گزارشی از ظرفیت های اقتصادی شهرستان خاتم؛

طلای سبز خاتم در انتظار توجه مسئولان /نبود صنایع بسته بندی؛ کمبودی که به شدت احساس می شود

شهرستان خاتم با تولید سالانه ۲۴ هزارتن پسته در زمینه فرآوری و بسته‌بندی مشکلات زیادی دارد که نیازمند توجه مسئولان است
کد خبر: ۸۶۲۶۴۳۷
|
۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم؛شهرستان خاتم با تولید سالانه۲۴هزارتن پسته در زمینه فرآوری و بسته‌بندی مشکلات زیادی دارد که نیازمند توجه مسئولان است.

در اقتصاد امروز از پسته به‌عنوان طلای سبز نام می‌برند چراکه با ارزش غذایی بالا هم مصرف بسیار خوب داخلی وهم ارزش مناسب صادراتی و درنتیجه ارزآوری دارد.

شهرستان خاتم با دارا بودن 24 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته و تولید 24 هزار تن پسته مقام اول در استان یزد و دوم کشور را دارد.

باوجود مقامی که این محصول در استان و کشور دارد اما درگیر و دار مشکلات است که با توجه و حمایت بیشتر می‌تواند محصول خوبی در توسعه صادرات باشد.

بازار مناسب پسته در کشور و جهان سبب شده تا تعداد زيادي از کشاورزان شهرستان خاتم با توجه به طبيعت گرم و خشک اين شهرستان به کشت اين محصول روي بياورند و هر سال با گسترده‌ تر شدن زمين‌هاي زير کشت پسته بر ميزان توليد اين محصول در شهرستان افزوده مي‌شود.

اين در حالي است که محصول باغات اين شهرستان به دليل کيفيت بالا و نبود صنايع تکميلي در شهرستان نتوانستند با برند خود شهرستان به بازارهاي جهاني صادر شوند.

 تا چند سال گذشته مردم و مسوولان کشور، شهرستان خاتم را با محصولات لبني و دامي آن مي‌شناختند و شايد کمتر کسي تصور مي‌کرد که روزي کشاورزان و فعالان اقتصادي ديار هرات و مروست در توليد محصولات پربازده و سودآور نظير پسته گام‌هاي موثري بردارند.

اما نکته اساسي و مهمي كه بايد مورد توجه وي‍ژه مسوولان قرار گيرد اين است كه با توجه به پتانسيل و ويژگي‌هاي مهم و منحصر به فرد هرات و مروست، صنعت پسته دراین دیار در ابتداي راه است و هنوز با مشکلات و معضلات عديده اي دست و پنجه نرم مي‌کند. متأسفانه امروز به دليل عدم راه اندازي صنعت بسته بندي پسته در خاتم، محصولات کشاورزان اين شهرستان به شهرستان های همجوار منتقل شده و با برند غیر از برند شهرستان در بازارهاي داخلي و خارجي عرضه و توزيع مي‌شود..

فرماندار خاتم در جلسه شورای اداری سال گدشته گفت: با هدف توسعه صنعت پسته، پروژه صنعتی پسته در شهرستان خاتم در دست اجراست و امیدواریم با انجام این طرح راهکار اصلی برای توسعه این صنعت پیدا شود.

زاده رحمانی اظهار داشت:عمده محصول شهرستان خاتم پسته تشکیل می دهد و باید با ایجاد یک کار صنعتی از این محصول استفاده بهینه کرد.

خبرگزاری بسیج:؛عدم فراوری و نبود بسته‌بندی طلای سبز در شهرستان خاتم سبب شده تا جایگاه این محصول به مخاطره بیفتد و واضح است که توجه بیشتر مسئولان به این بخش سبب ایجاد ارزش‌افزوده برای محصولات کشاورزی صادراتی خواهد شد و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات این محصولات را برای منطقه افزایش خواهد یافت.

بی تردید موفقیت های حاصل شده در بخش تولید پسته خاتم نشان دهنده حضور به هنگام کارشناسان کشاورزی در کنار باغداران پسته است که دانش و تجربه در کنار هم قرار گرفته تا محصول پسته شهرستان به صادرات هم برسد. امید می رود با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان بیش از گذشته ظرفیت های کشاورزی خاتم شناخته شود و کشاورزی شهرستان شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این محصول باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار