در یزد سنت واسطه گری ازدواج از دیرباز رایج بوده است و در زمان کنونی نیز این امر پسندیده اگر چه کم تر شده است.
کد خبر: ۸۶۲۶۴۳۳
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ در گذشته افرادی برای انجام کار خیر پیش قدم و واسطه می شدند و بساط عروسی راه می انداختند اما امروزه فرهنگ واسطه گری در امر ازدواج کمرنگ شده و حال شبکه های اجتماعی، جای شیوه های سنتی واسطه گری برای امر ازدواج را گرفته اند و همچنین برخی از باورهای رایج در جامعه و ترس از عاقبت ازدواج و حرف هایی مانند « اگر عاقبت ازدواج بد شود مقصر من هستم، به ما چه؟ اگر زندگی شان خوب نباشد آهشان دامنگیر من و زندگی ام می شود» مانع امر خیر و پسندیده واسطه گری برای ازدواج شده است.

در یزد سنت واسطه گری ازدواج از دیرباز رایج بوده است و در زمان کنونی نیز این امر پسندیده اگر چه کم تر شده است اما هنوز وجود دارد و انسان هایی خیرخواه زمینه ساز وصال جوانان برای تشکیل زندگی مشترک را فراهم می کنند.


امیر مومنان(ع) می فرماید: بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر در ازدواج میانجیگری کنی تا خدا آن دور ا گرد هم آورد.

اما اکنون تمامی صاحب نظران بر این اعتقاد هستند که باید فرهنگ واسطه گری در امر ازدواج احیا شود، در این رابطه مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده و فرموده اند: «در گذشته معمول بود که براى ازدواج، افراد خیّر و مؤمنى پیدا می‌شدند، واسطه‌‌گرى می‌کردند، دخترهاى مناسب را، پسرهاى مناسب را، معرفى می‌کردند، ازدواج‌ها را راه مى‌‌انداختند؛ این کارها باید انجام بگیرد؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه به‌‌وجود بیاید».


دکتر«طاهره همیز» استاد دانشگاه و مشاور امور خانواده در امر واسطه گری برای ازدواج می گوید:« این روزها آمار طلاق به طرز عجیبی بالا رفته و دخترها و پسرها با زوایای زندگی زناشویی کمتر آشنایی دارند، به همین علت کسانی که در امر واسطه گری ازدواج دستی داشته اند، دیگر تمایل چندانی به دخالت در این موضوع ندارند زیرا گاهی بعد از کنار نیامدن زوجین با یکدیگر و وقوع طلاق، آن فردی که واسطه خیر بوده، اسباب شر تلقی می شود و حتی مورد لعن و نفرین هم قرار می گیرد.

اگر دخترها و پسرهای ما قدری با مهارت های زندگی زناشویی در خانواده و مدرسه آشنا می شدند، امروز تا این میزان آمار ازدواج کاهش نمی یافت و آمار طلاق تا به این حد بالا نمی رفت، بی تردید همه این مسائل دست به دست هم داده تا واسطه های ازدواج از انجام این کار خیر پشیمان شده و دست روی دست بگذارند، چون به عینه مشاهده می کنند که دختران ما بعد از ازدواج تمایلی ندارند تا به امور منزل رسیدگی کنند و در مقابل پسران ما نیز روحیه کار کردن و تلاش برای استحکام بخشی زندگی زناشویی را ندارند.

همچنین در شرایط فعلی به علت پررنگ شدن کارکرد شبکه های اجتماعی شاهد کمرنگ شدن نقش واسطه ها در امر ازدواج هستیم به طوری که اغلب جوانان ما دل به عشق ها و آشنایی های کاذب در این فضاها می سپارند و از آنجایی که خانواده ها از این ماجرا مطلع نیستند، بعد از مدتی یا ازدواجی شکل نمی گیرد و یا شاهد شکل گیری پیوندها و پیمان هایی هستیم که با چاشنی تظاهر و فریب بسته شده است. در واقع بعد از بروز و ظهور شبکه های اجتماعی، خیلی ها تصور کردند که می توانند در این فضاها، نیمه گمشده خود را بیابند در صورتی که چنین نیست و هنوز هم بهترین نوع ازدواج می تواند از طریق خانواده ها و واسطه های ازدواج صورت بگیرد. »

شرایط واسطه گری


حجت‌الاسلام و المسلمین هادی حسینخانی،معاون تهذیب حوزه‌‌ی علمیه‌ی قم که خود نیز در امر واسطه گری ازدواج فعال است شرایط واسطه گری را اینگونه عنوان می کند:«شخص واسطه‌گر باید حقایق را به دو طرف منتقل کند و برای این‌که مثلاً این وصلت صورت بگیرد نقاط ضعف را نپوشاند و نقاط قوت را زیاد بزرگ جلوه ندهد؛ آن‌چه هست را منتقل کند و بهتر و درست این است که تحلیل خودش را هم از شرایط افراد ارائه ندهد، بلکه خبرها را منتقل کند و تحلیل‌ها و برداشت‌ها را به عهده‌ی دو طرف بگذارد.
متأسفانه برخی خانواده‌ها به اعتبار معرف، تحقیقات را سبک می‌گیرند؛ خصوصاً اگر معرف از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار باشد. در حالی که فرد واسطه بر اساس ظواهری که از دو طرف یا یک طرف سراغ داشته، کسی را معرفی کرده است. بنابراین هم خود شخص واسطه نباید بار مسئولیت را به دوش بگیرد و هم خانواده‌ها نباید بررسی را کنار بگذارند و به حداقل‌ها اکتفا کنند.
همچنین شایسته است کسی که واسطه‌گری می‌کند خودش متأهل باشد و مقداری پختگی نسبت به مسائل ازدواج و خانواده داشته باشد و همچنین تا حدودی با مسائل روان‌شناسی آشنا باشد تا بتواند ویژگی‌های افراد را بشناسد و با طرف مقابل تطبیق بدهد.»

پاداش وساطت در ازدواج
بهره مندی از لطف خدا در قیامت:
امام صادق(ع) فرمود هر کس زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند، از کسانی است که خدا در روز قیامت نگاه لطف آمیز به او می کند.


ازدواج با همسران بهشتی:رسول خدا(ص) فرمود: هر کس در ازدواج حلالی بین دو نفر اقدام کند تا اینکه خدا آن دو را گرد هم آورد، خدا در روز قیامت همسری از حورعین به ازدواج او درآورد.


ثواب یک سال عبادت برای هرگام و سخن او:رسول خدا فرمود: هرکس در کار ازدواج دو نفر اقدام کند و خدا نیز آن دو را گرد هم آورد، خدا در برابر هر قدمی که وی در این راه برداشته و هر سخنی که گفته ثواب یک سال عبادت می دهد.


بهره مندی از سایه ی عرش خدا:امام موسی کاظم(ع) می فرماید: سه گروه روزی که هیچ سایه ای جز سایه ی خدا نیست زیر سایه عرش خدا قرار می گیرند: کسی که زمینه ازدواج برادر مومن خود را فراهم آورد یا به او خدمت کند یا راز او را بپوشاند.

یزدندا
ارسال نظرات