار آن هستم از جمله دل مشغولی‌های اداره فرهنگ و ارشاد خواهد بود.

در پایان این مراسم پس از تقدیم حکم مدیریتی مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد قزوین، مهدی احمدی، مدیر سابق اداره ارشاد قزوین با اجازه از استاندار چند دقیقه‌ای صحبت کرد و از همه نهادهای دولتی استان در همراهی با وی در دوران مدیریت ۱۸ ماهه خود تشکر کرد.

نکته قابل توجه سخنرانی احمدی این بود که هرچند گفت، امروز با تحویل مسئولیتم احساس آرامش می‌کنم، اما شعرخوانی پایانی وی حکایت از دل پردردش داشت؛ اما تاکید کرد کسی از این شعر برداشت نداشته باشد و اول هم خطاب به خودم می‌گویم!

شعری که توسط وی قرائت شد، این بود:

بی‌حرمتی به ساحت خوبان قشنگ نیست/ باور کنید پاسخ آئینه سنگ نیست

سوگند میخورم به مرام پرندگان/ در عرف ما سزای پریدن تفنگ نیست

از بردگی مقام بلایی گرفته‌اند/ از مکتبی که عزت انسان به رنگ نیست

تنها یکی به قله تاریخ می‌رسد/ هر مرد پا شکسته که تیمور لنگ نیست!

3001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها