حاج مصطفی خرسندی :

برخی فقط در پی معرفی آسیب‌های مداحی هستند

بسیج مداحان: رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کشور گفت: برخی فقط در پی معرفی آسیب‌های مداحی هستند و نقاط قوت ذاکران را نادیده می‌گیرند.
کد خبر: ۸۶۲۶۰۵۱
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱

حاج مصطفی خرسندی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بسیج مداحان در ارتباط با اصول و روش‌های ستایشگری اهل بیت (ع) اظهار داشت: اصل اساسی در حوزه مداحی شناخت فرهنگ عاشورا و آشنایی با آن است. ما باید بدانیم که وظیفه‌مان در تبیین فرنگ عاشورا چیست و چگونه می‌توانیم مردم را به سوی اهداف اباعبدالله الحسین (ع) سوق دهیم.

رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کل کشور افزود: توجه به بعد عاطفی یکی دیگر از نکات مهم عرصه مداحی است. وظیفه ذاکران رشد مباحث عاطفی است. اگر بخواهیم همه توصیه‌ها و روش‌ها را خلاصه کنیم به این جمله می‌رسیم که «ما آمده‌ایم تا با امام حسین (ع) محشور شویم، نه اینکه مشهور شویم».

برخی فقط در پی معرفی آسیب‌های مداحی هستند

وی در ادامه با انتقاد از اینکه برخی‌ها فقط در پی آسیب‌های مداحی هستند عنوان کرد: تأکید من بر این است که بیشتر نقاط قوت ذاکران را به مردم معرفی کنیم. در هر جلسه‌ای که می‌رویم بر روی آسیب‌های مداحی بحث می‌کنند و کاری به نقاط قوت مداحان ندارند. به نظرم اگر چند متخصص بر روی قوت‌های مداحی به تحقیق و مباحثه بپردازند به نکات و مسائل خوبی دست پیدا می‌کنند.

خرسندی با تأکید بر اینکه استاد، مهم‌ترین عامل پیشرفت و توفیق یک ذاکر است یادآور شد: اکثر افرادی که دچار لغزش می‌شوند، جزو افرادی هستند که استاد ندارند. اگر کسانی که در این عرصه قدم می‌گذارند، در هر رده و در هر شرایط سنی که باشند، احساس نیاز به یک استاد به‌ویژه استاد اخلاق کنند موفق می‌شوند.

مسئولیت مداحان توجه به شعار «هیهات منا الذله» است

این ستایشگر اهل بیت (ع) وظیفه مداحان در ارتباط با استکبارستیزی را خطیر دانست و با توجه به حوادث اخیر منطقه و اعدام شیخ نمر تأکید کرد: مهم‌ترین وظیفه مداحان در این زمینه توجه به شعار «هیهات منا الذله» است. ذاکر باید معنی و مفهوم این جمله را به مخاطبان تفهیم کند. شعرا باید شعر انقلابی بسرایند و هم‌چنین ذاکران هم از کنار این موضوع بی‌تفاوت گذر نکنند.

وی اضافه کرد: در مسئله استکبار ستیزی هم مهم‌ترین موضوعی که لازم است مطرح شود، تأکید بر وحدت است. وحدت، دشمنان را زمین می‌زند و این مقوله مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است.

نوآوری به معنی استفاده از سبک‌های غربی و شرقی نیست

خرسندی با اشاره به مسئله «نوآوری» که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است بیان داشت: نوآوری که از منویات مقام معظم رهبری است شامل استفاده از واژه‌های زیبا و بدیع در شعر و سبک‌های شایسته است. نوآوری به معنی استفاده از سبک‌های غربی و شرقی نیست بلکه توجه به سیر طی شده توسط علماء است.

رئیس کانون مداحان و شاعران آیینی کل کشور عنوان کرد: مداحان باید هم توجه به روز داشته باشند و هم سنتی‌خوانی را فراموش نکنند. به ذائقه مردم نیز باید توجه شود و بر اساس سطح علمی مستمعان و مخاطبان مطالب انتخاب و ارائه شوند.

مخاطب شناسی؛ مقوله‌ای مهم در نوآوری

وی در پایان مخاطب شناسی را در بحث نوآوری بسیار مهم توصیف و خاطرنشان کرد: مداح باید بداند که قرار است برای چه جمعیتی مداحی کند. جنسیت، سن، سطح تحصیلات مخاطب و حتی شغل مخاطبان هم در موضوع مخاطب شناسی مهم است و مداحان باید این موارد را در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات